طراحی پلان به چه معناست؟

طراحی پلان به چه معناست؟ 1

حتما متوجه شده اید که امروزه هیچکس خانه یا ساختمان خود را بدون نقشه کامل نمی سازد. در واقع، تدوین یک طرح خوب مهم ترین مرحله در ساخت هر نوع خانه، ساختمان یا سازه ای است. بنابراین، اگر قصد دارید خانه بسازید، واقعاً به یک نقشه نیاز دارید. در ادامه قصد داریم به بررسی نقشه یا پلان بپردازیم. در ادامه این مطلب به تعریف طراحی پلان، انواع طراحی پلان و مراحل طراحی پلان خواهیم پرداخت. اگر این دغدغه برای شماست یا می خواهید در این زمینه شروع به فعالیت کنید، با گروه دکوراسیون داخلی سفید همراه باشید.

طراحی پلان چیست؟

شرکت دکوراسیون داخلی سفید پلان را این گونه تعریف می کند: یک برش افقی از یک واحد ساختمانی است که به صورت فرضی می باشد. پلان ها طرح هایی هستند که نمایشی گرافیکی از نمای ساختمان پس از ساخت ارائه می دهند و توسط معماران و طراحان برای ساخت انواع ساختمان ها استفاده می شود. این پلان های ساختمانی، برای برآورد هزینه پروژه و تهیه بودجه آن نیز مفید خواهد بود. بنابراین، یک ساختمان، چه در حال بازسازی و چه در حال ساخت، ابتدا نیاز به یک پلان یا طرح دارد تا سازنده را در طول پروژه راهنمایی کند. طراحی پلان دارای اصول و قواعد خاصی است که اگر هر یک از این مراحل به درستی و به ترتیب انجام شود قطعا می توانید پلان فوق العاده ای از سازه مورد نظر داشته باشید.
 
طراحی پلان به چه معناست؟

پلان های معماری

  • پلان موقعیت (site plan )
  • پلان طبقات
  • پلان بام (شیب بندی)
  • پلان مبلمان

پلان های سازه

  • پلان تیرریزی
  • پلان آکس بندی و ستون گذاری
  • پلان فونداسیون

گام های طراحی پلان ساختمان مسکونی

1. انتخاب طراح

انتخاب طراح مناسب یکی از اولین و مهمترین مراحل است. طراحان طیف گسترده ای از خدمات، از طراحی مفهومی گرفته تا طراحی دقیق و مدیریت پروژه را ارائه می دهند. آنها همچنین می توانند تیم هایی از مشاوران تخصصی (مانند مهندسان ژئوتکنیک، مهندسان سازه، ارزیاب های انرژی تایید شده، مشاوران پایداری، طراحان داخلی و طراحان منظر و غیره) را هماهنگ کنند. طراحان می توانند در یکی از 2 دسته اصلی قرار گیرند: معمار یا طراح ساختمان. هر دو اعتبار و مقررات خاص خود را دارند و هر دو می توانند پلان ساختمان مسکونی را طراحی کنند. در حالی که یک معمار می تواند طرح های منحصر به فرد و چالش برانگیزتری نسبت به یک مهندس سازه ارائه دهد، اما می تواند گران تر نیز باشد. با این حال، سطح مهارت و هزینه بستگی به طراحی و مهارت فرد دارد.

بهترین دیزاینر منزل در تهران

2. تجزیه و تحلیل موقعیت

برای تجزیه و تحلیل کامل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها، طراح باید از موقعیت دیدن کند. این به او اجازه می دهد تا شروع به فکر کردن در مورد طراحی کند و آب و هوای محلی و ویژگی های خاص سایت را در نظر بگیرد. هنگام تجزیه و تحلیل وضعیت، توجه به موارد زیر ضروری است:

  • آب و هوای محلی
  • جهت جغرافیایی
  • نقاط نورگیر و موقعیت نسبت به خورشید
  • بادهای فصلی غالب
  • چشم اندازها ها
  • تحت الشعاع قرار گرفتن بنا توسط درختان و ساختمان های موجود و…
  • شیب زمین
  • نوع خاک (گزارش ژئوتکنیکی)
  • خطرات بالاقوه (خطر احتمالی سیل، زلزله، طغیان جزر و مدی و…)
  • زهکشی ها
  • دسترسی و حمل و نقل
  • خدمات (برق، گاز، تلفن، اینترنت، آب، فاضلاب)

 
طراحی پلان به چه معناست؟ 5

3. تهیه خلاصه، برآورد هزینه و قرارداد

خلاصه تهیه شده در این مرحله باید یک سند زنده باشد که در طول فرآیند طراحی به عنوان سابقه ای از تصمیمات مورد توافق طرفین تکرار می شود. این طرح می تواند مبنایی برای پیشنهاد دستمزد طراح نیز باشد. طراحان معمولا هزینه هر متر مربع را تخمین می زنند. متراژ زمین، یک عامل تعیین کننده اصلی در هزینه ها است، اما متغیرهای دیگری شامل مقدمات، سختی زمین، سیستم ساخت و ساز مورد استفاده، تعداد طبقات و اندازه ان ها، مناطق مرطوب، خدمات و دسترسی نیز وجود دارد که بر برآورد هزینه اثر می گذارد.

4. طرح های مفهومی

طراحان اغلب چندین طرح را برای انتقال ایده های خود آماده می کنند و به خریدار یا مالک اجازه می دهند تا بر اساس خلاصه ارائه شده، آنها را ارزیابی کند. این طرح ها می توانند از یک طرح ساده گرفته تا مفاهیمی متشکل از فرم ها و ترتیبات فضایی را شامل شوند. این طرح های مفهومی باید از چند منظر تحلیل شوند. از جمله موارد زیر:

  • اصول طراحی غیرفعال
  • فضا و چیدمان
  • جذابیت ظاهری

طرح‌های مفهومی باید سیستم‌های ساختمانی را در نظر بگیرند، اما نباید آن‌ها را سفت و سخت کنند، مگر اینکه یک عنصر کلیدی از خلاصه قبلی باشند. استفاده از مشاور پایداری ساختمان یا ارزیاب انرژی معتبر می تواند در این مرحله بسیار مفید باشد تا اطمینان حاصل شود که هر فرصتی برای دستیابی به عملکرد حرارتی بالا به خوبی در نظر گرفته می شود.

5. توسعه طرح اولیه

پس از اینکه مالک یا خریدار طرح مفهومی مورد نظر را انتخاب کرد، طراح مفهوم را به یک طرح اولیه تبدیل می کند. به این ترتیب، می توان بیش از یک مفهوم را توسعه داد، اما هر مفهوم اضافی توسعه یافته می تواند هزینه طراحی را افزایش دهد. اغلب در این مرحله، طراحان پیشنهاد را با برنامه ریزان و بازرسان شورا در میان می گذارند تا مسائلی را که باید به آنها رسیدگی شود، شناسایی کنند.

6. طراحی نهایی

در این مرحله طراح تمام جنبه های طرح را ترسیم می کند و برای امضا برای کارفرما ارسال می کند. تغییرات ایجاد شده پس از امضای این بخش ممکن است هزینه های طراحی را افزایش دهد. اینجاست که انتخاب دکوراسیون داخلی و لوازم خانگی به پایان می رسد و طراحی منظر نهایی می شود. طراحی نهایی اغلب هزینه های بودجه بالقوه را نشان می دهد و سپس هزینه ها کاهش می یابد. در این مرحله ممکن است فشاری برای حذف عناصر طراحی کاربردی وجود داشته باشد.
 
طراحی پلان به چه معناست؟ 4

7. برنامه ریزی و تصویب طرح نهایی

پس از رضایت طرفین از طرح، نقشه های نهایی برای اخذ مجوز برنامه ریزی و ساخت و ساز قبل از شروع ساخت به مقامات مربوطه برای تایید ارائه می شود.

8. جزئیات طراحی

در این مرحله جزئیات طراحی و ساخت نهایی و مستند شده است. این جزئیات عبارتند از:

  • نقشه های کاری
  • مشخصات مواد، استانداردها، تکمیل و محصولات مورد استفاده
  • طراحی مهندسی و صدور گواهینامه

استاندارد های طراحی پلان

استفاده از نقشه های شماتیک و اولیه در طراحی محیط و حجم ساختمان مفید و کاربردی خواهد بود. نقشه های دو بعدی و سه بعدی به طراحان اجازه می دهد تا تصاویر ذهنی را اعمال کنند و امکانات طرح را درک کنند. از این طریق، ایده های اولیه پلن را می توان با توجه به اهداف پروژه توسعه و گسترش داد. در این مرحله حجم، ظاهر و معماری داخلی ساختمان در حد قابل قبولی تامین و آماده ترسیم دقیق می شود. برای ارائه یک طرح خوب باید اصول زیر را به صورت مناسب و استاندارد رعایت کرد:

  • نوشتن محیط لازم داخل ساختمان به ترتیب اولویت
  • نورگیری مناسب از اطراف ساختمان
  • جهت گیری هر محیط در ساختمان.
  • مساحت و ابعاد محیط داخلی ساختمان.
  • رابطه بین هر یک از محیط های داخلی ساختمان و سایر محیط های داخلی همان ساختمان.

طراحی پلان به چه معناست؟ 2

ویژگی های کلیدی یک پلان خوب

  1. انعطاف پذیری و تغییر کاربری: طراحی خود را طوری انجام دهید که شما یا یک خریدار بالقوه خانه بتوانید در آینده به راحتی دفتر کار را به اتاق کودک تبدیل کنید.
  2. طراحی ایده‌آل اتاق ها: اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب دور از فضاهای جمعی قرار بگیرد. توالت نباید در مقابل قسمت های جمعی منزل مانند غذاخوری یا پذیرایی قرار بگیرد. اکثر مردم ترجیح می دهند آشپزخانه را به اتاق غذاخوری یا پذیرایی باز کنند تا آشپز بتواند با مهمانان ارتباط برقرار کند یا بازی کودکان را تماشا کند.
  3. توجه به اندازه: هنگام طراحی اتاق یا راهرو تعداد افرادی که همزمان در آن فضا حضور خواهند داشت را در نظر بگیرید. از خود بپرسید که آیا فضای کافی برای حرکت آنها وجود دارد یا خیر؟! آیا فضای کافی برای مبلمان مورد نیاز ما وجود دارد؟
  4. انطباق با اولویت ها و سبک زندگی: اگر فضاهای جمعی برای شما مهم هستند، مطمئن شوید که فضای راحت و کافی بین آشپزخانه و فضای بیرون و همچنین فضای پذیرایی وجود دارد.
  5. اگر خانه شما محل کار است، مطمئن شوید که اتاق کار از نور مناسبی برخوردار است و در صورت امکان در مکانی دلپذیر قرار می گیرد. باید بدانید که جابجایی از طبقه اول به طبقه سوم برای بردن لباس ها از اتاق خواب مستر به رخت شوی‌ منزل کار آسانی نیست.
  6. تعادل برقرار کردن میان ریزه‌کاری های معماری و شرایط واقعی: قبل از اینکه عاشق راه پله های بزرگ و پنجره های کف تا سقف شوید، ایمنی کودک، نظافت و هزینه های سرمایش و گرمایش خانه خود را در نظر بگیرید.

طراحی ساختمان چیست؟

نتیجه گیری

زمانی بدانیم طراحی پلان چیست، از حساسیت آن نیز آگاه خواهیم شد. طراحی پلان، اولین و با اهمیت ترین مرحله در ساخت‌وساز محسوب می شود. زیرا کلیه مراحل عملی و اجرا بر اساس طراحی پلان اولیه طرح انجام می شود و فرم نهایی بنا به صورت طراحی پلان ارائه شده خواهد بود. این کار باید توسط مهندسان طراحی پلان و معماران مجرب انجام شود. اگر احساس می‌کنید نکته مهمی در این مطلب جا افتاده یا سؤالی در مورد آن دارید، می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما مطرح کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس