طراحی داخلی خانه های کوچک

طراحی دکوراسیون داخلی خانه های کوچک ایرانی (آپارتمانی) چگونه است؟ چگونه می توان وسایل و لوازم را طوری بچینیم که حداکثر استفاده از فضا را کرده باشیم؟ برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل واحدهای آپارتمانی کوچکتر از 70 متر چه کارهایی می توان انجام داد؟ و همچنین بسیاری سوالات دیگر که در این نوشته قصد داریم به تمامی این سوالات شما عزیزان پاسخ بدهیم.

ایده هایی برای طراحی داخلی خانه های کوچک

این روز ها با توجه به تغییراتی که در سبک زندگی افراد در سراسر دنیا دیده می شود، شاهد افزایش تمایل به زندگی کردن در فضا های محدود تر و خانه هایی کوچک تر هستیم. دلیل این امر هم شاید به نوعی افزایش هزینه های زندگی و افزایش جمعیت جهان در مقابل محدودیت های مکانی است.

به هر حال نکته ای که اهمیت دارد این است که این خانه های کوچک را نیز می توان با یک سری ایده های هوشمندانه، طراحی و دکور کرد. بنابراین حتی خانه های بسیار کوچک با فضایی محدود نیز قابلیت زیبا شدن، شیکی و یک دیزاین منحصر به فرد داشتن را خواهند داشت، فقط باید به نکات مهمی که در دکوراسیون داخلی خانه های کوچک اهمیت دارد، توجه داشت.

زیاد شدن خانه های کوچک

با مهاجرت افراد مختلف از روستاها به شهرها و افزایش رشد جمعیت و پیشرفت تکنولوژی، ساختمان سازی در تمامی شهرها به شدت افزایش پیدا کرد. ولی وسعت زمین های شهری کم بود. بنابراین ساخت و ساز برج های بلند مسکونی با واحدهای کوچک، مرسوم و رایج شد. تا حدی که زندگی از خانه های دو طبقه و حیاط دار به آپارتمان های به اصطلاح نُقلی ختم شد. اگر شما هم در چنین آپارتمان هایی زندگی می کنید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

توجه به پتانسیل های خانه های کوچک

از این رو حتی طراحان و معماران داخلی نیز توجه بیش تری را به این خانه ها داشته اند. به این ترتیب با توجه به افزایش توجه به پتانسیل های خانه های کوچک برای دیزاین و طراحی، موضوع یافتن راه هایی جهت بهبود کارایی و بهینه سازی استفاده از فضا های کوچک و محدود به عنوان مورد علاقه طراحان بسیاری تبدیل شده است.

در این میان بسیاری از افراد طرفدار سبک مینیمالیست معتقدند که زندگی با جزئیات و لوازم کم تر و ساده تر موجب افزایش کارایی و حفظ آرامش در فضا خواهد شد و به این ترتیب به ما اجازه می دهد تا روی موارد بسیار مهم تری تمرکز کنیم.

در این جا می خواهیم به بررسی نکات و ایده هایی بپردازیم که برای هر چه بهتر دیده شدن فضا های کوچک تر مناسب اند. با بررسی ایده هایی برای دکوراسیون داخلی خانه های کوچک، می توان این فضا های محدود را به یکی از بهترین مکان ها برای زندگی تبدیل کرد.

 

 

استفاده از آینه در راهرو های خانه

آینه ها یکی از ساده ترین و بهترین ایده ها و ابزار ها برای بزرگ تر نشان دادن یک فضای محدود و کوچک هستند. این اثر زمانی که آینه ها را دقیقا رو به روی پنجره ها نصب کرده و قرار می دهید دو چندان نیز می شود.

علاوه بر این اثر بخشی، آینه ها ظاهر زیباتری را به فضا ها می دهند. خصوصا اگر از آن ها در راهرو های خانه استفاده کنید، علاوه بر کارایی قابل قبولی که دارند، فضای محدود راهرو را زیبا تر، بزرگ تر و دلباز تر می کنند.

آینه های مورد نظر می توانند در اشکال و طراحی های متفاوت استفاده شوند. برای مثال استفاده از آینه های بدون فریم گرد که در زیر آن یک کنسول ساده قرار گرفته است، می تواند یک ایده مناسب هم برای افزایش زیبایی فضا و هم به منظور افزایش کارایی دکوراسیون داخلی خانه های کوچک محسوب شود.

سبک روشن و ساده را برای آشپزخانه انتخاب کنید

یکی از نقاط قابل توجه در خانه، آشپرخانه است. آشپزخانه ها به نوعی قلب خانه بوده و توجه به آن ها اهمیت زیادی دارد. خصوصا که مدت زمان زیادی در این فضا سپری می شود و از همه مهم تر در حال حاضر آشپزخانه ها تبدیل به مکانی شده اند که افراد خانه روز خود را از آن جا آغاز می کنند.

یکی از نکات و ایده هایی که برای دکوراسیون داخلی خانه های کوچک باید به آن توجه کرد، نحوه طراحی و دیزاین آشپزخانه آن است. برای فضا های کوچک بهتر است از رنگ سفید برای دیوار ها و کابینت ها استفاده کنید.

نکاتی برای طراحی دکوراسیون داخلی فضای نشیمن خانه های کوچک

  • بهتر است دراین فضاها از مبلمانی با رنگ های روشن و خنثی همچون سفید، کرم، طوسی روشن استفاده شود. همچنین لازم است مبلمان در ساده ترین و کم حجم ترین حالت ممکن باشد. برای مثال یک مبل بزرگ قهوه ای رنگ با سبک کلاسیک، یک فضای نشیمن 15 متری را شاید خیلی کمتر از آن چیزی که هست نشان دهد. همچنین در نشیمن بهتر است از متریال های با بافت های نرم و بدون طرح استفاده کنیم. (عدم استفاده از طرح های راه راه، چهارخانه، گل دارو …)
  • برای تمامی عناصر اصلی فضا یعنی کف، سقف و دیوار ها باید از رنگ های یکدست و روشن یا پاستلی با بافت نرم استفاده می کنیم.
  • اگر میز ناهار خوری داریم، آن را به نزدیک ترین فضا به آشپزخانه انتقال می دهیم یا بجای آن از صندلی های پایه بلند و صفحه ی کانتر آشپزخانه (اگرآشپزخانه کانتر یا جزیره داشت) به منظور غذا خوردن استفاده می کنیم.
  • اگر سالن پذیرایی دارای پنجره است، از پرده های بلند (از بالای پنجره تا روی زمین) استفاده می کنیم. جنس پرده ها می تواند از حریر و در نازک ترین حالت ممکن باشد که مانع از ورود حداکثری به داخل خانه نشود. بهترین رنگ برای پرده ها، سفید است. زیرا تمامی نور را به خود جذب و به داخل خانه نشر می دهد.
  • برای استفاده از مبلمان از ست های کوچک با تعداد کمتر یا نیم ست ها استفاده می کنیم. زیرا قرار نیست جلوی هر فضای خالی در خانه مبلی قرار بگیرد.
  • اگر از سالن برای چند کاربری استفاده می کنید، حتما با استفاده از تکنیک های چیدمان و پارتیشن ها تقسیم فضایی را انجام و کاربری ها را از هم جدا کنیم.

 

 

استفاده از وسایل مناسب برای آشپزخانه ها

علاوه بر رنگ های به کار رفته در یک آشپزخانه، وسایل و لوازمی که در آن قرار می دهید نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی روی کارایی و بهینه بودن یک فضای کوچک داشته باشد. در کل از نکات مهم دکوراسیون داخلی خانه های کوچک، نوع لوازمی که استفاده می شود نیز تاثیر بسیار زیادی روی کارایی فضا ها دارند.

برای نمونه می توان به میز های ناهار خوری که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد، اشاره کرد. برای فضا های کوچک پیشنهاد می شود از میز های ناهار خوری تاشو و کاربردی استفاده کرد. این میز ها انعطاف پذیری فضا های محدود آشپزخانه را بیش تر خواهند کرد.

نکاتی برای طراحی داخلی آشپزخانه ی خانه های کوچک آپارتمانی

  • در معماری و طراحی داخلی آشپزخانه های کوچک آپارتمانی، بهتر است از کابینت های مدرن و بدون حاشیه و ابزار اضافه استفاده کرد که زیبایی را دوچندان کند.
  • بهترین رنگ برای کابینت های یک آشپزخانه ی کوچک، رنگ سفید، کرم و طوسی روشن است.
  • بهترین متریال ها برای این فضاها، متریال هایی با بافت نرم و رفلکت (بازتاب نور)بالا هستند. زیرا با انعکاس نور در خود باعث روشن تر کردن و بزرگ نشان دادن آشپزخانه می شود.
  • برای پرده هم از رنگ های روشن و مدل های کرکره ای، زبرا و… استفاده کنید.
  • تاجایی که مقدور است روی کابینت ها را خالی نگه دارید و لوازم اضافه را به داخل کابینت ها انتقال دهید.
  • وسایل آشپزخانه را مطابق با نیاز خانه و اندازه مکان تهیه کنید.

 

ایده مناسب مبلمان

مبلمان های سبک قرن میانه، با ساختاری باریک و پایه دار ایده مناسبی است. می توان آن ها را در مرکز اتاق نشمین قرار داد. نکته مهم این است که به هیچ عنوان مبل ها را به دیوار نچسبانید و یک فضای خالی را در پشت آن در نظر بگیرید. به این ترتیب فضای اتاق را به مراتب دلباز تر و جادار تر نشان خواهید داد.

استفاده از سرویس های خواب و کمد های سفارشی برای اتاق خواب ها

در خانه هایی که فضای محدودی دارند، معمولا اتاق خواب ها نیز کوچک و با فضایی محدود هستند. به این ترتیب در اغلب موارد سرویس خواب ها و کمد و میز هایی که به صورت معمول در بازار وجود دارند، شاید گزینه مناسبی برای این فضا ها نباشند. در بسیاری از موارد استفاده از این وسایل کل فضای اتاق را اشغال کرده و اتاق بسیار بسته و شلوغ دیده می شود.

علاوه بر نوع رنگ آمیزی که همان سبک روشن توصیه می شود، نحوه و نوع وسایل مورد استفاده در اتاق خواب نیز می تواند از جمله موارد مورد توجه در دکوراسیون داخلی خانه های کوچک باشد. به این ترتیب توصیه می شود از سرویس ها و لوازمی سفارشی استفاده کنید.

خانه های کوچک نیز قابلیت زیبا شدن بالایی دارند

نکات و ایده هایی که در بالا به آن اشاره شد نشان می دهد که تا چه میزان یک خانه کوچک پتانسیل زیبا شدن و کاربردی بودن را دارد. می توان با الگو گرفتن از یک سری ایده های ساده و دنبال کردن اصولی کاربردی در دکوراسیون داخلی خانه های کوچک، این خانه ها را به یک فضای بسیار کاربردی و جذاب تبدیل کرد.

 

دکوراسیون داخلی منزل خانم محشری
طراحی داخلی منزل مسکونی محشری

 

تعریف خانه های کوچک

خانه های کوچک آپارتمانی، شامل خانه هایی با متراژ های زیر 70 متر محسوب می گردند. البته مهم ترین عامل در کوچک به نظر آمدن یک واحد مسکونی، تعداد افراد ساکن در آن است. به همان مقدار که به تعداد اعضا اضافه می شود، اسباب و لوازم مربوطه برای زندگی فردی هر شخص، اضافه می شود و البته فضای لازم برای زندگی حداقلی یک نفر کم می شود. پس یک خانه ی 50 متری شاید برای یک الی دو نفر خانه ی مناسبی باشد اما بیشتر از آن نه.

3/5 - (2 امتیاز)
تماس با کارشناس