انواع نورپردازی در خانه

اهمیت نورپردازی مناسب در خانه

باید بدانید که دکوراسیون و چیدمان محل سکونت شما از طریق نورپردازی مناسب به بهترین وجه خودنمایی می کند. حتی با نورپردازی خوب نیز می توان رنگ های دکوراسیون خود را به بهترین شکل ممکن نشان داد. از کفپوش های زیبا که کف اتاق های شما را می پوشاند، تا روکش دیوارها، تا نمایش زیبای سقف با استفاده از نورهای مخفی، زیباترین صحنه های دیدنی خلق می شود. البته با نورپردازی می توانید جلوه یک عکس زیبا در قاب یا گلدان گل روی میز یا مجسمه کوچک نیز اضافه کنید. بنابراین با نورپردازی مناسب به خانه روحیه شادابی و نشاط ببخشید. نورپردازی یکنواخت و استفاده از نورهای مخفی علاوه بر توسعه زیبایی دکوراسیون داخلی، به ایمنی و آسایش محیط نیز کمک می کند.
یکی از عناصری که در زیبایی و تاثیرگذاری دکوراسیون داخلی به آن توجه می شود نورپردازی است. یک دکوراسیون زیبا بدون نور جذاب نیست و تمام تلاش هایی که برای ایجاد آن انجام می شود بی نتیجه خواهد ماند. برای اعمال نور به یک فضا، ابتدا باید جهت آن را مشخص کنید و سپس میزان نور را با توجه به اندازه فضا تنظیم کنید.
 

 

انواع نورپردازی در منزل

در گذشته از نور برای روشن نمودن کلی محیط منزل استفاده می‌شد؛ اما امروزه با به کارگیری انواع نورپردازی در خانه می‌توان فضای داخلی محل زندگی خود را زیبا و دلنشین نمود. نورپردازی یکی از فاکتورهای مهم در طراحی فضاهای مختلف خانه و دکوراسیون داخلی آن محسوب می‌شود، به همین دلیل از روش‌های مختلفی برای نورپردازی بخش‌های مختلف منزل مانند اتاق خواب، نشیمن، آشپزخانه و … بهره می‌گیرند.

با استفاده از ایده‌های خلاقانه و روش‌های بسیار کاربردی نورپردازی، می‌توان یک جلوه خاص به خانه خود ببخشید. اگر شما هم قصد دارید راجب انواع نورپردازی در خانه اطلاعات لازم و کافی را کسب نموده و از روش‌های آن برای روشنایی و زیبایی منزل خود استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از سایت گروه معماری سفید را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

 

 

نورپردازی در خانه به روش طبیعی

نور طبیعی که در ساعات مختلف روز از پنجره‌ها وارد خانه می‌شود کیفیت بالایی دارد و می‌توان از آن به عنوان نورپردازی بخشی از منزل استفاده نمود. هنگام ساخت خانه باید به نحوه استفاده از نور طبیعی توجه شود و تا حد ممکن از پنجره‌های زیاد در ابعاد مختلف در فضاهای گوناگون بهره گرفت. سپس با استفاده از انواع پرده می‌توان میزان نور ورودی به خانه را برای یک نورپردازی طبیعی کنترل نمود.

خانه‌هایی که در جهت شمالی ساخته می‌شوند، بیشترین تابش نور خورشید و گرمای آن را دارند. حتی در روزهای ابری نیز نور طبیعی وارد خانه می‌شود. همچنین نورگیرها یا همان پنجره‌های سقفی نیز می‌توانند نور لازم برای نورپردازی در خانه به صورت طبیعی را فراهم کنند. از نور طبیعی می‌توان برای فضای نشیمن و پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه و دیگر فضاهای منزل بهترین استفاده را کرد.

نورپردازی در خانه به روش مصنوعی

از آنجایی که نمی‌توان در تمام طول شبانه روز از نور طبیعی بهره گرفت، لازم است برای نورپردازی در خانه از روش مصنوعی و به کارگیری نورهایی غیر از نور خورشید بهره گرفت. برای این نوع نورپردازی باید از انواع لامپ‌ها و سیستم‌های روشنایی با توجه به دکوراسیون داخلی خانه استفاده کرد. نورپردازی در منزل به روش مصنوعی به چند دسته تقسیم می‌شود که به شرح زیر می‌باشند:
 

 

1-نورپردازی عمومی یا محیطی

این نوع روشنایی و نورپردازی برای روشن نمودن فضای کلی محیط خانه به کار می‌رود. در همه منازل باید جدا از سایر روشنایی‌ها، یک نور کلی و یک دست وجود داشته باشد. نورپردازی محیطی یا عمومی که معمولا برای آن از لامپ‌های سقفی حبابدار و یا لوسترها استفاده می‌کنند، نور را به صورت یکسان در محیط منتشر می‌کند و باعث ایجاد یک روشنایی کلی می‌شود. به عنوان مثال شما در اتاق خواب خود علاوه بر چراغ خواب و آباژور که بخشی از فضا مانند اطراف تخت خواب را روشن می‌کند، باید از یک روشنایی دیگر نیز برای روشن کردن کل محیط اتاق استفاده کنید.

2-نورپردازی کاربردی یا موضعی

در این مدل برخلاف نورپردازی عمومی از نوری موضعی برای روشن کردن یک فضای خاص استفاده می‌شود. معمولا از لامپ‌های هالوژن و مهتابی‌ها و ال ای دی‌های مختلف در این مدل برای جداسازی یک فضای مشخص در خانه بهره می‌گیرند. به عنوان مثال در نورپردازی خانه به روش مصنوعی می‌توان از مهتابی‌های زیر کابینتی برای پیشخوان آشپزخانه استفاده کرد و یا با یک چراغ خواب رو میزی یا ایستاده اطراف تخت در اتاق خواب را روشن نمود.

3-نورپردازی متمرکز یا تاکیدی

در این مدل نور پردازی مصنوعی در منزل تنها یک نقطه برای جلب توجه بیشتر و یا برجسته نشان دادن یک المان در معماری داخلی روشن می‌شود. این مدل که به نورپردازی هدایت شده و یا تاکیدی نیز شناخته می‌شود، معمولا در خانه برای بهتر دیده شدن لوازم دکوری، شلف‌ها، مجسمه ها، تابلوها، استند گل و گیاه و قفسه‌های کتاب کاربرد دارند. به عنوان مثال شما می‌توانید از یک ال ای دی نواری به صورت مخفی برای نورپردازی قفسه دکوریجات در منزل خود استفاده کنید. یا برای جلوه بیشتر و زیبایی بخشی از خانه که به استند گل و گلدان‌های خود اختصاص داده اید، از نورپردازی متمرکز بهره بگیرید.

4-نورپردازی هوشمند

در دنیای پیشرفته امروز می‌توان از راهکارهای نوین و مدرنی برای نورپردازی در خانه نیز بهره گرفت. یکی از انواع نورپردازی در منزل نورپردازی هوشمند است. با استفاده از این مدل شما می‌توانید نور را در فضاهای مختلف خانه با توجه به دکوراسیون داخلی کنترل و مدیریت کنید. به کمک تجهیزات مخصوص مانند لامپ‌های هوشمند، پروژکتورهای ال ای دی، چراغ‌های دلفی، سیستم و پردازنده مرکزی، سنسورها، شبکه اینترنت و وای فای و … می‌توان نورپردازی داخل خانه را به صورت هوشمند انجام داد.

در این روش یک شبکه سازی با استفاده از بستر اینترنت برای سیستم روشنایی و نورپردازی منزل ایجاد می‌شود که افراد می‌توانند از طریق تلفن‌های همراه هوشمند و یا تبلت، به سیستم مرکزی متصل شده و با نرم افزار مخصوص نورپردازی را کنترل کنند.

5-نورپردازی خطی

در این مدل از نورپردازی در خانه از چراغ‌های خطی برای بهتر نشان دادن خطوط، اشکال، مرزها و به طور کلی طرح دکوراسیون اجرا شده در منزل استفاده می‌شود. برای مثال شما بر روی سقف یا دیوارهای خانه خود طرح‌های مختلفی مانند سقف کاذب، گچ بری، قاب، ستون و … دارید و می‌خواهید با نورپردازی به آنها جلوه بیشتری ببخشید و فضای منزل را زیباتر کنید؛ در این صورت می‌توانید از نورپردازی خطی بهره بگیرید. چراغ‌های مختلف مانند فیبر نوری، نوار و تیوب ال ای دی و چراغ های RGB برای این مدل از نورپردازی منزل کاربرد دارند.
 

 

✅سخن پایانی

نورپردازی در خانه با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که هر کدام از این روش‌ها با توجه به دکوراسیون و فضاهای مختلف منزل کاربرد و زیبایی خاص خود را دارد. انواع نورپردازی در منزل چه به صورت طبیعی و چه به روش مصنوعی اگر به درستی اجرا شوند، علاوه بر روشنایی کافی، محیط خانه شما را دلنشین و آرامش بخش می‌کند و به زیبایی هر چه بیشتر آن کمک می‌نماید. به این نکته مهم توجه داشته باشید که رعایت میزان تابش و زاویه تابش تحت تاثیر نورپردازی مناسب برای نمایش جالب چیدمان و دکوراسیون ضروری است.

 

سوالات متداول انواع نورپردازی در دکوراسیون

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی کدامند؟

نورپردازی در خانه به روش طبیعی و نورپردازی در خانه به روش مصنوعی

نورپردازی چه تاثیری در دکوراسیون و طراحی داخلی دارد؟

نور عامل مهمی در زیبایی دکوراسیون است. می توانید با نورپردازی محیط را بزرگ یا کوچک جلوه دهید. همچنین نمایش رنگ ها در دکوراسیون می تواند از طریق نورپردازی جلوه زیباتری داشته باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
تماس با کارشناس