طراحی داخلی اتاق خواب

نکات مهم در طراحی اتاق خواب

1.استفاده از رنگ مناسب برای رنگ آمیزی دیوارها و دیگر عناصر

به یاد داشته باشید که از رنگ های گرم مانند رنگ قرمز برای رنگ آمیزی دیوار اتاق خواب استفاده نکنید، چرا که فضای اتاق خواب باید به گونه ای باشد که باعث ایجاد حس آرامش در فرد شود. استفاده از رنگ های گرم باعث ایجاد نشاط و انرژی در فرد می شود و از این رو در طولانی مدت انتخاب مناسبی برای استفاده در طراحی اتاق خواب نمی باشد.

به همین جهت بهتر است از رنگ های ملایم که باعث ایجاد آرامش در فرد می شود در طراحی اتاق خواب استفاده نمایید. رنگ های خنثی و رنگ های آرام بخش از قبیل آبی، سفید، سبز و امثال این می توانند نمونه ای از بهترین رنگ ها برای اتاق خواب در نظر گرفته شوند.

در کنار استفاده از رنگ مناسب می توانید به فکر تزئین آن نیز باشید. همچنین انتخاب رنگ مناسب برای سایر وسایل و تجهیزات اتاق خواب مانند روتختی، مبلمان و کمدها و سایر المان ها می تواند تاثیر بسزایی در طراحی یک اتاق خواب آرامش بخش برای شما باشد.

2.بهترین رنگ ها برای اتاق خواب

رنگ تاثیر عمیقی بر ذهن و افکار دارد و احساسات متفاوتی ایجاد می کند. رنگ اتاق خواب باید به گونه ایی انتخاب شود که احساس آرامش و امنیت را به همراه داشته باشد. به این نکته توجه کنید که هرچه رنگ آرامتر و ملایم تر باشد احساس آرامش بیشتری در زمان استراحت ایجاد میکند، با این تفاسیر پیشنهاد اغلب طراحان دکوراسیون استفاده از رنگ های روشن برای دیوار اتاق خواب است. در صورت داشتن دیوارهایی با رنگ روشن میتوانید از وسایل و دکور با طیف های مختلفی از رنگ ها استفاده کنید.

 


 

3.انتخاب فرش مناسب

آیا تا به حال به اهمیت استفاده از فرش مناسب در طراحی اتاق خواب فکر کرده اید؟ استفاده از یک فرش مناسب در طراحی اتاق خواب نه تنها باعث ایجاد انسجام میان سایر المان ها و عمق بخشی به فضای اتاق خواب می شود، بلکه از نظر ایجاد گرمی در زیر پا در اتاق خواب نیز حائز اهمیت می باشد. از این رو انتخاب یک فرش با اندازه مناسب نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. استفاده از فرشی که اندازه کوچکی داشته باشد و یا در مقابل اندازه بزرگی داشته باشد که تمام سطح اتاق را پر کند، انتخاب مناسبی نمی باشد.

انتخاب طرح فرش

  • امروزه فرش‌ها تنوع بسیاری در طرح دارند. قبل از خرید فرش باید تصمیم بگیرید که چه نوع دکوراسیونی برای خانه خود می‌خواهید. انتخاب فرش برای منزل با توجه به سبک دکوراسیون صورت می‌گیرد.
  • اگر به فضاهای مدرن و معاصر علاقه دارید، باید فرش‌های مدرن را انتخاب کنید. این فرش‌ها طرح‌های ساده‌تری نسبت انواع کلاسیک دارند.
  • اگر فضاهای کلاسیک و یا حتی تلفیقی را دوست دارید، می‌توانید از فرش‌هایی با طرح سنتی استفاده کنید. این فرش‌ها معمولا نقش‌های ریز و شلوغ‌تری دارند که به فضا حالتی از گرما و نشاط می‌بخشند.
  • به نسبت فرش‌های مدرن، معمولا در انواع کلاسیک رنگ‌های بیشتری به کار می‌رود.
  • با یک طراحی هوشمندانه، می‌توان فرش‌های کلاسیک را با مبلمان و وسایل مدرن تلفیق و حس و حال متفاوت و متعادلی در فضا ایجاد کرد.
  • برای انتخاب طرح فرش باید به فضای اتاق نیز توجه شود. فرش‌هایی که طرح‌های شلوغ و ریز داشته باشند، برای فضاهای کوچک مناسب نیستند. این طرح‌ها فضا را شلوغ و کوچک نشان می‌دهند.
  • اگر مبلمان پر نقش و نگار داشته باشید، باید فرش‌های ساده‌تری انتخاب کنید زیرا در کنار هم قرار گرفتن طرح‌هایی با جزئیات فراوان، چشم را خسته می‌کند.

استفاده از فرشی که در زیر پا احساس نرمی و گرمی داشته باشید نیز نکته مهمی است که باید به آن توجه نمایید. به کارگیری فرش در کنار تخت خواب یکی از مکان های مناسب برای استفاده از این المان می باشد. بهتر است اندازه فرش به گونه ای باشد که اطراف تخت خواب را پر کند.

4.استفاده از مبلمان زیبا با توجه به سایز اتاق خواب

یکی از مسائل مهمی که همه افراد، در هنگام خرید تخت خواب به آن توجه می‌کنند سایز و اندازه تخت خواب است و این مسئله برای افراد درشت اندام و قد بلند اهمیت بیشتری دارد. ما در این مطلب  قصد داریم تا اطلاعاتی راجع به اندازه استاندارد تخت خواب به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

اندازه استاندارد تخت خواب چقدر است؟

خواب مفید، یکی از مهم‌ترین پارامتر‌های سلامتی در انسان است. هر فرد تقریبا ۶ الی ۸ ساعت از شبانه روز خود را به خواب اختصاص می‌دهد. برای داشتن خوابی مفید و آرام، ابتدا باید بستری راحت داشته باشید. اولین معیار برای تشخیص تخت خواب مناسب در طراحی اتاق خواب استاندارد بودن اندازه تخت خواب است. اندازه استاندارد تخت خواب در کشور‌های مختلف متغیر می‌باشد. این تفاوت دلایل زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها میزان تزیینات روی قاب تخت خواب و اندازه تشک است. رایج‌ترین شکل تخت خواب، مستطیل شکل می‌باشد اما امروزه تخت خواب‌های دایره شکل نیز در بازار رواج یافته که طرفداران خاص خود را دارد.

 

 

انتخاب المان مناسب در طراحی اتاق خواب

بسیاری از طراحان داخلی بر این باورند که بهتر است از خرید یک ست کامل که شامل تمامی المان های مورد نیاز در اتاق خواب می شود، خودداری نمایید. بر این اساس بهتر است تنها نسبت به خرید المان هایی که به آن ها نیاز دارید اقدام نمایید.

برای مثال شاید به جای استفاده از یک میز پاتختی بیش تر به استفاده از یک آباژور پایه دار نیاز داشته باشید. بنابراین بهتر است برای خرید وسایل اتاق خواب هوشمندانه عمل کنید.

عدم ایجاد هرج و مرج در اتاق خواب

یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام طراحی اتاق خواب باید به یاد داشته باشید، عدم ایجاد هرج و مرج در فضای آن می باشد. به نظر شما انجام این کار چگونه میسر می شود؟ برای انجام این کار بهتر است تنها در حد نیاز از وسایل در اتاق خواب استفاده نمایید.

هم چنین توجه داشته باشید که فضای اتاق خواب را همیشه مرتب نگه دارید. استفاده از این راهکار بسیار ساده، بدون شک در بهتر نمایش دادن طراحی اتاق خواب به شما کمک خواهد کرد.

کاغذ دیواری اتاق خواب

استفاده از کاغذ دیواری برای اتاق خواب از ایده های کاربردی می باشد. انتخاب کاغذ دیواری مناسب که با طراحی فضای اتاق خواب هماهنگی داشته باشد، از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

پیشنهاد ما استفاده از انواع کاغذ دیواری است که از طرح شلوغی در آن استفاده نشده باشد. استفاده از رنگ های ملایم برای کاغذ دیواری می تواند در ایجاد فضایی آرام به شما کمک کند. استفاده از پوستر دیواری اتاق خواب با طرح های زیبا نیز می تواند ایده خوبی باشد.

انتخاب لوازم روشنایی مناسب برای اتاق خواب

یکی از موضوعات مهم در طراحی دکوراسیون اتاق خواب مدرن پرداختن به نورپردازی اتاق خواب است. برای انتخاب نور مناسبِ یک اتاق خواب به کمی آگاهی از اصول اولیه‌ی هنر نورپردازی و ترکیب آن با طرح اتاق و رنگ‌های به‌کار رفته در اتاق نیاز داریم. بااین‌حال استفاده از وسایل نورپردازی مناسب گاهی بسیار دشوار است، به‌طوری‌که بیشتر افراد تصور می‌کنند که توانایی انجام آن را ندارند.

انواع اتاق خواب

نکته اساسی در طراحی دکوراسیون داخلی هر اتاق خوابی این مورد است که اتاق خواب قرار است برای چه افرادی و با چه سلایقی چیدمان و طراحی گردد. چرا که مهم ترین نتیجه ایجاد حس آرامش و لذت برای استفاده کننده می باشد.

اتاق خواب عروس بایستی مجلل و با شکوه به نظر برسد. چیدمان سرویس خواب و میز آرایش باید به نحوی باشد که علاوه بر ایجاد ترکیبی زیبا در اتاق خواب از شلوغی در مسیرهای تردد جلوگیری شود.

استفاده از رنگ های روشن به ویژه رنگ سفید در طراحی و دیزاین اتاق خواب عروس پیشنهاد می گردد. اتاق خواب کودک و نوزاد به نحوی طراحی گردد که ایجاد حس آرامش را برای دلبندان شما ایجاد نماید.

رنگ های آبی و صورتی روشن با توجه به جنسیت کودکان برای طراحی اتاق خواب کودک و نوزاد مناسب می باشد. استفاده از فرش های لطیف که ایجاد حساسیت ننماید در اتاق خواب کودک و نوزاد به دلیل حساسیت پوستی کودکان و نوزادان از مهم ترین نکات در این خصوص می باشد.

فرش های طرح دار و عروسکی می تواند جذابیت بیشتری برای کودکان چند ساله داشته باشد. در طراحی اتاق خواب گروه های سنی دیگر، علاوه بر توجه به سن و سلایق ایشان، بهتر است به خصوصیات روحی آن ها نیز توجه گردد.

5/5 - (3 امتیاز)
تماس با کارشناس