آتریوم و تاثیر آن در طراحی داخلی

آتریوم-و-تاثیر-آن-در-طراحی-داخلی

آتریوم و تاثیر آن بر معماری داخلی

آتریوم و تاثیر آن در طراحی داخلی
آتریوم یا آتریوم (تالار میانی) یک کلمه لاتین در معماری است که به فضای بزرگ و باز در ساختمان اطلاق می شود. ایتریوم بیشتر در خانه های روم باستان برای تامین روشنایی ضروری و تهویه داخلی استفاده می شد. دهلیزهای امروزی که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ساخته شده‌اند، معمولاً چندین طبقه هستند و سقف‌های شیشه‌ای با پنجره‌های بزرگ دارند که اغلب نزدیک ورودی اصلی قرار دارند. اتریوم برای ایجاد حس فضا و نور در محبوب ترین طرح ها شناخته شده است. کنترل آتش یکی از چالش های اصلی طراحی اتریوم است. به دلیل طراحی ضعیف آنها، آتش می تواند به سرعت به طبقات بالا سرایت کند. با دکوراسیون داخلی سفید همراه باشید تا با استفاده از فضای زیبای راهرو و تاثیر آن بر معماری و دکوراسیون داخلی آشنا شوید.

 

نقش آتریوم و تاثیر آن بر معماری پایدار

دهلیز تاریخی هزار ساله دارد، به اشکال مختلف و با سقفی باز که در هر آب و هوایی دیده می شود. در قرن اخیر که دارای سقف شیشه‌ای و مصالح مختلف است، با وجود گرمای زیاد و تداخل با شرایط راحت، در ساختمان‌های عمومی برای پذیرایی و اسکان، تأمین روشنایی در «ساخت و ایجاد فضای سبز» به کار گرفته شد.

آتریوم ها از یک طرف حس همگرایی و تعامل و ارتباط را در فضای داخلی بزرگ و باز ایجاد می کنند. از طرفی مرز مشترکی برای ارتباط ساختمان با شهر ایجاد می کنند. این گونه است که معماری پایدار با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهری و مشارکت بشری است. در واقع آتریوم ها نیز مانند سایر قسمت های ساختمان، در فرآیندی از جزئی به کل، باید به اهداف کالبدی معماری پایدار پاسخ دهند و عملکردی متناسب با آن داشته باشند.

اتریوم توسط دو پدیده طبیعی تغذیه می شود

-اثر گلخانه ای

پدیده اثر دودکش

1. دهلیز و اثر گلخانه ای

پرتوهای با طول موج کوتاه خورشید از دیوار شیشه ای عبور می کند و باعث گرم شدن اتاق می شود اما به دلیل انعکاس طول موج بلندش نمی تواند از شیشه عبور کند و برگردد. این پدیده معمولا به گرم کردن فضای داخلی در زمستان کمک می کند، اما در تابستان مناسب نیست. (اثبات: انرژی و طول موج با یکدیگر نسبت معکوس دارند.)

2. اثر دهلیز و دودکش

این پدیده در نتیجه همرفت در فضای بیرونی رخ می دهد. هوای گرم و سبک بالا می‌آید و سعی می‌کند از آن خارج شود، این یک فشار مثبت در بالای فضا و یک فشار منفی در وسط ایجاد می‌کند. اگر این هوا نتواند به بیرون برود، در این صورت یک طبقه بندی هوا با درجات مختلف دما وجود دارد، تابش خورشیدی دیواره داخلی مقابل آن را گرم می کند و در نتیجه هوای کنار آن گرم می شود. این گرم شدن هوا باعث ایجاد گردش هوا در داخل دهلیز می شود. از آنجایی که این پرتو خورشید انرژی خود را از دست داده است، نمی تواند به بیرون برود و در داخل دهلیز باقی می ماند. هوای گرم شده به سمت بالا حرکت می کند، در حالی که هوای سرد تمیز از خارج از طریق دریچه های پایینی وارد دهلیز می شود. او جایگزین او می شود و این روند ادامه دارد.

آتریوم

اگر هوای گرم به نحوی از دهلیز خارج نشود، باعث می شود هوای داخل در دماهای مختلف طبقه بندی شود. به همین دلیل اغلب در بالای دهلیز فن هایی برای حذف هوای گرم تعبیه می شود. یک پنکه هوای گرم را به داخل آتریوم ساختمان می کشد. این هوای گرم از طریق مجاری به طبقات هدایت می شود و فضاهای داخلی را گرم می کند. هوای خنک از طبقات پس از گرم شدن و آلوده شدن توسط مکش هوا به داخل کانال کشیده می شود. این کانال ها هوای کثیف و داغ را به سمت پایین می کشند. این هوا از پایین با هوای خنک و تمیز بیرون می آید و دوباره وارد دهلیز می شود.

 

آتریوم و تاثیرات آن بر معماری داخلی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود

استفاده از یک آتریوم باعث صرفه جویی در انرژی ساختمان نمی شود. مقدار انرژی در ساختمان اصلی نور مصنوعی است. بستگی به تهویه و سرمایش دارد. برای اطمینان از اینکه آتریوم میزان انرژی را در قسمت های اصلی ساختمان کاهش نمی دهد. به چند نکته باید توجه کرد:

سقف دهانه باید کامل باشد، شیشه باید بازتابنده باشد، این امر باعث کاهش استفاده از نور مصنوعی در فضاهای مجاور دهلیز و حداکثر استفاده از نور طبیعی می شود.

آتریوم باید از بیرون هوای تازه داشته باشد تا امکان تهویه طبیعی فضا فراهم شود.

سایه ها و تجهیزات تهویه پیشرفته برای محافظت از دهلیزها از گرمای بیش از حد در تابستان مورد نیاز است.

 

نور دهی و تاثیر آن بر معماری

در بسیاری از مواقع موضوع نور و سایه با هم برخورد می کند.به طور کلی از انعکاس نور و سایبان های کارآمد برای تهویه دهلیز استفاده می شود.استفاده از سایبان از روشنایی کامل در فصل زمستان و نیاز به نور مصنوعی بیشتر در بقیه قسمت های دهلیز جلوگیری می کند. محوطه ساختمان در واقع حتی در خود آتریوم نیز معمولا در زمستان و تابستان از سایبان های متحرک و متحرک و وسایل تهویه مختلف استفاده می شود.معمولا طراحان و معماران به نور طبیعی اتاق خواب های اطراف آتریوم بسیار خوش بین هستند. اما به طور کلی حرکت ابرها باعث اختلاف نور در ارتفاعات مختلف دهلیز و فضاهای اطراف می شود. یعنی در ارتفاعات بالاتر نور کمتری وجود دارد که معمولا با نورپردازی سقف این مشکل را برطرف می کند.

 

جهت دهلیز در ساختمان

آتریوم باید به گونه ای در داخل ساختمان اصلی قرار گیرد که بخشی از آن در هوای آزاد قرار گیرد. چه خوب که این برآمدگی از جنوب است.

تهویه دهلیز و تاثیر آن بر معماری

دمای داخل دهلیز به اندازه دهانه، دهانه بزرگ، نزدیک بودن دمای داخلی و خارجی بستگی دارد.

دهلیزها دارای دهانه هایی در قسمت های بالا و پایین هستند قسمت گرم از بالا و هوای سرد و سنگین از پایین می آید بهتر است از این دهانه ها در تابستان استفاده شود زیرا هوا در دهلیز می شکند

این نوع انتقال منجر به تهویه متقاطع در مناطق مجاور می شود که ورودی جریان هوا در آن قرار دارد. البته در طراحی ساختمان باید به آن توجه کرد. چون این چیز بد اجرا شده و شانس های زیادی را می گیرد. هم درپوش ها و هم درپوش ها را می توان به سیستم های مکانیکی مجهز کرد که حسگرهای حساس به دما در صورت نیاز حرکت می کنند. فاصله عمودی نورگیر می تواند زیاد باشد و نورگیرها را می توان کوچک کرد، برای نورپردازی مناسب فضا بهترین نسبت ارتفاع به ارتفاع فضا 3:1 است.

دهلیز در زمستان

دهلیزها حتی اگر وسایل گرمایشی نداشته باشند طبیعتا دمای آنها بیشتر از فضای بیرون است.

قسمت حفاظت شده قسمت دهلیز، دهانه این قسمت مربوط به ساختمان اصلی است و بستگی به موقعیت دهلیز در داخل ساختمان دارد.

مسیرهای انتقال حرارت بین ساختمان اصلی و دیوارهای جداکننده لابی و فضا

تبادل حرارت بین دهلیز و فضای بیرونی

منطقه ای که دهلیز در آن قرار دارد

دهلیز در تابستان

بزرگترین مشکل سالن بزرگ در تابستان این است که دمای هوا بسیار بالاست. پشت بام ها اولین راه حل برای کاهش دما در ماه های گرم تابستان هستند. سقف تا حدودی دمای موثر کاربر را کاهش می دهد. سقف ایده آل قابلیت جابجایی را دارد. اما سقف ثابت و ثابت باعث کاهش دما در طول سال می شود که برای زمستان مناسب نیست، اگر چادر در ضلع جنوبی ساختمان نصب شود، بیشترین تاثیر را خواهد داشت. نور روشن و دارای تهویه مناسب پرده های داخلی می توانند در کاهش دما تاثیر بسزایی داشته باشند. و از نظر هزینه نیز ارزان خواهد بود. زیرا هزینه نگهداری و کنترل کمتر است.

 

انواع دهلیز در آب و هوای گرم و سرد

هوای سرد:

در آب و هوای سرد استفاده از دهلیز بیشتر به دلیل پدیده گلخانه ای است که در آن ایجاد می شود، امروزه با سیستم های کامپیوتری می توان میزان انرژی انباشته شده در داخل دهلیز را محاسبه کرد که میزان انرژی بستگی به نوع آن دارد. مواد مورد استفاده، نوع سطح و همچنین عایق ساخته شده بستگی دارد. آتریوم ها از نظر لایه بندی هوا، تهویه طبیعی و همچنین راحتی از نظر تابش و دما مانند یک جعبه معمولی عمل می کنند.

آب و هوای گرم:

محاسبه لایه هوای داخل دهلیزها در آب و هوای گرم نه تنها نیازمند محاسبات ریاضی دقیق از طریق نمودارهای کامپیوتری است، بلکه نیازمند ساخت مدل هایی برای بررسی و حدس زدن عملکرد لایه های هوا است.
امیدوارم از مقاله آتریوم و تاثیر آن در طراحی داخلی لذت برده باشید

مطالب مرتبط

نکات طراحی داخلی فروشگاه(در یک برگه جدید مرورگر باز میکند)

تعریف فنگ شویی(در یک برگه جدید مرورگر باز میکند)

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس