ترموود چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

امروزه از چوب در دکوراسیون داخلی و خارجی خانه ها بسیار استفاده می شود. ترموود (Thermowood) یکی از انواع چوب هایی است که با استفاده از تکنولوژی خاصی با حرارت دادن بالا تولید و ساخته می شود. این امر باعث ایجاد ویژگی های خاص و منحصر به فردی در چوب می شود. یکی از ویژگی های مثبت چوب ترموود دوام بالای آن است. از دیگر خواص چوب تروود می توان به مقاومت بالای آن در برابر حرارت، ضربه، پایداری و عایق بودن اشاره کرد. ترمووود در طرح های مختلفی کاربرد دارد و می توان از آن در ساخت سقف، کف پوش، قرنیز، نما ترمووود و … استفاده کرد.

ترمووود چیست؟

ترمووود یک متریال چوبی است که تا دمای بالا گرم می شود و سپس سرد می شود. به طوریکه در فرآیندی با حرارت 180- 215 درجه سانتی گراد همراه بخار و گردش هوا خشک می گردد. به همین دلیل است که ترمووود در برابر سرما، گرما، باران، رطوبت، حشرات و هرگونه تغییر شکل در فضاهای داخلی و خارجی مقاومت می کند. این ماده بادوام را می توان در هر نوع آب و هوا در داخل یا خارج از منزل استفاده کرد. رنگ این چوب تیره تر از چوب معمولی است و در شرایطی که رطوبت هوا تغییر می کند بسیار پایدارتر است. پس از این عملیات حرارتی برخی از خصوصیات منفی چوب تغییر می کند و به محصولی مناسب برای نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی تبدیل می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با کاربردهای ترموود همراه باشید.

کاربرد ترموود در فضای داخلی و خارجی خانه

این چوب به دلیل زیبایی و دوام بالا در فضاهای مختلف بیرونی و داخلی ساختمان ها کاربرد دارد. اما از کاربردهای اصلی آن در ساختمان می توان ترموود نما، کفپوش فضای باز و کفپوش فضای داخلی، گلدان، کف پله‌ها، روف گاردن، مبلمان و دکوراسیون داخلی و آلاچیق ها اشاره کرد. اگر بخواهیم به طور کلی در نظر بگیریم، کاربرد اصلی این چوب در نما است. که ترموود نما در قسمت خارجی ساختمان‌ها بیشتر از کاربردهای دیگر آن است. اما از این چوب علاوه بر نما برای فضای داخلی ساختمان نیز استفاده می شود و ترموود کف از دیگر کاربردهای این نوع چوب است. ترموود کف یک انتخاب عالی برای حمام و توالت است. از این چوب علاوه بر چوب ترموود کف، برای ساخت آلاچیق استفاده می شود، که اغلب از درختان کاج برای این منظور استفاده می شود.

از این چوب برای ساخت روف گاردن نیز استفاده می شود که در این مورد از ترکیب چوب نرم و چوب سخت در ساخت آن استفاده می شود. علاوه بر کاربردهایی که گفتیم، مبلمان و نشیمن های فضای سبز با استفاده از این چوب طراحی می‌شود. زیرا مقاومت زیادی در برابر انواع آب و هوا و شرایط جوی دارد.

کمک گرفتن از یک فرد برای مشاوره دکوراسیون داخلی و طراحی باعث میشه که شما در میزان بودجه خود صرفه جویی کنید. شرکت دکوراسیون داخلی سفید ترکیبی از دانش معماری، طراحی داخلی، روانشناسی، مشاوره تخصصی و کوچینگ است. برای مشاوره رایگان با کارشناسان گروه دکوراسیون داخلی سفید با شماره های سایت تماس بگیرید.

مزایای چوب ترموود چیست؟

می توان مزایای زیر را برای ترم وود بیان کرد:

  1. مقاوم در برابر رطوبت و فرسایش
  2. دارا بودن ثبات ابعادی
  3. نداشتن صمغ های مضر
  4. دوام و پایداری در برابر ضربه و شکستگی
  5. رنگ ثابتی دارد
  6. ماندگاری و دوام بالا
  7. وزن کم و سبک محصولات
  8. کاملا سازگار با محیط
  9. در تهیه آن از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نشده است
  10. داشتن امکان بازیافت و ساخت مجدد
  11. و…

انواع ترموود کدامند؟

ترموود در انواع چوب ها مانند چوب درخت کاج، نوئل، ون و ایروکو در بازار موجود است. برای محافظت از این چوب در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید و همچنین زیبایی چوب ترم وود از روکش آبی، لاک، رنگ یا روغن استفاده می شود که این کار موجب می‌شود تا نگهداری  از این چوب راحت تر شود. ترموودها به صورت کلی به دو دسته نرم چوب و سخت چوب تقسیم می‌شود.

 

چه عواملی در قیمت چوب ترموود مهم است؟

نوع، طرح، رنگ و ضخامت چوب ترموود بر قیمت آن تأثیر می گذارد. این تاثیر بسیار زیاد است و پس از آن اندازه و نوع کار آن در زمان اجرا قیمت آن را مشخص می کند. گاهی اوقات ممکن است؛ نوع فرآیند حرارت دهی چوب ترموود در قیمت چوب لحاظ شود. روش های تولید و پرداخت چوب با استفاده از تجهیزات و ابزارهای مختلف انجام می شود، روش های پرداخت چوب نیز متفاوت است و ماده اولیه نیز تعیین کننده قیمت چوب است. نوع ایرانی این چوب کیفیت پایین تری دارد و در نتیجه قیمت مناسب تری نسبت به نمونه های ترکی و فنلاندی دارد.

✅سخن پایانی

کاربرد اصلی چوب ترموود در نمای چوب ترموود است که بیشتر از هر نوع چوب دیگری در نمای بیرونی ساختمان ها استفاده می شود، که اغلب از چوب کاج برای نمای ترموود استفاده می شود. برای استفاده بیشتر از ویژگی های چوب در دکوراسیون داخلی بهتر است بهتر است از ترمووود استفاده کنیم تا چوب معمولی. در ساخت ترمووود از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمی شود، سازگار با طبیعت است، بنابراین برای محیط زندگی انسان بسیار مناسب است به خصوص کودکان و کسانی که حساسیت دارند. این محصول از مقاومت بالاتری نسبت به چوب برخوردار است و اندازه و شکل آن حتی پس از گذشت سالها تغییر نمی کند. می توانید از ترمووود به طور گسترده یا تلفیقی برای سقف یا کف یا بخشی از دیوار خانه استفاده کنید. تمامی عوامل ذکر شده باعث شده است که ترمووود در دکوراسیون داخلی بسیار مورد استفاده قرار گیرد. به طور خلاصه این موارد کاربردی را نام می بریم:

  • پارتیشن جدا کننده
  • فلاور باکس
  • میز عسلی
  • میز جلو مبلی
  • کفپوش داخلی
  • فضاسازی داخل تراس یا روف گاردن
  • فضای سونا
  • و…
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس