طراحی محوطه و فضای سبز برای خانه

طراحی فضای سبز و محوطه

طراحی و اجرای فضای سبز، در هر موقعیت جغرافیایی دغدغه‌ها و نگرانی‌های متفاوتی دارد.  ایران کشوری با آب و هوای چهار فصل است، در نتیجه در هر استان با شرایط گوناگونی روبرو خواهیم بود. اولین قدم برای طراحی یک فضای سبز، دقت به عوامل موثر در طراحی میباشد. همیشه حضور در فضایی سبز و مملو از گل و گیاه و سرسبزی به انسان آرامشی وصف ناپذیر می بخشد. چه زیباست در محلی که ساعت ها و روزهای با ارزش عمرمان را سپری می کنیم، فضایی هر چقدر کوچک و یا بزرگ برای خودمان داشته باشیم که دلیل آرامش و نشاط روح و روان ما باشد.
ما در شرکت دکوراسیون داخلی سفید با حضور مجموعه ها و همکاران بسیار حرفه ای جهت طراحی و اجرای فضای سبز، طراحی و اجرای روف گاردن (بام سبز)، گرین وال (دیوار سبز)، باغ و باغچه، طراحی و اجرای محوطه سازی ویلا و… در کنار شما عزیزان خواهیم بود.

اصول طراحی فضای سبز

با دانستن اصول طراحی فضای سبز می توانید اجرای بسیار ارزشمندتری در این حوزه داشته و با کاشتن چندین نمونه درخت، گل و قرار دادن تعداد تکه سنگ در میان آن ها زمین به اندازه زیادی حیاط ویلای خود، محوطه ساختمانی، فضای جنگلی و غیره را سر و سامان دهید، اما به این صورت آن کیفیت و زیبایی ممکن را نخواهد داشت. اگر در طلب یک طراحی فضای سبز بی نظیر هستید، پس باید حتماً آشنایی مختصری با اصول آن داشته باشید که در ادامه به ارزشمندترین و مهم تری این اصول اشاره شده است.

برای اجرای فضای سبز به شکل حرفه ای که بهترین اثرگذاری بر مخاطب را داشته باشد، باید اصول و قواعدی را حین طراحی اولیه و اجرای کار در نظر بگیرید که در زیر به مهم ترین آن ها اشاره شده است.

1.وحدت در فضای سبز

از نخستین و اولین اصول مهم طراحی فضای سبز می توان به اصل وحدت اشاره کرد. چشم انداز و جلوه فضای سبز شما باید نمایانگر سبک و معماری باشد که پیشتر نسبت به آن در نظر گرفته اید، به ویژه اگر این فضای سبز، مربوط به یک ویلا یا هر چیزی که دارای ساختمان باشد، گردد. در چنین فضاهایی ادغام فضای سبز و بنا را خواهیم داشت. وحدت در فضا سبز نشانگری از تکرار و ثبات یک طرح است. تکرار عناصری مانند گیاهان و وسایل تزئینی در فضای سبز موجب ایجاد وحدت در طراحی شما خواهد شد از طرفی هم قرار دادن عناصر مختلف در یک فضای سبز در کنار یکدیگر برای ایجاد یک واحد یا مضمون مشترک به شکل گیری وحدت خواهد انجامید.

 

 

2.کنتراست و هارمونی را از خاطر نبرید

اصول کنتراست طراحی فضای سبز در ویلا، میدان و … به برجسته کردن عناصر خاصی در طراحی شما کمک خواهد کرد، در حالی که اصل هارمونی به عناصر موجود در یک چشم انداز فضای سبز ویلا یا هر نوعی دیگر از طراحی فضای سبز کمک می کند تا یکپارچه به نظر برسند. بر اساس این اصل از طراحی فضای سبز در محیط های خاص عناصر متضاد وقتی که کنار یکدیگر قرار می گیرند توجه بیننده را به شکلی موثرتر به خود جلب خواهند کرد.

3.داشتن تعادل

تعادل صرفاً برابر با احساس برابری در هر شکلی از طراحی فضای سبز است. به طور کلی در محوطه سازی ویلا دو نوع تعادل متقارن و نامتقارن وجود دارد. در تعادل متقارن، دو طرف چشم اندازی از فضای سبز یکسان هستند در حالی که در تعادل نامتقارن، ترکیب چشم انداز فضای سبز با استفاده از عناصر و اشیاء مختلف متعادل خواهند شد. تعادل و تقارن چیزی است که شاید در طراحی فضای سبز مدرن امروزی چندان به آن توجه نشود و گونه ای از مدرن سازی را با حذف تعادل در نظر بگیریم.

اما واقعیت این است که تعادل در طراحی فضای سبز به ایجاد یک تاثیرگذاری پایدار و قابل توجه منجر می شود. این تعادل می تواند با در نظر گرفتن اضلاع مختلف، در نظر گرفته شده و به صورت چند ضلعی یا دوار باشد.

 

موارد زیر مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار در طراحی فضای سبز هستند:

  • نور
  • آب
  • خاک و زمین
  • آب و هوا
  • هزینه و زمان

همچنین توجه به مسائل زیر پیش از اجرای فضای سبز، بهترین کار است:

  • میانگین هزینه ماهانه برای آب
  • میانگین هزینه ماهانه برای کودبرگ و تقویت درختان، گیاهان و چمن‌ها
  • میانگین هزینه ماهانه برای هرس کردن درختان و آراستن چمن‌های طبیعی
  • نوع گل، چمن و درختان به کار رفته در فضای سبز
  • میانگین زمانی که در ماه برای نگهداری ازین نوع گیاه لازم است

سبک های مختلف برای ساخت ویلا و فضای سبز

سبک های مختلفی برای ساخت ویلا و فضای سبز وجود دارد. باید با توجه به نیاز و نظر کارشناس منظر، یکی از آن ها را انتخاب کرد. با برخی از بهترین و پرطرفدارترین سبک های طراحی فضای سبز آشنا می شویم :

1.طراحی فضای سبز به سبک مدیترانه ای

این سبک الهام گرفته از کشورهای اسپانیا و ایتالیا می باشد و دارای ۲ نوع طراحی رسمی و غیر رسمی می باشد.

ویژگی های سبک مدیترانه ای

  • استفاده از دیوارهای بلند ژاله
  • ایجاد سایه به کمک آلاچیق
  •  فضاهای دارای طاق و درختان مو
  • استفاده از مصالح بومی و طبیعی
  • وجود برکه، استخر و آبنما
  • گلدان های بزرگ و سفالی
  • کاشی های طرح دار

2. طراحی فضای سبز به سبک مینیمال

در سبک مینیمال از شیشه و چمن های کوتاه شده استفاده می شود. استفاده ی حداقلی و تنوع کم پوشش های گیاهی از دیگر ویژگی های طراحی فضای سبز به این سبک می باشد.

3.طراحی فضای سبز به سبک مدرن

برای طراحی به سبک مدرن باید از عناصر و المان های مدرن نظیر آبنماها و پوشش های گیاهی متنوع استفاده کرد. استفاده از خط های منظم، اشکال هندسی و تقارن از دیگر ویژگی های طراحی فضای سبز به سبک مدرن می باشد.

آبنما در محوطه و فضای سبز

طراحی داخلی با آبنما، ویژگی‌های زیبایی از آب به همراه آرامش را در دکوراسیون منازل ایجاد می‌کند. آب یکی از متنوع‌ترین و مرموزترین عناصر روی زمین است و المان‎‌های آبی مانند آبنما خانگی، استخر و آکواریوم‌ خانگی با هر سبک طراحی داخلی متناسب است. این المان‌ها، ویژگی منحصر‌به‌فردی به دکوراسیون منزل می‌بخشد و می‌تواند برای افزایش کیفیت طراحی داخلی مدرن و جذابیت آن مورد استفاده قرار گیرد. المان‌های آبی با ایجاد جلوه‌ای آرام بخش و لطیف، طراحی طبیعی را به فضای داخلی می‌افزایند.

حوض‌های کوچک و آب نما خانگی در طراحی راهرو ورودی اتاق خواب، سالن ورودی و اتاق نشیمن شما، جلوه و نمای چشمگیری به طراحی داخلی می‌بخشد. دیوارهای برجسته با آبشارها، سنگریزه‌های رودخانه و ریزش آب بر روی آن‌ها زمینه زیبایی را برای طراحی داخلی مدرن ایجاد می‌کند.

کلام آخر

در مورد فواید بی شمار گذراندن وقت در فضای باز شکی نیست و ارتباط حیاتی بین دسترسی به فضای طبیعی و رفاه ما در حال درک بهتری است. تحقیقات متعددی اثرات مثبت گذراندن وقت در فضای سبز را نشان می دهد که نتایج آن شامل کاهش استرس و اضطراب، بهبود خواب و افزایش شادی می شود. یک مکتب فکری وجود دارد که انسان ها به دلیل محیطی که اجداد ما در آن تکامل یافته اند، تمایل ذاتی به ارتباط با طبیعت دارند، به همین دلیل است که بودن در طبیعت برای ما حس خوبی دارد.

مکان‌هایی که ما زندگی می‌کنیم تأثیر زیادی بر سلامت و شادی ما دارند و به همین دلیل است که در گروه سفید، هدف اصلی ما ساختن مکان‌هایی است که مردم دوست دارند، جایی که فضاهای سبز و مناظر به اندازه ساختمان‌ها و معماری مهم هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
تماس با کارشناس