اصول استفاده از آینه در دکوراسیون چیست؟

آینه ها عناصر اصلی طراحی داخلی هستند و نمی توان خانه ای را بدون آنها تصور کرد. آینه‌ها در اندازه‌ها، قاب‌ها، شکل‌ها و سبک‌های مختلفی وجود دارند و با تکامل شکل و رنگ‌شان، این شی قدیمی بیش از یک همراه قابل اعتماد به بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان دادن خانه شما کمک می‌کند. آینه کاری به عنوان ابزاری موثر در دکوراسیون داخلی، در دستیابی به اهداف کاربردی و در بسیاری از نقوش خلاقانه جایگاه برجسته ای دارد. اگر می خواهید جلوه خاصی به فضای داخلی خود بدهید، آینه ای با انتخاب و موقعیت مناسب پاسخ خوبی به شما می دهد. در علم فنگ شویی، آینه نماد پاکی و آب است، استفاده از آینه در داخل خانه می تواند انرژی فضا را افزایش دهد.

استفاده از آینه در دکوراسیون

آینه ها در طراحی داخلی معجزه می کنند. استفاده خلاقانه از آینه می تواند با هزینه کمتر فضای شما را بزرگتر و بهتر جلوه دهد. استفاده از آینه در معماری و تزیین بناهای مختلف سابقه ای طولانی دارد. به ویژه در معماری ایرانی یکی از هنرهای خاص معماران و تاریخ معماری ایران به شمار می رود. یکی از مهم ترین ویژگی های آینه که آن را به یک عامل کاربردی تبدیل می کند، بزرگتر نشان دادن فضا میباشد. این ویژگی آن را به یک انتخاب عالی برای فضاهای کوچک تبدیل می کند. و البته بازتاب ناشی از انعکاس نور بر روی سطوح آینه باعث افزایش روشنایی محیط می شود. به همین دلیل، مهندسین دکوراسیون داخلی استفاده از آینه ها را برای اتاق های کم نور و تاریک توصیه می کنند.
 

 

اصول آینه کاری در انواع دکوراسیون

1.آینه‌ کاری دیوار اتاق خواب

اگر می خواهید در اتاق خواب آینه دیواری نصب کنید، آن را طوری قرار دهید که تصویر تخت در آن دیده نشود. همچنین آینه کاری نباید بالای تاج تخت باشد. بهتر است آینه را روی دیوار اتاق خواب کار کنید تا در کنار تخت قرار گیرد. به این صورت نه بالای تخت است و نه تصویر آن را به نمایش می‌گذارد.

2.آینه ‌کاری سالن پذیرایی

دیوارهای سالن پذیرایی مکان مناسبی برای نمایش این هنر هستند. تنها نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که تصویر آینه نباید در ورودی اتاق های دیگر، روی تلویزیون و گوشه دیوارهای دیگر باشد. ینه‌کاری سالن پذیرایی‌ با ابعاد کوچک ایده‌ای جالب و کاربردی است. برای پذیرایی با ابعاد بزرگ بهتر است از آینه‌های عریض و بزرگ استفاده کنید.

3.آینه کاری بر روی شومینه

شومینه یکی از زیباترین تزیینات سالن پذیرایی است. با توجه به اینکه شومینه اصطلاحا در دید است باید توجه زیادی به شکل آن شود. استفاده از آینه برای تزئین شومینه یکی از مناسب ترین گزینه ها برای آینه کاری در اتاق نشیمن است. استفاده از نورپردازی و چراغ های LED می تواند ظاهر شومینه و آینه را زیباتر کند.

4.آینه ‌کاری راهرو

بهتر است درب ورودی مستقیما به سالن پذیرایی باز شود تا انرژی بیرون از خانه بدون برگشت به محیط خانه جذب شود. با این حال معمولا در ورودی خیلی از خانه‌ها به واسطه یک راهرو به اتاق پذیرایی متصل می‌شود. برای اینکه انرژی به دیوار یا راهروی طولانی برخورد نکند و برنگردد، نصب آینه توصیه می شود.

انواع آینه در دکوراسیون داخلی

اکنون که تقریباً به دید خوبی از استفاده از آینه در طراحی داخلی دست یافته اید، بهتر است با انواع آینه بیشتر آشنا شوید:

1.آینه پتینه یا کهنه‌کاری‌شده

آینه های پتینه کاری شده که به آن کهنه کاری نیز می گویند، آینه هایی با طرح و رنگ هستند و شکلی قدیمی مانند زنگار روی بعضی از آنها وجود دارد. این آینه ها برای طراحی و ساخت نیاز به دقت و زمان زیادی دارند و می توانند با دکوراسیون داخلی مکانی که به یاد دارید بسیار هماهنگ و جذاب باشند. البته برای کسانی که به دنبال نور و روشنایی زیاد برای استفاده در عکاسی هستند این آینه انتخاب مناسبی نیست.

2.آینه ونیزی

آینه های ونیزی آینه های دست ساز هستند که ریشه آن به ونیز ایتالیا برمی گردد. این آینه های زیبا و بادوام در اندازه های مختلف تولید می شوند و در دکوراسیون اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می گیرند. از قدیم الایام کیفیت ساخت این آینه ها بسیار بالا بوده و از گرد طلا نیز در آنها استفاده می شود. آینه های ونیزی برش ها و جزئیات زیادی در قسمت قاب دارند.  اگر مدل های لوکس یا به قول امروزی لاکچری دوست دارید، از خرید یک آینه ونیزی کاملا راضی و خوشحال خواهید شد.

3.آینه دکوراتیو

آینه های دکوراتیو یکی از جدیدترین عناصری هستند که به طراحی و دکوراسیون منزل اضافه شده اند. این آینه ها برای مصارف تزئینی ساخته می شوند و در انواع شکل های هندسی گوناگونی به فروش می رسند. برای مثال شکل‌های هندسی مثلثی، ۶ ضلعی و تمام اشکال هندسی که سابق بر اینها در ساخت آینه مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. از این آینه ها به عنوان ست هایی که بر روی دیوارهای اتاق پذیرایی یا سالن های مختلف قرار می گیرند استفاده می شود. منظور از ست این است که مثلا یک آینه دکوراتیو هندسی می‌تواند از چند قطعه آینه با اشکال هندسی گوناگونی که مکمل هم هستند، ساخته بشود. آینه های دکوراتیو دنیای جدیدی در طراحی و دکوراسیون ایجاد کرده اند و تنوع زیادی دارند.

4.آینه‌های سنتی ایرانی

آینه های سنتی ایرانی جذابیت فوق العاده ای دارند و برای افراد شیک پوشی که ارزش هنر را درک می کنند بهترین انتخاب هستند. قاب‌آینه‌های منبت‌کاری شده چوبی، قاب‌های مسی یا قاب‌هایی که از تکه‌های کاشی درست می‌شود از ایده‌آل‌ترین گزینه‌ها برای هماهنگی با دکوراسیونی سنتی هستند. فکر کنید آینه های قاجاری چگونه با رنگ ها و نقش های منحصر به فرد در دکوراسیون منزل شما می درخشند.
 

 

تاثیر استفاده از آینه در دکوراسیون

  • آینه ها کاربردهای زیادی در طراحی دکوراسیون دارند. استفاده صحیح از آینه خانه را بزرگتر نشان می دهد.
  • با قرار دادن آینه در جای مناسب خانه می توانید اتاق را بزرگتر به نظر برسانید.
  • آینه نور را منعکس می کند و اتاق را روشن تر می کند.
  • می توانید با نصب آینه بر روی سقف آن را بلندتر کنید.
  • نصب آینه بر روی درب کمد و انباری آنها را از دید پنهان می کند و فضا را مرتب و جادار جلوه می دهد.
  • با استفاده از مدل های مختلف آینه می توانید دکوراسیونی کلاسیک، مدرن یا مینیمال ایجاد کنید.
  • اگر اصول استفاده از آینه در دکوراسیون را بدانید، باعث جریان آزاد انرژی در خانه و در نتیجه سلامت، نشاط و آرامش ساکنین می شود.
  • و…
5/5 - (5 امتیاز)
تماس با کارشناس