آجر شاموتی چیست؟

آجر شاموتی یکی از مدرن ترین و پرکاربردترین انواع آجر برای نما و صنعت می باشد. دلیل محبوبیت نوع خاک و روش تولید آن، قیمت مناسب آجر شاموت نسبت به کارایی آن و… میباشد. آجر شاموتی نیز یکی از انواع آجر است که در زیر به کاربرد، روش ساخت و مزایای آن اشاره شده است. آجر شاموتی نیز یکی از مصالح جدید ساختمانی است که در اندازه ها و رنگ های مختلف عرضه می شود. این آجر عمدتاً در نمای بیرونی و داخلی ساختمان مانند فضای داخلی شومینه، صنعت ذوب آهن، نمای ساختمان، ریخته گری فولاد، کوره ذوب فلزات و … استفاده می شود. طبقه بندی آجرهای چموتی بسته به شکل، رنگ، ابعاد، کاربرد و خواص می تواند متفاوت باشد؛ اما تقسیم بندی آن بر اساس ساخت و تولید شامل پرس خشک، پرس نیمه خشک و پرس پلاستیک می باشد.

منظور از آجر شاموتی چیست؟

آجر نمای نسوز شاموتی یکی از انواع آجر نما است که از استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردار است. در واقع کلمه شاموت به معنای مخلوطی از مواد اولیه است که ابتدا با مواد دیگری که برای ساختن پروفیل استفاده می شود ساخته می شود. آجرهای نما شاموت که در اندازه ها و رنگ های متنوع ساخته می شوند از مرغوب ترین آجرهایی هستند که در بین مردم بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع آجر نسوز اغلب برای ساخت شومینه در منازل استفاده می شود. آجرهای نسوز شاموتی در صنایعی مانند ذوب آهن، صنعت ریخته‌گری و همچنین ساخت کوره‌ها کاربرد دارند. این نوع آجر نسوز تا حدودی دمای بالا را تحمل می کند. این نوع آجر در رنگ های متنوعی از جمله کرم و قهوه ای در تناژ های مختلف ساخته می شود. به طور کلی برای ساخت آجرهای شاموتی از رنگ های روشن استفاده می شود.
 

 

بهترین نوع آجر شاموتی

نام دیگر آجر شاموتی آجر آلومینیایی است. بنابراین هر چه میزان اکسید آلومینیوم در تولید این محصول بیشتر باشد، کیفیت بالاتری دارد.

راه های تشخیص آجر شاموت با کیفیت:

1.یکی از راه های تعیین کیفیت آجر شاموتی این است که سطوح داخلی و خارجی آجر باید کاملاً یکنواخت و شفاف باشد. در صورت مشاهده تغییر رنگ در هر دو سطح به این معنی است که کیفیت آجر آلومینیومی خوب نیست.

2.یک محصول با کیفیت را می توان با این واقعیت تشخیص داد که مطلقاً هیچ ترک ندارد. اگر آجر ترک یا خطوط شکسته داشته باشد، نشان دهنده ناسالم بودن آن است.

3.آجرهای با کیفیت، آجرهایی هستند که نمی ریزند، یعنی با دست شکسته و  لب پر نمی شوند. زیرا تحمل حرارتی این محصول 1400 درجه سانتیگراد می باشد.

4.آجر شاموتی بی کیفیت در آن نشانی از تاب و خمیدگی دیده می شود. باید بدانید که حداکثر انحنای محصولات شاموت مرغوب کمتر از 1 میلی متر است.

مزایای آجر شاموتی

از آنجایی که آجر شاموت نوعی آجر نسوز است، مقاومت بالایی در برابر دما دارد. علاوه بر این، این نوع آجر از کانی های معدنی و پوکه هایی تولید می شود که مقاومت زیادی دارند. در تولید آجرهای نسوز مانند آجر شاموتی باید از مواد اولیه ای استفاده کرد که بتواند خواص فیزیکی و شیمیایی خود را در برابر عوامل محیطی و در دماهای بالا حفظ کند. از دیگر مزایای این نوع آجر می توان به تنوع رنگ زیاد، سازگاری با محیط، عایق بودن در برابر سرما و گرما، تغییر اندازه و مقاومت بالا اشاره کرد. از آجر شاموتی می توان در ساخت شومینه و باربیکیو در ساختمان ها استفاده کرد. به‌ طور کلی از انواع آجر شاموتی در نمای داخلی و خارجی استفاده‌های کاربرد دارد. البته لازم به ذکر است که از آجر های شاموتی در صنعت فولاد و در کوره های زغال سنگ نیز استفاده می شود. با توجه به اینکه آجر شاموت از آجرهای مقاوم به شمار می رود و قابلیت تحمل حرارت و دمای بالا را دارد، می توان از آن به عنوان عایق حرارتی و سپر محافظ استفاده کرد.
 

 

کاربرد آجر شاموتی در نما

مناطقی که از آجرهای شاموتی برای تزئین ساختمان و نما استفاده می شود عبارتند از:

✅سخن پایانی

آجر نسوز شاموتی برای ساخت کوره های صنعتی گرفته تا دکوراسیون داخلی کاربرد دارد. از این رو برای رفع نیازهای مختلف این نوع کاربرد آجر و پاسخگویی به نیاز طیف وسیعی از مصرف کنندگان، آجر شاموتی در انواع مختلف تولید می شود. از رایج ترین انواع آجر شاموتی می توان به پردیوتی و سوپر دیوتی اشاره کرد. قابل ذکر است که آجرهای سوپر دیوتی که مقاومت بیشتری در برابر تغییرات دما دارند در دمای معمولی بهتر عمل می کنند و از نظر قیمت ارزانتر هستند و با اهمیت ترین نکته خرید آجر از کارخانه های تولید آجر نسوز معتبر و شناخته شده کشور می باشد. با خرید آجر از مرکز معتبر تولید آجر، علاوه بر تضمین کیفیت آجر، قیمت آجر با توجه به تعرفه اتحادیه و بدون واسطه مناسبتر خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس