معماری و دکوراسیون حیرت انگیز برج خلیفه

معماری و دکوراسیون حیرت انگیز برج خلیفه

حتما اسم آسمان خراش دبی را شنیده اید؟ برای شناخت این برج شگفت انگیز و زیبا نیازی به رفتن به دبی نیست. برج خلیفه با 830 متر ارتفاع بلندترین برج جهان است. این جاذبه معماری زیبا که ساخت آن 5 سال به طول انجامید، اکنون به عنوان مکانی منحصر به فرد در کل خاورمیانه شناخته شده است. برج خلیفه دبی یکی از جذاب ترین مکان های دیدنی خاورمیانه است و بلندترین سازه ساخته شده توسط بشر در جهان است؛ که ما در این مقاله از شرکت دکوراسیون داخلی سفید سعی داریم شما را بیشتر با این شاهکار معماری آشنا کنیم.

آسمان‌خراش خلیفه در کجا قرار دارد؟

برج خلیفه در بلوار شیخ محمد بن راشد در کنار مرکز خرید دبی مال، امارات متحده عربی (شهر دبی) واقع شده است. این مقصد گردشگری زیبا در مرکز دبی خودنمایی می کند. این آسمان خراش در امتداد جاده شیخ زاید قرار دارد و یکی از مناطق شهر است که آسمان خراش های زیادی را در خود جای داده است. راه های مختلفی برای رسیدن به برج خلیفه وجود دارد از جمله وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو یا اتوبوس و ماشین. متروی دبی سریع ترین و مقرون به صرفه ترین راه برای رسیدن به بلندترین برج دبی است.

 

معماری و دکوراسیون حیرت انگیز برج خلیفه 3
 

امکانات برج خلیفه

  • دو طبقه B1- B2 شامل پارکینگ و تاسیسات
  • از طبقه میانی تا طبقه ۳۹ برای هتل آرمانی استفاده می‌شود.
  • طبقات ۳۹ تا ۱۰۸ عمدتا به‌عنوان بخش‌های مسکونی به کار می‌روند.
  • سه لابی آسمانی که در طبقات ۱۲۳-۷۶-۴۳ شامل پیشرفته‌ترین امکانات تناسب اندام، استخرهای سرپوشیده و روباز، جکوزی و اتاق سرگرمی برای دورهمی‌ها و رویدادها وجود دارد.
  • تعداد آپارتمان‌ها درمجموع شامل ۹۰۰ آپارتمان شخصی می‌باشد که شامل استودیوها و سوئیت‌های یک، دو، سه و چهار خوابه هستند.
  • طبقات بالاتر از ۱۰۸ تا ۱۵۴ به فضاهای اداری اختصاص دارند.
  • طبقات ۱۲۴، ۱۲۵ و ۱۴۸ که سکوی تماشا برای گشت‌وگذار هستند.
  • یک رستوران در طبقه ۱۲۲ فعالیت می‌کند.
  • طبقات بالای ۱۵۴ تا ۱۶۳ همگی برای تاسیسات سازه در نظر گرفته شده است.
  • استخرهای برج در طبقات ۴۳ و ۷۶ قرار دارند.

معماری برج خلیفه

برج خلیفه از بتن مسلح و روکش شیشه ای با سه عنصر که در اطراف یک هسته مرکزی قرار گرفته اند؛ ساخته شده است. این سازه ابتدا روی یک سطح صاف بالا می رود سپس در هر طرح مارپیچی دارای فرورفتگی هایی است که به تدریج از حجم برج می کاهد. هسته مرکزی در نقطه نهایی سازه بیرون می‌زند و به‌شکل منار ظاهر می‌شود. مانند برج ویلیس، هنگام طراحی بلندترین برج دبی، SOM از طرح جدیدی توسط مهندس معماری و معمار مشهور فضل الرحمن خان با نام Bundled Tube Design استفاده کرده است.
 

 
گروه معماری سفید فعالیت خود را در سال 1387 با تکیه بر تعدادی از فارغ التحصیلان دانشکده های معماری و طراحی صنعتی که پیش از این در شرکت های معتبر مشاوره و پیمانکاری تجربه کسب نمودند و در پاسخ به نیازهای معماری امروزه کشور عزیزمان در زمینه معماری داخلی، دکوراسیون داخلی، مرمت ابنیه تاریخی، بازسازی فروشگاه، نمای ساختمان و… تاسیس گردید.

سیستم ساختاری برج خلیفه

آسمان‌خراش خلیفه دارای سیستم ساختاری حرف Y است که این امر باعث شده است که شکل ظاهری این سازه از گیاه بیابانی به نام هایمنوکالیس تبعیت کند. با افزایش ارتفاع، سطح مقطع آن کاهش می یابد که به پایداری برج کمک می کند. شکل این برج از سازه هایی مانند برج CN و مرکز گرینلند ووهان گرفته شده است. بلندترین برج دبی به گونه ای ساخته شده است که برای هتل ها و اقامتگاه ها ایده آل است. طراحی این برج Y شکل است، زیرا چشم انداز خوبی را برای ساکنین ارائه می دهد و طبقات پایینی که گرد هستند برای بخش اداری مناسب است.

یکی از مهمترین موارد در مورد بتن به کار رفته در برج خلیفه، پایداری و یکپارچگی آن است. در عین حال، آب و هوای خلیج فارس از جمله دمای بالا، باعث می شود که فرآیند ساخت و ساز و استفاده از بتن به شکلی پیچیده و دشوار باشد. مهندسان برای جلوگیری از دمای بالای شهر دبی (که گاهی اوقات به بیش از 60 درجه سانتیگراد در روز می رسید)، فقط در شب بتن می ریختند و در تابستان از یخ برای خنک کردن مخلوط بتن استفاده می کردند.

فوندانسیون

همانطور که می دانید فوندانسیون یکی از مهمترین کاربردهای سازه ای در معماری است که باید به درستی انجام شود. بنابراین بزرگترین چالش برای طراحان آسمان خراش خلیفه این است که فونداسیون به گونه ای طراحی شود که سست شدن خاک شنی باعث سنگینی ساختمان و ریزش آن نشود. پس مهندسان با حفر کردن 33 چاله عمیق به کنکاش زمین برج پرداختند. لایه های سنگ، گچ و ماسه سنگ از اجزای تشکیل دهنده خاک زمین هستند. توجه به این موضوع فوندانسیون آسمان خراش تا عمق 50 متری زمین طراحی شد. نوزده شمع با قطر 1.5 متر و 55000 تن میلگرد وظیفه تحمل بار آسمان خراش را بر عهده دارند. با طراحی یک سیستم محافظ به نام «کاتدی» سبب شد تا مواد شیمیایی خورنده آهن در آب های زیر زمینی؛ آسیب جدی به آهن آلات برج وارد نکنند.

 

معماری و دکوراسیون حیرت انگیز برج خلیفه 2
 

کاربرد اداری، تجاری و مسکونی‌ برج خلیفه

برخی می دانند که برج خلیفه یک هتل 7 ستاره است. اما جدای از آن، برج خلیفه دارای فضای اداری، تجاری و مسکونی نیز است.

واحدهای مسکونی برج خلیفه

در داخل برج خلیفه تعداد زیادی آپارتمان برای فروش و اجاره از طبقه 19 تا طبقه 108 ساخته شده است. قیمت منازل در این برج بسیار بالاست و همه توان پرداخت آن را ندارند. به عنوان مثال، همین الان که این مطلب را می خوانید، یک آپارتمان 1 خوابه 51 متری در این برج به قیمت 1000000 دلار به فروش می رسد. در مجموع 900 واحد مسکونی برای خرید یا رهن در برج خلیفه موجود است. در واقع برند جورجیو آرمانی علاوه بر آپارتمان های مسکونی که در بالا ذکر شد، دارای واحدهای مسکونی انفرادی در طبقات 9 تا 16 این برج است که به صورت شخصی و تحت مدیریت این برند طراحی شده اند. همچنین شرکت آرمانی دارای هتلی در طبقه هشتم و طبقات 38 تا 39 است که به «هتل آرمانی دبی» معروف است.

واحدهای تجاری و اداری برج خلیفه

قبلاً اشاره کردیم که برج خلیفه فقط یک هتل نیست و چندین نوع کاربری دارد، برای درک بهتر این موضوع توجه شما را به دفاتر اداری جلب می‌کنیم. واحدهای اداری برج خلیفه در 37 طبقه (112 – 154) برج خلیفه واقع شده اند و شرکت های داخلی و بین المللی را در خود جای داده اند. علاوه بر این، طبقه 122 به طور کامل به رستوران اتمسفر اختصاص دارد. رستورانی که نیازی به تعریف و تمجید ندارد و تنها موضوعی که می تواند شما را آزار دهد قیمت آن است!

3.7/5 - (23 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس