طراحی داخلی فضای کار اشتراکی

فضای کار اشتراکی چیست؟

به طور کلی، اکثر شرکت ها یا استارت آپ های جدید در ابتدا پول کافی برای اجاره یا خرید مکانی برای ساخت تیم خود ندارند. اما ارتباط و توافق بین اعضای تیم یکی از مهمترین عوامل موفقیت است. نیاز به با هم بودن و در کنار هم بودن و هم چنین تبادل نظر اغلب در ابتدای هر کاری قوی است. اما کمبود بودجه اغلب مشکلات زیادی را برای کارگروه ایجاد می کند. فضاهای کار اشتراکی با فراهم کردن تجهیزات لازم، گروه های کاری و فریلنسرها را قادر می سازد تا در یک محیط کاری راحت و با هزینه کم شروع به کار کنند.

فضای کار اشتراکی یک دفتر یا محیط دیگری است که در آن افراد خوداشتغال یا افرادی که از طریق مشاغل مختلف کار می کنند، ابزارها، ایده ها و دانش را به اشتراک می گذارند. علاوه بر این، مفهوم محل کار مشترک از یک فضای فیزیکی – مکانی که افراد مختلف در آن جمع می شوند – به یک قلمرو جامعه مبتنی بر اعتماد متقابل، ارزش های مشترک و درک حاصل از همکاری با سایر متخصصان همفکر گسترش می یابد. در ایران سال هاست که فضاهای کار اشتراکی وارد ادبیات استارتاپی شده و در شهرهای مختلف کشور چنین فضاهایی به وجود آماده است.

طراحی دکوراسیون فضای کار اشتراکی

با گسترش استارت‌آپ‌ها، فریلنسرها و کسب‌وکارهای کوچک، فضای کار مشترک در سال‌های اخیر به یک کلمه رایج تبدیل شده و مخاطبان زیادی پیدا کرده است. در کسب و کارهای جدید قوانین کار و روابط بین اعضای شرکت با کسب و کارهای سازمانی متفاوت است. سلسله مراتب که در محیط کاری سازمان بسیار مهم است، در کسب و کارهای جدید متفاوت است و رابطه دوستانه تر است. بنابراین، اهمیت وجود اتاق های مجزا برای کارکنان در سطوح مختلف از بین می رود و امکان کار بر روی یک پلت فرم مشترک فراهم می شود.

یکی از مواردی که در موردطراحی داخلی فضاهای کار اشتراکی همیشه به آن دقت کرد، دکوراسیون این نوع فضاهاست. به دلیل بزرگ بودن محیط و متفاوت بودن فعالیت هر گروه مستقر در این نوع فضاها، باید دکوراسیون را به گونه ای انجام داد که تیم ها در عین نزدیکی به هم، بتوانند تمرکز خود را حفظ کرده و در هنگام کار کردن مزاحمتی برای دیگران ایجاد نکنند.

این فضا جدا از اینکه می توانید کسب و کار خود را در فضای کاری راه اندازی کنید، کسب و کاری است که می تواند درآمد خوبی برای شما به همراه داشته باشد. با طراحی یک فضای کاری مشترک بزرگ برای کارهای مختلف و در نظر گرفتن نیازهای جامعه، می توانید درآمد خوبی کسب کنید. با شرکت دکوراسیون داخلی سفید همراه باشید تا مهم ترین نکاتی که در طراحی فضای کار مشترک باید رعایت شود را به شما ارائه کنیم.

1.داشتن طراحی انعطاف پذیر

همانطور که در قسمت قبل در مورد دکوراسیون یک فضای کاری مشترک ذکر شد، باید نیازهای کسب و کارهایی را که عضوی از فضا هستند و در طول روز در فضا خواهند بود، در نظر بگیرید. از آنجایی که مشاغلی که می توانند در آینده این مکان را برای کار انتخاب کنند متفاوت هستند، باید طراحی انعطاف پذیری داشته باشید. سعی کنید میز و صندلی ها را به گونه ای بچینید که تیم هایی با تعداد اعضای مختلف بتوانند به راحتی کار خود را انجام دهند. از میزهای بزرگ و حجیم استفاده نمی کنید. همچنین می توانید جداول فرعی را بین این جداول تنظیم کنید. با طراحی دیوارهای متحرک می توانید انعطاف پذیری بهتری در محیط ایجاد کنید. به این ترتیب استقلال هر دو کسب و کار حفظ می شود و گروه ها می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.

2.استفاده از تجهیزات روز

مهم ترین چیزی که در استارتاپ ها و فعالیت های فریلنسری نقش دارد، در دسترس بودن تجهیزات و امکانات به روز است. فناوری‌هایی که امروزه به بازار عرضه شده‌اند کار را برای همه آسان‌تر کرده‌اند. بنابراین لازم است در طراحی یک فضای کاری مشترک به این موضوع توجه شود. این امکانات شامل تجهیزاتی مانند اسکنر، چاپگر، دسترسی به اینترنت پرسرعت و غیره است. شما با ارائه این تجهیزات منحصراً برای هر کسب و کاری، به طور همزمان پایه ای برای رشد آنها فراهم می کنید و استارتاپ ها را با امکانات رفاهی و دکور فضای کاری مشترک خود خوشحال می کنید.

3.بخشی را به عنوان اتاق جلسه اختصاص دهید

در چیدمان و طراحی داخلی فضای کار اشتراکی نیز باید توجه داشت که استارتاپ جلسات مختلفی را در این اماکن برگزار می کند. بنابراین یک بخش باید به عنوان محل ملاقات در نظر گرفته شود. دکوراسیون این اتاق باید با دقت انجام شود، زیرا افراد مهمی آمده اند و رفته اند و انتظار می رود مسائل مهمی مطرح شود. توجه داشته باشید که این اتاق باید عایق صدا باشد تا سر و صدا و سایر صداهای اولیه باعث اختلال در جلسات نشود و صدای افراد حاضر در جلسه باعث ایجاد مزاحمت برای افراد خارج از اتاق نشود. بنابراین توصیه می شود این اتاق آکوستیک باشد. از میز و صندلی های مخصوص کنفرانس در این اتاق حتمن استفاده کنید.

4.توجه به نورپردازی در محیط

فضایی که همه در آن کار می کنند ممکن است کمی خسته کننده به نظر برسد. در این میان می توان با استفاده از نورپردازی مناسب این وضعیت را تغییر داد و فضای آن را شاد و با نشاط نشان داد. نور محیط باید به گونه ای باشد که افراد بتوانند در ساعات مختلف شبانه روز کار کنند. برای روشنایی فضا می توانید از نور طبیعی یا حتی نورهای مصنوعی استفاده کنید. البته باید تعادل را در نورپردازی فضای کار مشترک رعایت کنید زیرا برخی افراد به نور زیاد حساس هستند و در چنین محیطی بهره وری آنها کاهش می یابد. با رعایت تعادل نور می توان جذابیت بصری فضا را افزایش داد و بهره وری افراد با سلیقه های مختلف را افزایش داد.

5.نیاز همه را در نظر بگیرید

دفاتر مشترک با کتابخانه ها و مکان های این چنینی متفاوت است. بنابراین اتاق های مختلف برای نیازهای مختلف باید در نظر گرفته شود. ایجاد یک فضای آرام، مانند کتابخانه، و همچنین فضایی برای افرادی که نیاز به کار گروهی و گفتگو با یکدیگر دارند را در نظر بگیرید. در هر میز چندین پریز برق نصب کنید تا مردم دسترسی کامل داشته باشند. همچنین باید به فضایی برای تجهیزات چاپ (مانند چاپگر، اسکنر و غیره)، کافه و رستوران، آشپزخانه و اتاق برای تماس های تلفنی توجه شود. طراحی این اتاق ها متغیر و به عهده شماست، اما فضا و تجهیزات بیشتر افراد بیشتری را به محل کارتان جذب می کند.

فضای کار اشتراکی مناسب چه کسانی است؟

  • فریلنسرها
  • کارآفرینان
  • کسب و کارهای انفرادی
  • مشاوران
  • گروه های محلی
  • کارمندان دورکار
  • استارتاپ ها
  • کلیه مشاغل کوچک
  • و…

 

 

مزایای فضای کار اشتراکی

  1. شبکه سازی
  2. کاهش دادن هزینه ها
  3. صرفه جویی در وقت
  4. امکانات بیشتر
  5. دسترسی آسان
  6. محیطی پویا و گرم
  7. تبادل تجربه با دبگران
  8. جلوگیری از گوشه نشین شدن
  9. و…

نتیجه گیری

دفتر کار اشتراکی فضایی است که افراد یا شرکت های مختلف آن را اجاره کرده و با هم کار می کنند. نیاز روزافزون جوامع برای چنین دفاتری باعث شده است که برخی از شرکت ها به فکر طراحی داخلی فضای کاری اشتراکی باشند. در کشور ما این نوع مکان ها به تدریج بازار غنی و طرفداران بیشتری پیدا می کنند. اساس دکوراسیون فضاهای کار اشتراکی مانند محیط کاری استارتاپ ها میز کار گروهی است. البته این میز بیشتر برای تیم هایی در نظر گرفته می شود که محل کار مورد نظر خود را به صورت گروهی رزرو می کنند. همچنین، همه میزها در فضای کاری مشترک، میز گروهی نیستند. از طرفی میزهای گروهی عموماً به گونه ای طراحی می شوند که افراد هنگام کار مزاحم یکدیگر نشوند. و به اندازه کافی روی کارشان تمرکز کنند.

سوالات متداول فضای کار اشتراکی

مزایای فضای کار اشتراکی چیست؟

1.شبکه سازی 2.کاهش دادن هزینه ها 3.صرفه جویی در وقت 4.امکانات بیشتر 5.محیطی پویا و گرم و...

منظور از فضای کار اشتراکی چیست؟

همان طور که در مقدمه ذکر شد فضای کار اشتراکی یک دفتر یا محیط دیگری است که در آن افراد خوداشتغال یا افرادی که از طریق مشاغل مختلف کار می کنند، ابزارها، ایده ها و دانش را به اشتراک می گذارند.

مهم ترین نکات در طراحی فضای کار اشتراکی چیست؟

1.داشتن طراحی انعطاف پذیر 2.استفاده از تجهیزات روز 3.بخشی را به عنوان اتاق جلسه اختصاص دهید 4.توجه به نورپردازی در محیط 5.نیاز همه را در نظر بگیرید

5/5 - (4 امتیاز)
تماس با کارشناس