طراحی و معماری بیوفیلیک ویژه شما؟!

طراحی و معماری بیوفیلیک چیست؟ 3

آیا می دانید استفاده از گیاهان طبیعی و ایجاد محیط طبیعی برای کارکنان باعث افزایش بهره وری آنها می شود؟ آمارها نشان می دهد که با فضای سبز و نور خورشید در محیط کار، بهره وری کارکنان 20 درصد افزایش می یابد. از آنجایی که افراد همیشه به طبیعت و عناصر آن اهمیت می دهند، طراحی بیوفیلیک در محیط های اداری بسیار محبوب شده است. طراحی دکوراسیون بیوفیلیک به دلیل هماهنگی انسان با محیط طبیعی در برابر افزایش زندگی شهری پدید آمد. در ابتدا، طراحی بیوفیل فقط در خانه انجام می شد اما به دلیل افزایش انگیزه و انرژی در محیط، در مکان هایی مانند محیط های اداری که به اکسیژن بیشتری نیاز دارند نیز به سرعت پیدا کرد. اگر نمی دانید که طراحی به سبک بیوفیلیک چیست و چه ویژگی هایی دارد تا انتهای این مقاله با گروه دکوراسیون داخلی سفید همراه باشید.

تاریخچه معماری بیوفیلیک

ریشه کلمه بیوفیلیک از بیوفیلیا به معنای عشق به همه موجودات زنده است. بر اساس این واژه یونانی تلفیق طبیعت با معماری و طراحی داخلی تاثیر زیادی در زندگی با کیفیت دارد. وقتی ادوارد نیلسن به این نتیجه رسید که رشد شهرنشینی و مهاجرت مردم به مناطق شهری باعث قطع ارتباط مردم با طبیعت شده است، تصمیم گرفت عناصر طبیعی را با عناصر مدرن ترکیب کند. معماری بیوفیلیک تأثیرات طبیعت بر روح و جسم افراد را بررسی می کند. در این نوع طراحی به درختان، آب و دیگر چیزهای طبیعی توجه می شود. بیشتر کاربردهای این معماری توسط انسان ها در محیط های کاری خود پیاده سازی می شود. هدف اصلی ادوارد نیلسون در معماری بیوفیلیک، نزدیک کردن مردم به طبیعت از طریق استفاده از منابع طبیعی است.
 

طراحی و معماری بیوفیلیک چیست؟ 4

طراحی بیوفیلیک چیست؟

بیوفیلیک (به معنای عشق به طبیعت) به تمایل ذاتی انسان برای ارتباط بیشتر با طبیعت اشاره می کند. این اصطلاح اولین بار در سال 1980 توسط زیست شناس آمریکایی ادوارد ویلسون پس از جلب توجه او به سرعت فزاینده شهرنشینی و قطع ارتباط مردم با محیط طبیعی ابداع شد. طراحی بیوفیلیک (Biophilic architecture) یکی از سبک ها و مفاهیم معماری در صنعت ساخت و ساز است که بر تقویت ارتباط مردم با محیط طبیعی تمرکز دارد. تمامی روش های مورد استفاده در طراحی دفاتر بیوفیلیک برای تعامل بهتر با طبیعت شامل استفاده از عناصر مرتبط مستقیم یا غیرمستقیم با طبیعت می باشد. از ویژگی‌های طراحی دکوراسیون به سبک بیوفیلیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود سلامت جسمی و روانی افراد
  • بالا بردن سطح انرژی محیط
  • ارتباط مستقیم با عناصر طبیعی در کار یا محل سکونت
  • هوا را تمیز می کند و اکسیژن بیشتری به محیط می دهد.
  • جذابیت بصری ایجاد می کند و درنتیجه کم شدن بی‌حوصلگی و استرس
  • افزایش و ارتقای راندمان کاری پرسنل در فضاهای اداری
  • و….

 

مزایا و معایب طراحی بیوفیلیک

مزایا و معایبی برای طرح های بیوفیلیک وجود دارد که باید قبل از شروع در نظر گرفته شود. مزایای طراحی بیوفیلیک به شرح زیر است:

افزایش سلامت، رفاه و خلاقیت انسان: طراحی بیوفیلیک با ایجاد ارتباط با طبیعت باعث کاهش استرس، اضطراب، خستگی و افسردگی افراد شده و رفاه، خوش بینی و شادی را به ارمغان می آورد. این نوع طراحی با تحریک احساسات و بهبود تمرکز، حافظه و یادگیری، خلاقیت و بهره وری انسان را افزایش می دهد.

حفاظت از محیط زیست: به لطف استفاده از مواد طبیعی و قابل بازیافت، کاهش مصرف انرژی و منابع طبیعی، حفظ تنوع زیستی و کاهش آلودگی محیط زیست، طراحی بیوفیلیک نقش موثری در کاهش تاثیر منفی انسان بر محیط زیست دارد.

معایب طراحی بیوفیلیک هم شامل موارد زیر است:

هزینه بالا: با توجه به استفاده از مواد باکیفیت و فرآیند طراحی پژوهش محور، طراحی بیوفیلیک هزینه یک پروژه ساختمانی را افزایش می دهد. به همین دلیل ممکن است برای یک بودجه کم گزینه مناسبی نباشد.

نگهداری سخت: از آنجایی که طراحی بیوفیلیک از عناصر پویا و تعاملی مانند گیاهان، حیوانات، آب و آتش استفاده می کند، نیاز به نگهداری منظم و دقیق دارد. این امر شما را مجبور می کند که برای نگهداری این فضا به زمان و هزینه بیشتری نیاز داشته باشید و در صورت عدم رعایت استانداردهای نگهداری به سرعت خراب می شود.

هنگام طراحی بیوفیلیک اداری، حتما به موارد زیر توجه کنید!

درست است که استفاده از گیاهان و عناصر طبیعی بهره وری کارکنان را افزایش می دهد. اما این باید طبق استانداردهای خاصی انجام شود. در غیر این صورت قطعا نتیجه منفی خواهد داشت. در حال حاضر، بسیاری از نمونه های معماری بیوفیلیک، با رعایت نکردن بعضی معیارها هزینه خود را از دست می دهند. بنابراین، اگر می خواهید محیط مدنظر خود را به بهترین شکل طراحی کنید، حتما به موارد زیر توجه کنید.

  1. حتما در فضای اداری سیستم تهویه نصب کنید. زیرا گل ها و گیاهان به طور طبیعی برای مدت طولانی فضایی مرطوب و رخوت آلود ایجاد می کنند. بنابراین باید تهویه مناسب برای جلوگیری از خواب آلودگی و خستگی تعبیه شود.
  2. در انتخاب گل و گیاه در سیستم کاری خود بسیار دقت کنید. زیرا اگر با محیط شما سازگار نباشند آرام آرام پژمرده می شوند و زیبایی طبیعی خود را از دست می دهند.
  3. از آنجایی که کپک ها و آفات مختلفی در گل ها و گیاهان وجود دارد، برای حفظ سلامت کارکنان باید از سموم و آفت کش های مختلف استفاده شود.
  4. توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از گل ها و گیاهان نیز می تواند اثر معکوس داشته باشد. بنابراین نظم را در محیط کار رعایت کنید و گل و گیاه را به میزان مناسب انتخاب کنید تا ذهن کارمندان خود را خسته نکنید.

 

سخن پایانی

در نهایت، برخلاف تصور عمومی، طراحی بیوفیلیک فقط برای منازل مسکونی نیست. امروزه شرکت های بسیاری در سراسر دنیا به این سبک از طراحی داخلی توجه کرده اند. شرکت‌های بزرگی مانند اپل، گوگل و آمازون به استفاده از طراحی بیوفیلیک برای بهبود بهره‌وری کارکنان و ایجاد انگیزه در بین کارکنان روی آورده‌اند. در بین کشورهای جهان، ویتنام یکی از کشورهای پیشرو در زمینه معماری بیوفیلیک است. اگر می خواهید محل کار خود را بهبود ببخشید، یکی از بهترین راه ها برای شروع، اجرای یک طرح بیوفیلیک است. اگرچه ممکن است برای رسیدن به اهداف این پروژه مدتی طول بکشد، اما نتیجه نهایی شما را شگفت زده خواهد کرد.

برای مشاوره در زمینه طراحی بیوفیلیک محل کار و محیط اداری خود با کارشناسان طراحی شرکت دکوراسیون داخلی سفید تماس بگیرید. همکاران ما بر اساس پروژه های کاربر و طرح های محل کار و همچنین آخرین روندهای روز دنیا بهترین پیشنهادها را به شما ارائه خواهند داد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس