آشنایی با انواع قرنیز در دکوراسیون

آشنایی با انواع قرنیز در دکوراسیون

از گذشته تا به امروز مرسوم بود که برای تکمیل دکوراسیون ساختمان از قرنیز استفاده می کردند. این امر باعث ایجاد هماهنگی و تعادل رنگ بین دیوارها و کف می شود و نمای زیبایی را به داخل ساختمان ارائه می دهد. قرنیز در انواع متریال، مدل و رنگ های متنوع در بازار موجود است که در این مقاله سعی داریم شما را با انواع قرنیز های دکوراتیو آشنا کنیم. استفاده از قرنیزها رنگ بندی داخلی را تعدیل می کند و مدل ها و رنگ های مختلف امکان استفاده از آن ها را در هر سبک دکوراسیونی فراهم می کند. برای طراحی ساختمان خود شما، چه نوع قرنیز را مناسب می دانید؟ آیا از انواع قرنیزها و کارکرد آن ها در ساختمان اطلاع دارید؟ کدام مدل می تواند انتخاب بهتر و مناسب تری برای طراحی داخلی ساختمان باشد؟ اگر برای نصب قرنیز و بازسازی منزل و یا تغییر دکوراسیون داخلی محل کار یا زندگی خود نیاز به مشاوره تخصصی و تضمینی و خدمات با کیفیت دارید همین الان با ما تماس بگیرید.

قرنیز چیست؟

قرنیز قطعه ای است که ارتفاع بسیار کمی دارد و به صورت نواری در محل اتصال دیوار، پای دیوارها و کف ساختمان ها استفاده می شود. این مصالح در خانه نه تنها زیبایی زیادی به طراحی و دکوراسیون خانه می بخشد، بلکه از ورود رطوبت، آسیب به دیوار و برخورد اشیاء به گوشه دیوارها جلوگیری می کند. از مهم ترین مشخصات قرنیز ها می توان به داشتن تنوع بسیار بالا، سایزهای متنوع، قیمت بسیار مقرون به صرفه، داشتن کاربرد بسیار گسترده و زیبایی ظاهری اشاره کرد. قرنیزها به صورت طولی و در امتداد دیوار قرار می گیرند. یکی از عناصری که می تواند زیبایی و کارایی دیوارها را افزایش دهد قرنیز دیواری است. با استفاده از قرنیز می توانید راحتی و زیبایی یک فضا را افزایش داده و آن را به یک اثر هنری زیبا تبدیل کنید. قرنیز در انواع مختلفی تولید می شود که در ادامه به تفصیل ارائه خواهد شد.
 
آشنایی با انواع قرنیز در دکوراسیون 3-

آشنایی با انواع قرنیز

قرنیزها در بازار انواع مختلفی دارند. در ادامه با انواع قرنیز دیواری و قرنیز مدرن آشنا می شویم.

1. قرنیز چسبی

این نوع قرنیزها با چسب بر روی دیوار یا سقف نصب می شوند و نیازی به ابزار و پیچ ندارند و برای استفاده در مواقعی که نیاز به نصب سریع و آسان است بسیار مناسب هستند. این قزنیز ها معمولا از مواد پلاستیکی ساخته می شوند و دوام متوسطی دارند.

2. قرنیز طرح دار

این قرنیزها دارای طرح ها و نقش های زیبا و متنوعی هستند. ارتفاع آنها از قرنیزهای معمولی بیشتر است که زیبایی بیشتری به دیوار یا سقف می بخشد. این نوع قرنیز ها را می توانید با طول های 18 و 20 سانتی متری در بازار پیدا کنید.

3. قرنیز گرد

قرنیزهای گرد یا پلکانی دارای طرح گرد زیبایی هستند که شکل منحصر به فردی به دیوار یا سقف می بخشد. این نوع قرنیز ها پرکاربردترین و پرکاربردترین قرنیز های دیواری هستند و ارتفاع آنها به 9 سانتی متر می رسد.

4. قرنیز تخت

این نوع قرنیزها صاف و مسطح هستند و برای استفاده در دکوراسیون های مدرن مناسب هستند. این قرنیز های مدرن به شکل مربع و بلوک هستند و هیچ لبه ای ندارند.

5. قرنیز سنگی

این قرنیزها از قدیمی ترین قرنیزهای مورد استفاده در معماری هستند و از سنگ مرمر، تراورتن، گرانیت یا سنگ مصنوعی ساخته شده اند. این قرنیز دیواری ظاهری لوکس و مدرن به اتاق می دهد و ارتفاع آن 10 سانتی متر است.

6. قرنیز چوبی

این نوع قرنیزها از انواع چوب های کاج، سوزنی، سرو، گیلاس، بلوط و … ساخته می شوند و زیبایی خاصی به دیوار یا سقف می بخشند. این قرنیزها نه تنها زیبا هستند و حس طبیعت را منعکس می کنند، بلکه از دوام بالایی نیز برخوردار هستند زیرا با لایه ای از رزین پوشانده شده اند تا عمر بالاتری داشته باشند.
 
آشنایی با انواع قرنیز در دکوراسیون 1

7. قرنیز سرامیکی

این نوع قرنیزها از مواد سرامیکی ساخته شده و برای استفاده در حمام، آشپزخانه و سایر مکان های مرطوب مناسب هستند. قرنیز مدرن سرامیکی در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شوند و بهترین انتخاب برای ایجاد ظاهری یکدست با پوشش سرامیکی کف یا دیوار خواهند بود.

8. قرنیز چراغ دار

این نوع قرنیز دارای نورپردازی یا چراغ‌های مخفی درون خود هستند که جلوه خاصی به فضا می بخشد. قرنیز مدرن چراغ دار زیبایی منحصر به فردی دارد و محیط را مجلل و شیک جلوه می دهد.

9. قرنیز پلی استایرن

قرنیز پلی استایرن نوعی قرنیز مدرن است که از مواد پلی استایرن ساخته می شود و برای تزئین و تکمیل قسمت های بیرونی و داخلی ساختمان استفاده می شود. این نوع قرنیز به دلیل سبکی و ظاهر زیبا و همچنین نصب آسان در صنعت ساختمان بسیار محبوب است.

نکات مهم در انتخاب مناسب

  • توصیه می کنیم قبل از خرید، نقش قرنیزها را در خانه خود شناسایی کنید و قرنیز مناسب با کاربرد مناسب را انتخاب کنید.
  • از انواع قرنیزهایی که در سال های اخیر وارد کشور شده است می توان به قرنیز رادیاتوری اشاره کرد. این قرنیز علاوه بر زیبایی خانه، فضای داخلی را به صورت یکپارچه و عالی می کند.
  • اگر کف خانه شما پارکت یا لمینت است، بهتر است رنگ قرنیزهای خود راکمی تیره‌تر انتخاب کنید تا جلوه سطح بیشتر نمایان شود. هنگام تعیین رنگ قرنیز، می توانید بر اساس رنگ در ورودی، دیوار و نحوه تناسب آنها، قرنیز های مختلفی را خریداری کنید.
  • قرنیزهای سفید ساده با اکثر تم‌های دکوراسیون جور هستند و به خصوص می توانند با دیوارهای رنگ خنثی استفاده شوند.
  • هنگام خرید قرنیز حتما به مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر گرما و سرما و همچنین نصب آسان توجه کنید.
  • در خانه هایی که کف سنگی دارند، انتخاب قرنیز سنگی با فضا سازگاری بیشتری دارد.
  • شما می توانید قرنیزهای سنگی و سرامیکی قدیمی خود را به روشی مدرن و امروزی با استفاده از چسب و روکش های چوبی بازسازی کنید.
  • قرنیزهای طرح دار در طراحی سقف نیز مورد استفاده قرار می گیرند، البته این نوع طراحی بیشتر در خانه هایی با طراحی ویکتورین استفاده می شود.
  • و…

کلام آخر

در این مقاله در مورد انواع قرنیز ساختمانی صحبت کردیم. امروزه شاهد انواع قرنیز در بازار هستیم که همگی می توانند نقش مهمی در زیبایی ساختمان داشته باشند. با توجه به تنوع متریال و طرح های موجود در قرنیز سازی، می توانید از بین انواع قرنیز ارائه شده بهترین قرنیز را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
تماس با کارشناس