انواع مدل پنجره برای پذیرایی

هر اتاق در خانه شما می تواند از پنجره های زیبا بهره مند شود و به یاد داشته باشید که سبک های طراحی بی شماری برای انتخاب وجود دارد. اگر به دنبال راه هایی برای روشن کردن فضای داخلی خود هستید، در انتخاب پنجره های خانه خود دقت کنید. می گویند پنجره چشم خانه است و این تعریف بسیار زیبا و بجاست. مانند یک چشم واقعی، پنجره زیبایی را به نمای خانه می بخشد و فضای داخل را روشن می کند. موقعیت و کاربرد پنجره نه تنها برای پذیرایی بلکه از نظر فرهنگی نیز مهم است.  به طوریکه در طول تاریخ ملل و فرهنگ‌های مختلف، پنجره‌های خانه‌ها و ساختمان‌های خود را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که تا حدودی نشان‌دهنده سلیقه و باورهای عمومی آنها باشد. امروزه تقریبا هیچ محدودیتی برای انتخاب مدل پنجره برای منازل مسکونی وجود ندارد.

اغلب یک نوع پنجره در طراحی داخلی برای پاسخگویی به تمام جهات و نیازهای پروژه کافی نیست، بنابراین برای هر قسمت از فضا، نیاز و وابستگی از انواع بازشو و مدل پنجره استفاده می شود. باید دقت فراوانی در اینکه چه متریال و چه مدل پنجره ای مخصوص خانه شماست شود. اگر در طراحی خانه خود به این عنصر مهم توجه کنید، مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد و در آینده از آن بهره مند خواهید شد.

 

 

انتخاب مدل پنجره در طراحی داخلی

چگونه  میتوانیم مناسب ترین نوع پنجره را برای خانه خود انتخاب بکنیم؟! این سوالی هست که هنگام طراحی داخلی خانه خود ممکن است از خودتان بپرسید. پنجره ها در طراحی داخلی یکی از عناصری هستند که ما را به دنیای بیرون متصل می کنند و به عنوان چارچوبی برای دید بیرونی عمل می کنند و همچنین حریم خصوصی، میزان نور و تهویه طبیعی را کنترل می کنند. پنجره ها از نظر اندازه و جنس متفاوت هستند و محیطی صمیمی تر و همه کاره تر را فراهم می کنند. به طور کلی قاب پنجره از یک کادر نصب شده بر روی دیوار تشکیل شده است که می تواند از چوب، آلومینیوم، آهن یا پی وی سی ساخته شود. در اینجا متداول ترین انواع پنجره ها و نحوه باز کردن آنها آورده شده است.

1.پنجره کشویی

پنجره از قاب ریلی تشکیل شده است که ورق های شیشه ای از روی آن عبور می کنند. با توجه به مکانیزم بازشدن آن فضای تهویه معمولاً کوچکتر از ابعاد کل پنجره است و از آنجایی که بازشو به صورت کشویی حرکت می کند، راه حل مناسبی برای فضاهای کوچک است.

2.پنجره های قاب دار

این پنجره همچنین دارای یک مکانیزم بازشوی مانند یک درب معمولی است و ورق های شیشه ای با لولاهای بازشو به قاب متصل می شوند و امکان تهویه کامل را فراهم می کنند. در مورد این پنجره ها، پیش بینی شعاع بازشو به صورت خارجی (متداول ترین) یا داخلی و پیش بینی فضای قرارگیری شیشه بر روی دیوار فراتر از ناحیه اشغال خود پنجره برای طراحی فضا و استفاده بهینه از فضای موجود بسیار حائز اهمیت است.

3.پنجره های کج شو و چرخشی

پنجره کج و چرخان که بیشتر در حمام و آشپزخانه استفاده می شود، با یک شیب کار می کند، نوعی اهرم جانبی که پنجره را به صورت عمودی حرکت می دهد و آن را باز و بسته می کند. پنجره ها همیشه به سمت بیرون باز می شوند و بیرون آمدن آن از دیوار برجسته نیست.

4.پنجره های Maxim-Ar

مانند پنجره های منحنی، پنجره های maxi-ar نیز به همین صورت عمل می کنند، اما سیستم بازشو با آنها متفاوت است، پنجره های منحنی دارای یک لنگر در محور عمودی هستند که به شما امکان می دهد چندین طرف را همزمان باز کنید، این پنجره ها به صورت افقی روی محور باز می شوند. ، این پنجره دارای بازشوهای بزرگتر است که به این معنی است که می تواند اما محدود به یک ورق شیشه است.

5.پنجره ارسی

یک پنجره ارسی از دو ورقه تشکیل شده است که به صورت عمودی یکی بالای دیگری قرار دارند و اجازه می دهند نیمی از کل پنجره باز شود. این مکانیزم مانند پنجره های کشویی از دیوار بیرون نمی زند و برای فضاهای کوچک مناسب است.

6.پنجره های ثابت

پنجره‌های ثابت پنجره‌هایی هستند که در آن شیشه حرکت نمی‌کند، پنجره‌ها از دیوار بیرون نمی‌آیند. معمولاً برای تمرکز روی عملکردهایی مانند نورپردازی، اتصال با نماهای خاص بدون تهویه و داشتن نور با محدود کردن ارتباط با بیرون کاربرد دارند.

 

 

عوامل موثر در انتخاب پنجره

در اینجا 16 نکته مهم در انتخاب مدل پنجره برای خانه شما آورده شده است:

  1. انتخاب مدل پنجره مناسب – نور طبیعی، منبع زندگی سالم
  2. انتخاب پنجره مناسب برای خانه
  3. با استفاده از خرید پنجره مناسب چشم انداز خانه را قاب بندی کنید.
  4. انتخاب پنجره سقفی با نمای آسمان
  5. انتخاب مدل پنجره با شیشه مات برای حفظ حریم خصوصی
  6. پنجره سطح بالا برای محافظت از سطح دیوارپ
  7. هنگام انتخاب یک محصول پنجره برای خانه خود عوامل محیطی را در نظر بگیرید.
  8. انتخاب مدل پنجره زیبا با الهام از چشم‌‌انداز برای دکوراسیون
  9. روی بهره وری انرژی تمرکز کنید.
  10. به سبک معماری و دکوراسیون خانه توجه کنید.
  11. شیشه پنجره بسیار مهم است.
  12. بودجه خود را تعیین کنید.

 

 

اهمیت جهت گیری جغرافیایی در طراحی پنجره

پنجره های خود را با توجه به موقعیت جغرافیایی خانه طراحی کنید. اگر در مرحله طراحی داخلی خانه خود هستید، به موقعیت جغرافیایی آن توجه ویژه ای داشته باشید. اینکه خانه شما پس از تنظیم نور خورشید چگونه به نظر می رسد و اینکه کدام قسمت از خانه را می خواهید روشن کنید تا از نور طبیعی حداکثر بهره را ببرید،  از جمله مسائلی است که باید در نظر بگیرید. معماران و طراحان همه قطعا در این موضوغ اتفاق نظر دارند و به شما خواهند گفت که هنگام نصب پنجره در دکوراسیون داخلی، همه ابعاد را در نظر بگیرید.

شاید نخواهید از پنجره شیشه ای شفاف بر روی دیوار اتاق خواب خود استفاده کنید تا نور هنگام طلوع خورشید شما را آزار ندهد و از خواب بیدار نشوید. به همین ترتیب، توجه ویژه ای به آب و هوا و تغییرات فصلی در منطقه خود داشته باشید تا در تابستان و زمستان مکان مناسبی داشته باشید.

 

 

کلام آخر

اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که خانه خود را توسط یک معمار یا دیزاینر منزل حرفه ای طراحی کرده اید، توجه ویژه ای به محل قرارگیری پنجره ها داشته باشید. برای اتاق هایی با سقف بلند و فضاهای بزرگ و جادار، می توانید از پنجره های شفاف که بالاتر از سطح کف قرار گرفته اند، استفاده کنید، همچنین می توانید از پنجره های مشبک و چند طبقه، معمولاً در راهروها یا از پله های چند طبقه استفاده کنید. اتاق های کوچکتر هنوز هم میتوانند از نور ارزشمند خورشید بهره ببرند و منظره های زیبایی را از طریق پنجره هایی که ارتفاع کمتری از کف دارند به نمایش بگذارند. برای انتخاب پنجره برای خانه خود موارد زیر را حتمن در نظر داشته باشید:

  • پنجره مهمترین بخش ساختمان است. زیرا ارتباط بین افراد داخل و خارج ساختمان است.
  • بسیار مهم است که پنجره ای را انتخاب کنید که با سلیقه، تمایل و بودجه صاحب خانه مطابقت داشته باشد. زیرا این قسمت از خانه پس از نصب به راحتی قابل تعویض نیست.
  • پنجره باید  علاوه بر کارآیی، زیبایی نیز داشته باشد. گزینه های مناسبی برای بودجه های کوچک و بزرگ برای زیباسازی پنجره وجود دارد زیبایی یک پنجره را می توان با شکل و اندازه یا نوع شیشه آن تعریف کرد.
  • موقعیت پنجره روی دیوار از نظر نور طبیعی و امکان گردش هوا حائز اهمیت است. در هنگام طراحی دکوراسیون داخلی باید به این موضوع توجه شود.
  • نوع قاب پنجره بر زیبایی، استحکام و طول عمر آن تأثیر می گذارد. فریم پنجره های چوبی در صورتی که کیفیت خوبی داشته باشند کارایی و زیبایی بسیار خوبی دارند.
  • قاب های فلزی دارای نقاط ضعفی مانند آسیب پذیر بودن در برابر ضربه و عدم عایق بودن در برابر حرارت هستند. اما هزینه کمتری دارند.

 

سوالات متداول انواع مدل پنجره

پنجره ها چه کاربرد های دارند؟

می گویند پنجره چشم خانه است و این تعریف بسیار زیبا و بجاست. مانند یک چشم واقعی، پنجره زیبایی را به نمای خانه می بخشد و فضای داخل را روشن می کند. موقعیت و کاربرد پنجره نه تنها برای پذیرایی بلکه از نظر فرهنگی نیز مهم است.

یک راه شگفت انگیز برای استفاده از نور طبیعی چیست؟

یک راه عالی دیگر برای استفاده از نور طبیعی استفاده از نورگیر است.

برای انتخاب پنجره برای خانه خود چه مواردی را باید در نطر داشته باشیم؟

نوع قاب پنجره بر زیبایی، استحکام و طول عمر آن تأثیر می گذارد. فریم پنجره های چوبی در صورتی که کیفیت خوبی داشته باشند کارایی و زیبایی بسیار خوبی دارند.

5/5 - (4 امتیاز)
تماس با کارشناس