انواع پرگولا کدامند؟

پرگولا سازه ای است که معمولا در فضای باز خانه، باغ و ویلا ساخته می شود. پرگولا می تواند مکانی مناسب و آرامش بخش را برای استراحت و لذت بردن از مناظر اطراف و یا برگزاری مهمانی ها در اختیار شما قرار دهد. پرگولا انواع مختلفی دارد که هر کدام زیبایی و مزایای خاص خود را دارند. برخی از انواع پرگولا ها برای شرایط آب و هوایی خاص مناسب هستند. به علاوه مدل های مختلف پرگولا برای سلیقه های مختلف مناسب است. پرگولا باعث ایجاد حریم خصوصی در فضاهای عمومی و تفریحی برای مخاطب می شود. شاید شما هم پرگولاها را در فضاهای عمومی دیده باشید و از آنها استفاده کرده باشید یا شاید فکر می کردید که آلاچیق هستند و نمی دانستید که به آنها “پرگولا” می گویند. در این مقاله به بررسی پرگولا و ویژگی های مختلف آن می پردازیم و سعی می کنیم تفاوت پرگولا و آلاچیق را برای شما عزیزان بیان کنیم.

پرگولا چیست؟

پرگولا سازه ای است که به عنوان نمای بیرونی در محوطه سازی منازل، باغ ها، ویلاها و مجتمع ها و … استفاده می شود. بسیاری از مردم پرگولا و آلاچیق را یک چیز می دانند، اما در واقع تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. پرگولا سازه ای است که بیشتر از چوب ساخته می شود و یکی از مهم ترین ویژگی های آن داشتن سقف مشبکی است که مقدار کمی سایه ایجاد می کند. اما آلاچیق یک سقف سرپوشیده است که امکان استفاده از آن را در زمان های مختلف سال فراهم می کند. پرگولا معمولاً به شکل چهار ضلعی با استفاده از چهار ستون در گوشه ها ساخته می شود که این ستون ها گاهی از سنگ ساخته می شوند و ترکیب جذابی در کنار چوب و ساختار کف و سقف آن ایجاد می‌کنند.

دو واژه پرگولا و آربور در برخی مواد مترادف هستند. آربور در واقع سازه‌ای است که برای ورودی به محوطه، باغ و حیاط استفاده می شود و اغلب از جنس چوب است که با وجود گیاه در اطراف آن حس جذابی را برای افراد ایجاد می‌کند. آربور نوعی پرگولا ساده و کوچک است که برای ورودی ها استفاده می شود.

تفاوت پرگولا با آلاچیق و آربور

در ابتدای مقاله خوب است تفاوت پرگولا، آلاچیق و آربور را بدانید تا تصور درستی از این سازه ها داشته باشید. آلاچیق فضایی بسته با سقفی کاملا سرپوشیده است. این سازه ها برای تفریح ​​در فضای باز یا غذاخوری استفاده می شود. این در حالی است که پرگولا بیشتر چوبی است و سقفی نیمه مشبک دارد که در واقع باعث تشکیل نیم سایه می شود. اساساً پرگولا برای تمام فصول مناسب نیست. اما در تمام فصول سال می توانید از آلاچیق ها استفاده کنید. از سوی دیگر، آربور سازه ای است که بیشتر برای ورودی باغ، حیاط و کل محوطه ساخته شده است. جنس آربور هم بیشتر از نوع چوب است که با پوشش گیاهان، جذاب تر شده است. در واقع آربور کوچک شده و ساده شده پرگولا است و تقریباً ویژگی‌ های مشابهی با آن دارد؛ با این تفاوت که آربور ساختار مستقلی دارد. اما آلاچیق دارای ساختار خطی طولانی در مسیر باغ است.

کاربردهای پرگولا

پرگولا به عنوان یک سازه مدرن طرفداران زیادی پیدا کرده است و امروزه شاهد استفاده روزافزون از این روش زیبا در فضاهای باز محیط های عمومی و شخصی هستیم. پرگولا کاربردهای زیادی دارد که در زیر به نمونه هایی از این کاربردها اشاره شده است:

  • یکی از مهمترین کاربردهای پرگولا ایجاد یک سایبان ساده، کاربردی و زیبا در فضاهای باز است. این یک فضای ایده آل برای اوقات فراغت، نوشیدن چای، گفتگوی دوستانه، مطالعه، مهمانی ها و جشن های دوستانه ایجاد می کند.
  • طراحی و تزیین پرگولا فضایی را برای رشد گیاهان رونده مانند تاک ایجاد می کند که زیبایی شگفت انگیزی را در ساختمان ایجاد می کند.
  • پرگولا در تزیین گیاهان رونده برای پوشش پیاده رو ها و یا مسیرهای رفت و آمد در محیط های باز کاربرد دارد.
  • این مکان با طراحی منحصر به فرد و سقف مشبک جذاب خود می تواند مکان مناسبی برای صرف غذا در دورهمی باشد.
  • در اجرای پرگولا نیز می توان از لوازمی مانند مبلمان، باربیکیو، کباب پز استفاده کرد.
  • برای محافظت از گیاهان در روزهای گرم سال می توان از پرگولا با سایه مناسب استفاده کرد.
  • پرگولا با سقف مشبک را می توان در تراس خانه نصب کرد و پس از مدتی رشد گیاهان خزنده در این سازه زیبا باعث ایجاد تراس سبز و فضای استراحت می شود.
  • و….

6 نوع پرگولا کدامند؟

1.پرگولا متصل

یک سمت از این مدل پرگولا به دیوار خانه متصل می‌شود. با این مدل پرگولا می توانید فضای متصل به خانه مانند پاسیو را پوشش دهید. پرگولای متصل باعث می‌شود فضای بیرون از خانه، حس درون خانه را القا کند.

2.پرگولا قوسی

پرگولاها ها معمولا دارای سقف های مسطح هستند، اما سقف آن ها نیز می تواند قوس دار باشد. پرگولا هایی که سقف های قوسی دارند اغلب از نظر ظاهر متمایزترین نوع پرگولا محسوب می شوند.

3.پرگولا چوبی

چوب یکی از محبوب ترین مصالح برای ساخت پرگولا است. از نظر هزینه، ساخت پرگولا با چوب می تواند مقرون به صرفه تر از برخی گزینه های دیگر باشد. اما برای محافظت از پرگولا چوبی در برابر حشرات و پوسیدگی باید هر چند سال یکبار آن را رنگ آمیزی کرد و یا با استفاده از سیلر و کیلر مناسب از سطح آن محافظت کرد.

4.پرگولای PVC

پرگولا پی وی سی در مقایسه با چوب به نگهداری کمتری نیاز دارد. پرگولاهای پی وی سی تنها با یک بار شستشو تا سالها دوام می آورد.

5.پرگولا آلومینیومی

اگر می خواهید پرگولای شما ظاهری مدرن داشته باشد، پرگولای آلومینیومی انتخاب مناسبی است. پرگولا های آلومینیومی در بیشتر موارد دارای اشکال ساده هستند و به خوبی با معماری و محوطه سازی مدرن و معاصر ترکیب می شوند.

6.پرگولا فایبرگلاس

پرگولا های فایبرگلاس در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم هستند. علاوه بر این، هزینه نگهداری کم و عمر مفید بالایی دارد. لایه رنگ به خوبی روی پرگولای فایبرگلاس می‌نشیند، بنابراین می‌توانید آن را با رنگ‌های دلخواه و موردعلاقه خود رنگ کنید.

 

سوالات متداول پرگولا

پرگولا چیست؟

پرگولا سازه ای است که به عنوان نمای بیرونی در محوطه سازی منازل، باغ ها، ویلاها و مجتمع ها و … استفاده می شود. بسیاری از مردم پرگولا و آلاچیق را یک چیز می دانند، اما در واقع تفاوت هایی بین آنها وجود دارد.

انواع پرگولا کدامند؟

1.پرگولا متصل، 2.پرگولا قوسی، 3.پرگولا چوبی، 4.پرگولای PVC، 5.پرگولا آلومینیومی، 6.پرگولا فایبرگلاس

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “انواع پرگولا کدامند؟

  1. ارشتییکت گفته:

    با سلام. مقاله جالب و آموزنده ای است . ولی ای کاش می شد دانلودش کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس