آشنایی با ماوس وال یا دیوار سبز

دیوار خزه ای نام دیگر ماس وال است و امروزه یکی از مدرن ترین طرح های دکوراسیون داخلی محسوب میشود. به دلیل آپارتمانی شدن منازل و ساختمان‌ها وجود گل و گیاه در خانه ها بسیار کاهش یافته است. دیوار خزه یا ماس وال این کمبود را برطرف کرده است و اگر نگاهی به ساختمان های مدرن بیندازیم به وجود می توان به وال خزه ای بسیار شیک پی برد؛ که خواسته افراد عاشق گیاهان را برآورده می کند. به طور کلی دیوار خزه ای یا ماس وال نوعی چیدمان با متریال طبیعی است که روی دیوار قرار می گیرد و با خزه های زنده یا ترکیبی از هر دو تزئین می گردد.اگر در اتاقی از خانه خود یک دیوار خالی دارید، ساختن دیوار خزه ای راهی آسان و مفید برای ایجاد نمایه ای زیبا است که سال ها دوام خواهد آورد. برای آشنایی بیشتر با این پدیده جدید با شرکت طراحی داخلی سفید همراه باشید.

ماوس وال (moss wall) چیست؟

دیوار ماس وال (moss wall) نوعی از دیوار سبز رنگ است؛ که با خزه یا نوعی از گلسنگ ساخته میشود. این پوشش ها در یک فرآیند طبیعی تشکیل شده و از طریق فرایند فرآوری و تثبیت برای استفاده در دیوار سبز آماده می شوند. دیوار خزه ای نیازی به تعمیر و نگهداری یا حداقل نگهداری ندارد که معمولاً برای ایجاد یک دیوار سبز داخلی استفاده می شود. شکل ظاهری این نوع دیوار سبز پفکی یا اسفنجی است که در انواع محصولات گلسنگ قابلیت رنگ آمیزی زیادی دارد. دو نوع دیوار سبز ساخته شده از خزه و گلسنگ در بازار ایران وجود دارد. اگرچه تفاوت این دو نوع دیوار به چشم نمی خورد و همگی به خزه معروف هستند. رنگ سبز خزه ای پر انرژی است و تایل های خزه ای انتخاب خوبی برای دکوراسیون داخلی خواهند بود.

 

 

هدف از اجرای ماس وال چیست؟

در مقاله تا اینجای کار به معرفی کلی ماس وال پرداخته ایم اما هدف از اجرای ماس وال یا دیوار خزه ای در دکوراسیون داخلی ساختمان ها چیست؟ دیوارهای سبز انواع مختلفی دارند مانند فلاور باکس، چمن طبیعی و غیره. اما دیوار خزه ای این امکان را به شما می دهد که برخلاف چمن طبیعی و فلاور باکس بهاری، شما را به جنگلی آرام با دما و رطوبت طبیعی اتاقتان و با شرایطی که نگهداری آن بسیار آسان است ببرد. دلیل بعدی استفاده از این نوع دیوار خزه ارزان بودن آن در مقایسه با دیوار سبز با چمن طبیعی و سایر بافت های طبیعی است. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بودجه نسبتا کمی برای دیوار سبز طبیعی دارید، صد در صد ماس وال بهترین گزینه روی میز شما خواهد بود.

مزایای ماس وال (مزایای دیوار خزه ای)

دیوار خزه ای یا ماس وال مزایای زیادی دارد. اولین ویژگی این است که آنها زنده هستند و به صورت همزمان عدم نیاز به عناصر اولیه برای فتوسنتز است. همچنین مراقبت از آنها بسیار آسان است زیرا به آب، خاک، نور کافی یا مواد مغذی نیاز ندارند و می توانند بدون نیاز به افراد شرایط مطلوب خود را حفظ کنند. همچنین مهمترین مزیت آنها این است که همیشه سبز هستند و می توانند در هر فصل حسی جدید و تازه ایجاد کنند. البته خود آن ها نیز مانند روز اول دارای طراوت و تازگی هستند. از دیگر ویژگی های این نوع دیوارها عدم نیاز به وجود زیرساخت جهت نصب است. این روش بر خلاف دیوارهای سبز یا دیوارپوش های گیاهی که برای آبیاری نیاز به عایق کاری کامل دیوار دارند، فرآیند نصب را آسان می کند.

همچنین نیاز به فضای کوچک و ایجاد عایق صوتی تا 35 درصد نیز از دیگر عوامل مهم در محبوبیت این دیوارها است. انطباق پذیری دیوارهای خزه ای و استفاده از آنها در هر اندازه ای با طول عمر بیش از 25 سال از دیگر مزایای مهم دیوار سبز است. در نهایت با ایجاد حسی جدید در خانه، زیبایی و تجمل نیز می تواند بر ارزش ملک تاثیر مثبت بگذارد.

 

 

ماس وال چگونه نصب می شود؟

نصب ماس وال، نیازی به زیرساخت ندارد. این محصولات به راحتی بر روی سطوحی مانند فلزات، شیشه، پلاستیک، بتن، گچ دیوار، چوب و … با چسب حرارتی یا چسب پارکت نصب می شوند. شما حتی می توانید از دیوار خزه ای به عنوان لوستر در سقف استفاده کنید. این کاملا به خواسته و ذهنیت شما بستگی دارد. حتی می توانید این محصولات را در یک قاب دیواری عظیم در وسط ساختمان قرار دهید. نصب ماس وال سرعت بالایی دارد و متراژ بالایی از پروژه را می توان در یک روز اجرا نمود. بهتر است از این دیوار سبز در فضاهای باز استفاده نکنید. رطوبت و نور آفتاب می تواند باعث آشیب رسیدن به آنها شود. با این حال، دیوار خزه ای را می توان در خارج از فضای خانه هم نصب کرد. فقط باید تاثیر آب و هوا و نور خورشید را روی خزه در نظر بگیرید، زیرا آنها می توانند خزه را خشک کرده و بمیراند. همچنین باید مطمئن شوید که دیوار به اندازه کافی ضد آب است، در صورت لزوم زهکشی خارجی ممکن است برای محافظت از دیوار کافی باشد.

کاربرد ماس وال

  • از ماس وال ها در قسمت های مختلف فضای داخلی استفاده می شود.
  • در دفاتر اداری لوگو شرکت را می توان با خزه ثابت ساخت.
  • اگر در بخشی از فضا به نمایی زیبا از اطلس جهان نیاز دارید، دیوار خزه ای با خزه طبیعی بهترین انتخاب برای این ایده است.
  • استفاده از تکه های کنده یا تنه درختان می تواند ظاهر خانه را تغییر دهد؛ و انعکاس کننده طبیعت بکر در داخل نشیمن یا سالن پذیرایی شما باشد.
  • انتخاب خزه های دیوار با توجه به رنگ، شکل و … و هماهنگی آن با سایر مصالح موجود در فضا توسط طراحان شرکت دکوراسیون داخلی سفید انجام می شود.
  • دیوار سبز یا دیوار خزه ای یکی از عناصر مهم در دکوراسیون فضای سبز است که می توان از آن به عنوان استند برای نگهداری گیاهان بالارونده استفاده کرد.
5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس