آشنایی با سبک معماری باهاوس

کلمه باهاوس در زبان آلمانی (Bauhaus) به معنای خانه معماری است. باهاوس در اصل یک مدرسه هنر و معماری در آلمان بود که از سال 1919 تا 1933 پس از جنگ جهانی اول در زمینه آموزش معماری فعال بود. سبک معماری باهاوس یکی از محبوب ترین و تاثیرگذارترین سبک ها در تاریخ معماری محسوب می شود. از آنجایی که مکتب باهاوس در قرن‌های اخیر تأثیر زیادی بر فرهنگ تجسمی داشته است، تصمیم گرفتیم این سبک و نمونه‌های متمایز معماری آن را در این مقاله ارائه کنیم. ویژگی کلیدی معماری سبک باهاوس، تاکید بر کاهش هزینه و تمرکز بر تولید انبوه است. معماری این سبک نیز از اشکال هندسی متعادل با تاکید بر عملکرد و کارایی تشکیل شده است. اگر شما نیز علاقه مند به آشنایی بیشتر با این سبک معماری هستید، با شرکت معماری داخلی سفید همراه باشید.

معرفی سبک باهاوس

سبک باهاوس یکی از محبوب ترین سبک های معماری داخلی است. امروزه، پس از گذشت تقریباً 100 سال از ایجاد این سبک معماری، همچنان به عنوان یک سبک تأثیرگذار در طراحی به شمار می رود. از ویژگی‌های اساسی سبک باهاوس سادگی، عملکردگرایی و راحتی است. طراحی در این سبک بر اساس نیاز ساکنین ایجاد می شود و از استفاده از عناصر غیر کاربردی اجتناب می کند. اگر می خواهید در خانه خود سادگی، راحتی و در عین حال جذابیت داشته باشید، با ما در ادامه همراه باشید.
 
آشنایی با سبک معماری باهاوس

ویژگی‌های دکوراسیون داخلی به سبک باهاوس

در دکوراسیون داخلی به سبک باهاوس اثری از کنده‌کاری­، قوس­ و پنجره‌های آرک‌دار نیست. در این سبک طرح ها ترکیبی از اشکال متقارن و انتزاعی هستند. جذابیت بصری این نوع استفاده از طرح های مینیمال است. در این مدل، سقف ها مسطح هستند. نماها صاف هستند. اشکال مکعبی هستند، گوشه ها و لبه ها تیز و خطوط واضح هستند. طراحان سبک باهاوس سادگی، جذابیت و کارایی را با طراحی فرم های کاملا جدید ترکیب می کنند. این سبک بر اساس نیاز ساکنان و تنها با استفاده از دکوراسیون داخلی که با سبک زندگی ساکنان خانه سازگار و راحت و قابل زندگی باشد، شکل گرفته است. به طور کلی ویژگی های اصلی معماری باهاوس عبارتند از:

  • تکیه بر عملکردگرایی
  • استفاده مفید از متریال صنعتی
  • عدم استفاده از تزیینات تجملی
  • تاکید بر سادگی و راحتی
  • و…

عناصر کلیدی معماری باهاوس

همه ساختمان های باهاوس مشابه یکدیگر نیستند. می توانند زاویه ای و خطی یا با گوشه های منحنی و گرد باشند. از دیگر ویژگی های این سبک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تزئینات کم برای تمرکز بر طراحی ساده ، منطقی و کاربردی
  • بر روی اشکال هندسی ساده مانند مثلث، مربع و دایره تمرکز دارد.
  • استفاده از عدم تقارن بیشتر از تقارن
  • استفاده از فولاد، شیشه، بتن و سایر مصالح مدرن
  • سقف های تخت
  • دیوارهای جداره شیشه ای
  • نماهای صاف

معروف ترین نمونه های معماری باهاوس

  1. ساختمان Seagram در نیویورک
  2. ویلا خانواده توگندهت در برنو، جمهوری چک
  3. خانه فارنسورث در شیکاگو
  4. ساختمان استودیو باوهاوس در دسائو آلمان
  5. خانه گروپیوس در ماساچوست
  6. و…

 

رنگ در دکوراسیون داخلی به سبک باهاوس

اطمینان از هماهنگی رنگ ها در سبک باهاوس یک اصل است و این هماهنگی با ترکیب دو رنگ یا بافت متضاد در پالت رنگ منعکس می شود. هرچند که در دکوراسیون داخلی به سبک باهاوس بیشتر رنگ‌های خنثی مانند سفید، بژ، خاکستری و سیاه مورد استفاده قرار می گیرد و این ترکیب رنگی با استفاده از المان هایی که از طبیعت الهام گرفته، مثل گچ خاکستری، سنگ تیره سرد، چوب قهوه‌ای گرم و فلز سیاه نشان داده می‌شود. اما در کنار این رنگ های خنثی، از رنگ های شادی مانند زرد، قرمز، آبی و سبز نیز برای حفظ هارمونی بصری همزمان استفاده می شود.

فرم های هندسی

یکی از برجسته ترین جنبه های طراحی باهاوس تمرکز آن بر فرم های هندسی است. این را می توان در معماری مدرسه اولیه باهاوس و همچنین در مبلمان و دکوراسیونی که در آنجا ایجاد شد مشاهده کرد. وقتی اشکال هندسی را به این سبک در خانه خود وارد می کنید، می توانید این کار را به روش های مختلفی انجام دهید. یکی از گزینه ها استفاده از الگوهای هندسی روی پارچه و کاغذ دیواری است. همچنین می توانید مبلمان و لوازم جانبی را با خطوط تمیز و هندسی انتخاب کنید. راه دیگری برای اضافه کردن اشکال هندسی به خانه از طریق هنر است. به دنبال نقاشی ها، مجسمه ها و دیگر قطعاتی باشید که اشکال هندسی دارند.

جمع بندی

سبک معماری باهاوس یکی از محبوب ترین سبک های معماری است که بر اساس سادگی و پرهیز از استفاده از عناصر غیر ضروری بنا می شود. سقف های مسطح و نمای باز و استفاده از مصالحی مانند فلز و شیشه از ویژگی های سبک باهاوس است. امروزه، تقریباً 100 سال پس از ابداع آن، هنوز به عنوان یک سبک معماری بسیار تأثیرگذار در طراحی به حساب می آید. در این مقاله به معرفی سبک باهاوس پرداختیم. آیا ساختمان هایی را می شناسید که به این سبک طراحی شده اند؟ به نظر شما نمادین ترین ساختمان طراحی شده با معماری باهاوس کدام است؟

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس