عوامل محیطی موثر در طراحی ساختمان یا طراحی محیطی

عوامل محیطی موثر در طراحی ساختمان یا طراحی محیطی

مقدمه

یک معمار هنگام طراحی ساختمان باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرد و در طراحی خود در نظر بگیرد. بنابراین عوامل محیطی نقش عمده ای در طراحی و تفکر معمار دارند. به این نوع طراحی، حفاظت از محیط زیست می گویند.یک معمار برای جلب رضایت مشتریان خود باید به موارد مختلفی توجه کند و در طراحی معماری مواردی را در نظر داشته باشد. از سوی دیگر، گاهی اوقات کارفرما الزامات خود را بیان نمی کند، اما معمار باید از آنها آگاه باشد و آنها را در طرح ها و پروژه های خود بگنجاند. در این مقاله به عوامل محیطی موثر در طراحی ساختمان یا طراحی محیطی میپردازیم

عوامل محیطی در طراحی محیطی

به طور کلی عوامل زیستی که معمار را به تفکر و ایجاد طرحی متناسب با شرایط موجود سوق می دهد به دو دسته فردی و اجتماعی تقسیم می شوند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا مفاهیم فردی و اجتماعی را برای طراحی ساختمان بررسی کنیم.

طراحی ساخت و ساز و نتایج فردی

هر فردی می تواند تاثیر بسزایی در طراحی محیط داشته باشد. در بسیاری از موارد، قبل از اینکه یک معمار شروع به طراحی ساختمان کند، مالک ساختمان الزاماتی دارد و از معمار و تیم معماری می خواهد که دستورالعمل ها را اجرا کنند.

برای مثال ممکن است طراح ساختمان مکان اتاق خواب ها و سرویس های بهداشتی را برای استفاده بهینه از فضا در نظر بگیرد، اما مالک ساختمان درخواست دیگری برای تسهیل دسترسی به این عناصر و تغییر چیدمان دارد.

یکی از عناصری که در طراحی ساختمان تحت تأثیرات فردی مورد توجه قرار می گیرد، توجه به فعالیت فیزیکی اعضای ساختمان است. به عنوان مثال در طراحی ساختمان برای اکثر مجتمع ها فقط پله در نظر گرفته شده است و آسانسور برای افراد معلول در نظر گرفته نشده است.

در عین حال، اگر تنها یکی از اعضای آن ساختمان نتواند از پله ها استفاده کند، مشکل است. بنابراین در این موارد طراحان باید فضایی را برای اسکان معلولان در نظر بگیرند و یا با مالک برای اسکان آسانسور و افزایش هزینه ها مذاکره کنند.

عوامل محیطی موثر در طراحی ساختمان یا طراحی محیطی

طراحی محیطی یکی از مواردی است که یک معمار برای جلب رضایت مشتریان خود باید به آن توجه کند. هرچه طرح پیشنهادی کاربردی تر باشد و نیازهای مشتری را برآورده کند، احتمال موفقیت پروژه بیشتر می شود.

طراحی ساختمان و تاثیر اجتماعی

هنگامی که به عنوان یک معمار شروع به طراحی یک ساختمان می کنید، باید عوامل اجتماعی را در نظر بگیرید. ساختمان های مبتنی بر طراحی اکولوژیکی می توانند نقش عمده ای در جامعه، ارزش ها، فرهنگ و غیره داشته باشند.

به عنوان مثال، طراحی یک ساختمان مسکونی با طراحی مدارس، شرکت ها و بانک ها متفاوت است. از سوی دیگر، هر یک از این آرمان ها می توانند تأثیر مستقیمی بر رفتار انسان داشته باشند.

واضح است که ساختمان ها بسته به نیاز جامعه طراحی و ساخته می شوند. هر طراحی محیطی هدفی دارد. برخی اجتماعی، برخی سیاسی و برخی مذهبی و فرهنگی هستند.

بنابراین شکل، رنگ، محل و اندازه آنها نیز بسته به نیاز و هدف تعیین می شود. به عنوان مثال، در مورد بیمارستان، رنگ هایی که بیشتر استفاده می شود سفید، آبی و سبز است، اما باید به محل مناسب اتاق عمل، بخش مراقبت های ویژه و … نیز توجه شود.

 

عوامل محیطی در طراحی ساختمان

 

هر بار که جامعه و اشیا تغییر می کنند، طراحی محیط و ساختمان ها نیز تغییر می کند و ظاهر آنها تغییر می کند. بنابراین با قدیمی شدن این ساختمان ها، ساختمان های جدید ظاهر می شوند.

بنابراین فردی با تجربه و آگاه در این زمینه به انواع طراحی ساختمان مسلط بوده و پروژه های خود را با توجه به نیاز کاربران اجرا می کند.

عوامل محیطی موثر در طراحی ساختمان یا طراحی محیطی

اگر به دنبال تیمی متخصص هستید تا تمامی نیازهای طراحی معماری خود را به صورت کاملا حرفه ای پوشش دهند، می توانید از گروه مهندسین شرکت دکوراسیون داخلی سفید کمک بگیرید.

این گروه با سالها تجربه در زمینه طراحی، نظارت و اجرا یکی از بهترین شرکت های مهندسی برای ایجاد بهترین طرح های ممکن مطابق با سلیقه شما می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مشاوران دکوراسیون سفید تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط با عوامل محیطی موثر در طراحی

تزئینات داخلی ساختمان شامل چیست؟

8 تفاوت اصلی معماری داخلی و طراحی داخلی

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس