بازار کار رشته معماری داخلی

معرفی رشته معماری داخلی

در این نوشته از سایت گروه معماری سفید اومدیم نگاهی به رشته معماری داخلی داشته باشیم؛ امیدواریم این مطلب برای هنر جویان این رشته مفید باشد و با فرستادن آن به دوستان خود آنها را با این رشته و تخصص آشنا بکنید.

تعریف رشته معماری داخلی

رشته معماری داخلی به بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها به منظور انجام فعالیت های روزانه (زندگی – کار ) می پردازد .معماری داخلی ” آفرینش فضا ” است. این رشته از سویی همانند معماری با ساختمان و اجزای آن سروکار دارد و از سویی دیگر همانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تاکید می کند. “معماری داخلی” هنر طراحی سازه ها از درون به بیرون است. یا بازسازی محیط داخلی یک سازه برای یک هدف خاص.

رشته معماری داخلی چیست؟

– در مورد نیازها و الزامات پروژه (که به اصطلاح بهش تفهیم نامه می گن) با مشتریان، همکاران، پیمانکاران و پیمانکاران فرعی بحث و گفتگو کند.
– به این فکر کند که چه روش ها و موادی می توانند الزامات فضایی که در تفهیم نامه آمده را برآورده کنند و بهترین این روش ها و مواد رو انتخاب کند.
– زمان بندی دقیقی انجام دهد راجع به این که مراحل خاصی از پروژه در چه زمانی تکمیل خواهد شد.
– برای کل پروژه هزینه دقیقی تعیین کند.
– راجع به پروژه تحقیق کند و نمونه های طرح و مد برد رو به مشتری نشان دهد و در مورد آن بحث کند.
– از نرم افزارهای صنعتی برای ایجاد طرح های کاری، مدل ها و برنامه ها برای فضا استفاده کند.
– مواد موردنیاز برای اتصالات، مبلمان و دکوراسیون را از فروشنده ها تهیه کند.
– برای بحث و توافق در مورد هزینه ها و زمان بندی با نقشه بردارها همکاری نزدیکی داشته باشد.
– با معماران، متخصصان، طراحان دیگه و پیمانکاران همکاری نزدیک داشته باشه تا مشکلات در همون مراحل اولیه حل شوند.
– با تیم ساخت همکاری داشته باشند تا مطمئن شوند که طراحی به همون شکل برنامه ریزی شده پیش میرود.
– از ابتدا تا انتهای پروژه نظارت داشته باشند تا مطمئن شوند که همه چیز طبق برنامه ریزی مالی و زمانی تفهیم نامه پیش میرود.

 


 

مقاطع تحصیلی رشته معماری داخلی

امکان ادامه تحصیل در رشته معماری داخلی تا مقطع دکتری وجود دارد.

فرصت های شغلی رشته معماری داخلی

استخدام معمار داخلی به شکل های مختلفی امکان پذیر است. معمار داخلی می تواند در شرکت های مشاوره طراحی کار کند. همچنین می تواند به صورت مستقل کارکرده و یا به صورت پروژه ای با شرکت های معماری قرارداد ببندد.

کدام دانشگاه ها رشته معماری داخلی دارند؟

  • دانشگاه هنر تهران
  • دانشگاه هنر شیراز
  • دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ – تهران
  • دانشگاه غیرانتفاعی معماری و هنر پارس – تهران
  • دانشگاه غیرانتفاعی رسام – کرج

رشته معماری داخلی مناسب چه کسانی است؟

رشته معماری داخلی همچون رشته مهندسی معماری، دارای دو جنبه هنری (زیبایی شناختی) و فنی است. به طور در رشته های مرتبط با معماری، تلفیق هنر و فن همواره بهترین نتیجه را داشته است و تسلط فارغ التحصیلان به هر دو جنبه می‌تواند بازدهی بیشتری در بازار کار برای آنان به دنبال داشته باشد.

معماری داخلی دانشی است که در آن، فضاهای مختلف داخل یک ساختمان بر اساس استانداردها و ضوابط مربوطه، در یک نظام معمارانه طراحی می‌شوند. در واقع معماری داخلی، هنر طراحی قسمت‌های مختلف داخل ساختمان به شمار می‌آید و در این رشته، اصل اساسی، توصیف فضاهای درونی ساختمان و ارتقای سطح سکونت در مکان بر اساس معیارهای انسانی است.

رشته معماری داخلی برای افرادی مناسب است که قدرت خلاقیت بالا، ذوق هنری و تخیل قوی برای ایده‌پردازی داشته و علاقه‌مند به مبلمان و تزئینات فضاهای داخلی ساختمان باشند چراکه اصل اساسی مباحث مطرح شده در این رشته تحصیلی، پیرامون این موضوع قرار می‌گیرد.

 

 

بازار کار معماری داخلی برای خانم ها

استعداد هنری، خلاقیت و  داشتن سلیقه چیزی است که یک معمار برای ورود به بازار کار به آن نیاز دارد. و از آنجایی که زنان عموماً علاقه زیادی به هنر و کارهای هنری دارند، رشته مهندسی معماری می تواند فرصت های شغلی بسیار خوبی برای آنها ایجاد کند. زن باشید یا مرد برای ورود به بازار کار معماری فرقی نمی کند، آنچه که برای شرکت های دولتی و غیردولتی جهت استخدام مهندس معمار ملاک است، تخصص و توانایی فرد است.

فارغ التحصیل رشته معماری داخلی در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

به طور کلی افرادی که در رشته های مرتبط با معماری فارغ التحصیل می‌شوند، هم می‌توانند در آزمون‌های استخدامی ادارات و موسسات مختلف شرکت کنند و هم می‌توانند در بازار کار آزاد مشغول به کار شوند. فارغ التحصیلان رشته معماری داخلی می توانند دفتر طراحی شخصی تاسیس کنند و به طور مستقیم با کارفرمایان مشغول به همکاری شوند. همچنین می‌توانند با معماران و شرکت‌های مهندسی مختلف همکاری کنند و فعالیت‌های طراحی و اجرایی انجام دهند. در ذیل شرح مختصری از فعالیت‌های مرتبط با معماری داخلی آورده شده است:

  • تاسیس دفتر شخصی طراحی معماری داخلی
  • تاسیس شرکت‌های مختلف مهندسی در زمینه طراحی معماری داخلی
  • کسب پروانه اشتغال به کار مهندسی از وزارت راه، مسکن و شهرسازی
  • همکاری بعنوان طراح معمار داخلی در شرکت‌های معماری
  • طراحی معماری ساختمان‌های مختلف بصورت پروژه‌های شخصی
  • طراحی داخلی ساختمان های مختلف از قبیل مسکونی، اداری، تجاری و …
  • طراحی نمای ساختمان‌های مختلف از قبیل مسکونی، اداری، تجاری و …
  • نظارت بر اجرای پروژه‌های ساختمانی بصورت همکاری با دفاتر مختلف معماری
  • نظارت بر اجرای پروژه‌های شخصی
  • اجرای ساختمان‌های مختلف بصورت همکاری با طراحان و سرمایه‌گذاران مختلف
  • استخدام به عنوان نقشه‌کش معماری در دفاتر مهندسی مختلف
  • مدل‌ساز و طراح سه‌بعدی پروژه‌های معماری
  • متره و برآورد پروژه های ساختمانی
  • مشاور ساخت و ساز
  • تاسیس کلینیک‌های ساختمانی و ارائه خدمات مربوط به مصالح ساختمانی
  • تدریس دروس تخصصی معماری به دانشجویان

بازار کار رشته معماری داخلی چگونه است؟

به خاطر داشته باشید که معماران موفق داخلی لزوماً دارای تحصیلات عالی نیستند. بازار کار در رشته های مرتبط با معماری از جمله معماری داخلی به تلاش فردی دانشجو و آموخته های به دست آمده از او بستگی دارد، بنابراین تمرین لازم است. نتایج تحصیلی دانشجو در چه نوع دانشگاهی و چه مدرکی فقط در مرحله بعد مورد توجه قرار گرفت. مهمتر از همه، این سطح مهارت و شایستگی فارغ التحصیلان ما است که تفاوت را ایجاد می کند. بازار کار معماری داخلی متنوع و گسترده است و فارغ التحصیلان با مهارت و توانایی می توانند به خوبی در بازار کار کار کنند.

برای فارغ التحصیلان معماری داخلی، بازار کار را می توان از مشاغل اداری فنی و مهندسی تا راه اندازی دفتر های دکوراسیون داخلی توصیف کرد. همچنین فارغ التحصیلان این رشته می توانند در آزمون های استخدامی موسسات مختلف شرکت کرده و پروانه اشتغال به کار مهندسی را اخذ کنند. اما تجربه نشان داده است که اکثر فارغ التحصیلان این رشته خارج از چارچوب مدیریت در بازار کار فعالیت می کنند.

مشکلات رشته معماری داخلی

یکی از معایب این رشته که قطعا در صورت علاقه نمی توان آن را نقطه ضعف دانست، شب زنده داری، مهندس یا متخصص داخلی است. ممکن است برای ارائه پروژه خود چند شب بیدار بمانید. برای کسانی که بی حوصله هستند و به زور این رشته را انتخاب می کنند، سخت است و به مرور زمان از آن زده خواهند شد.

 

جهت مشاوره در زمینه حرفه معماری داخلی

در سراسر کشور با شماره های زیر  تماس بگیرید

۰۲۱-۲۲۶۵۰۷۶۰

۰۲۱-۲۲۶۵۰۷۶۱

 

سوالات متداول بازارکار

ماهیت رشته مهندسی معماری را توضیح دهید؟

یکی از جذاب ترین رشته ها در بین گروه ریاضی رشته مهندسی معماری است. البته با کمی دقت در دروس این رشته متوجه می شویم که معماری یک رشته میان رشته و ترکیبی از هنر و فن است. فردی که وارد رشته مهندسی معماری می شود نباید تنها به فکر گذراندن یک سری دروس باشد بلکه باید به جاهای مختلف سفر کند تا با فرهنگ و هنر دیگر اقلیم ها آشنا شود و متناسب با آن فرهنگ نسبت به طراحی آن بنا اقدام کند.

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مهندسی معماری را برشمارید؟

اما فقط مهارت های عمومی کافی نیست و باید یکسری مهارت های تخصصی هم داشته باشید. دارا بودن از مهارت های تخصصی مثل طراحی و نقشه کشی با استفاده از نرم افزارهای جدید، آشنایی با تاریخ معماری ایران و جهان، آشنایی با اقلیم شناسی، آشنایی با جغرافیا، آشنایی با اقتصاد، داشتن آگاهی خوبی از اثرات اجتماعی و زیست محیطی پروژه ها، داشتن استعداد و ذوق هنری سبب می شود تا بعد از فارغ التحصیلی شغل مناسبی پیدا کنید و روز به روز با ارتقا شغلی مسئولیت های بیشتر و بزرگ تری را قبول کنید.

تفاوت رشته مهندسی عمران با رشته مهندسی معماری چیست؟

هر دو رشته مربوط به صنعت ساختمان سازی می شود اما هر کدام وظایف خاص خودشان را دارند. اگر بخواهیم واضح تر وظایف هر کدام را در مراحل ساختمان سازی بگوییم میتوانیم به این موضوع اشاره کنیم که فرآیند های مثل بادبند، ستون ها، اسکلت ساختمان، پی و غیره بر عهده مهندس عمران است اما کارهایی مثل دکوراسیون داخلی، پلان های طبقات، نمای ساختمان و …. بر عهده مهندس معمار است.

3.5/5 - (2 امتیاز)
تماس با کارشناس