منظور از دکوراسیون مینیمال چیست؟

منظور از دکوراسیون مینیمال چیست؟

شاید نام سبک مینیمال « Minimal Decoration Style » در دکوراسیون داخلی را شنیده باشید. کلمه مینیمالیسم به معنای سادگی است. از این نوع سبک در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی منزل استفاده می شود. اگر به سادگی و آرامش در فضای خود علاقه مند هستید، این نوع سبک می تواند مناسب ترین گزینه برای خانه شما باشد. با در نظر گرفتن تعریف دکوراسیون مینیمال، نمی توان انتظار طراحی مجلل و باشکوه را در خانه داشت. با این حال، یک خانه مینیمالیستی را نباید خانه ای بدون سبک دکوراسیون داخلی دانست. این نوع سبک تمام طرح های مجلل و بسیاری از تزئینات را رد می کند و سادگی را ریشه زیبایی می داند. در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا اطلاعات بیشتری در مورد اینکه دکوراسیون مینیمال چیست به دست آورید.

سبک دکوراسیون مینیمال چیست؟

“سادگی” اساس اصلی سبک مینیمال است. بعضی از کارشناسان سبک دکوراسیون مینیمالیستی را نوعی طراحی داخلی مدرن می دانند که بر عملکرد و هماهنگی عناصر مختلف اتاق تاکید می کند و در هم ریختگی یا عناصر طراحی غیر ضروری را برای ایجاد یک محیط آرامش بخش به حداقل می رساند. طراحان داخلی مینیمالیستی اغلب این ایده را ترویج می کنند که برای برجسته کردن فضا فقط به چند عنصر نیاز است. به عنوان مثال، هنگام برجسته کردن یک ویژگی معماری خاص در نظر گرفته شده برای یک اتاق، طراحان می توانند از نور وسایل (مانند لوستر) استفاده کنند یا یک رنگ ساده را روی دیوار اسپری کنند. این کار به گونه ای انجام می شود که ساختار معماری و عناصر طراحی با یکدیگر تضاد نداشته باشند. بلکه به طور هماهنگ در هم آمیخته شده تا زیبایی دلپذیری ایجاد کنند. این سبک بر استفاده از روشی بسیار ساده برای بیان زبان هنری به شکلی غنی و دقیق تاکید دارد.
 
منظور از دکوراسیون مینیمال چیست؟ 2

دکوراسیون مینیمال

دکوراسیون مینیمال باید با رعایت اصولی مانند سادگی و پرهیز از وسایل و تزیینات غیر ضروری فضایی دلنشین و مدرن ایجاد کند. در دکوراسیون مینیمال تنها از عناصر اصلی طراحی مانند نور، اشکال ساده و اکسسوری های تزیینی استفاده می شود. اولین قدم برای داشتن منزلی با دکوراسیون مینیمال، داشتن خانه‌ای با طراحی پلان باز است. خانه‌های پلان باز برای طراحی مینیمالیستی ضروری نیست. اما کمک قابل توجهی به مینیمال بودن فضا می‌کنند. تا حد امکان خانه‌های پلان باز مرز مشخصی بین آشپزخانه، اتاق غذاخوری و سالن پذیرایی تعیین نمی کنند؛ بنابراین معمولا نور طبیعی بیشتری دارند. نور بیشتر فضای ساختمان را بزرگتر نشان می دهد که تاثیر مثبتی بر روحیه ساکنین خواهد داشت.

مرحله بعدی انتخاب رنگ دیوارها، کف، سقف و تمام وسایل خانه است. رنگ در سبک مینیمالیستی بسیار مهم است. باید هماهنگی و هارمونی کاملی بین رنگ های اشیا وجود داشته باشد تا فضایی کاملا هماهنگ و زیبا ایجاد شود. این رنگ ها باید از طیف خاصی از رنگ ها انتخاب شوند. لازم به ذکر است که طیف رنگ های مینیمال چندان متنوع نیست و معمولا رنگ های خنثی در سبک های مینیمال نقش بیشتری دارند. رنگ‌های گرم جایگاهی در دکوراسیون مینیمال ندارند.

قدم بعدی انتخاب مبلمان و وسایل منزل است. تا حد امکان باید از مدل های مدرن مبلمان استفاده کنید. مبلمان سلطنتی،‌ کلاسیک و … در سبک مینیمال جایگاهی ندارند. در سبک مینیمال باید از وسایل تزیینی اضافه که باعث شلوغ شدن فضای خانه می‌شوند، خودداری کنید.

ویژگی‌های سبک دکوراسیون داخلی مینیمال

  • سادگی و خلوتی
  • استفاده از پالت رنگ‌های روشن و خنثی
  • نورپردازی روشن فضا
  • پوشش کف به شیوه‌ای متفاوت
  • طراحی ساده دیوارها
  • جزئیات در طراحی داخلی به سبک مینیمال
  • کاربرد فراوان شکل های هندسی ساده و خطوط صاف و مستقیم
  • اهمیت بالا ورود نور خورشید به فضای داخلی
  • استفاده از بافت مواد طبیعی برای ایجاد جذابیت
  • و…

آشپزخانه به سبک مینیمال

برای دکوراسیون داخلی مینیمال، آشپزخانه باید کاربردی و منظم باشد. در آشپزخانه نیز مانند سایر قسمت ها نباید تجهیزات اضافی مخصوصاً روی کابینت ها وجود داشته باشد. در این سبک از کابینت های ساده با رنگ های روشن و بدون تراش و طرحی استفاده می شود. طراحی آشپزخانه جزیره ای نیز یک ایده عالی برای این سبک طراحی است.
 
منظور از دکوراسیون مینیمال چیست؟ 3

سرویس بهداشتی و حمام مینیمالیسم

توالت ها و حمام ها نیاز به دقت و ظرافت خاصی دارند. استفاده از بیش از 2 رنگ توصیه نمی شود. در طراحی های داخلی حمام و توالت از کاشی های ساده یا لمینت ضد آب استفاده کنید. اگر وان هندسی و ساده باشد، این به تنهایی می تواند ظاهری مینیمال به حمام بدهد. استفاده از چوب و فلز در قسمت های مختلف سرویس، طبیعتی ساده را برای محیط به ارمغان می آورد.

اتاق کار مینیمال

اتاق مطالعه مینیمالیستی یکی از بهترین مکان ها برای انجام کارهای شخصی است. چون فضایی آرام و ساده دارد و می توانید در آن به تمرکز بالایی برسید. می توانید دفتر کوچک خود را با یک میز چوبی ساده، یک کتابخانه کوچک، پرده های سبک و نازک و یک فرش زیبا تکمیل کنید.

جمع بندی

مینیمال یکی از محبوب ترین و معروف ترین سبک‌های دکوراسیون داخلی است که هدف آن ساده سازی فضای خانه و استفاده از حداقل وسایل است. اگر می خواهید همیشه خانه ای تمیز و مرتب داشته باشید، یکی از بهترین سبک های دکوراسیون داخلی، سبک مینیمال است. علاوه بر این، با این سبک عملاً ثابت می کنید که هر چه عناصر کمتر باشد، اتاق جذاب تر است. در بالا اصول و ویژگی های طراحی خانه مینیمالیستی را توضیح دادیم و اتاق به اتاق در منزل قدم زدیم و نکاتی را که برای اجرای این سبک باید رعایت شود، ارزیابی کردیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس