اوریگامی در معماری و طراحی داخلی

اوریگامی یکی از هنرهای بسیار قدیمی و گرانبهای ژاپنی است که ابتدا هنرمندان یک ورق کاغذ را به شکل های زیبایی مانند قو، پروانه و گل تبدیل می کردند. اما از آنجایی که صنعت مد و دکوراسیون لحظه به لحظه همه را با ایده های جدید و ناب غافلگیر می کند و هیچ هنری را بلا استفاده نمی گذارد، کاغذ و تای ژاپنی را نیز وارد این عرصه کرده است. اکنون به جای یک ورق کاغذ، یک ورق فلز، یک پارچه و حتی یک ورق چوب است که تا می شود و وسیله ای می سازد. در این مقاله می خواهیم خواص جادویی اوریگامی را به شما نشان دهیم و با کاربردهای آن در معماری و طراحی داخلی آشنا شویم.

کاربرد اوریگامی در معماری و طراحی داخلی

از اوریگامی در طراحی های مفهومی معماری نیز استفاده می شود. مدت هاست که معماران با کمک طرح های مفهومی به بررسی جنبه های مختلف «معماری تطبیقی» پرداخته اند. یکی از این پروژه ها مربوط به دانشجویان «انستیتوی معماری پیشرفته کاتالونیا» در بارسلون است. محققان در این پروژه در تلاشند تا کامپوزیت هایی بسازند که در مواجهه با گرما، رطوبت و نور تغییر شکل دهند و سپس به حالت اولیه خود برگردند. اگر این کامپوزیت در معرض حرارت بین 60 تا 70 درجه سانتیگراد قرار گیرد، وارد فازی می شود که می تواند تغییر شکل دهد. طراحان با الهام از ظرافت ساده این هنر باستانی، چراغ ها و لوسترها، صندلی های زیبا و کاربردی، قفسه ها و میزهای مختلف را خلق کردند. می توان گفت که با این ایده از مجسمه سازی کاغذی فراتر رفته و این عناصر را جزء لاینفک خانه می کنند.

یکی از محبوب ترین طرح های اوریگامی پروانه است. .از این طرح به روشهای مختلف آویز و یا روی دیوار می توان استفاده کرد. پروانه ظاهر زیبایی دارد و جای تعجب نیست که از آن به عنوان یک طرح محبوب در دکوراسیون داخلی یاد می شود. این طرح از طرح های سرزنده، سرگرم کننده و رنگارنگ کاپلینی الهام گرفته شده است. هر پروانه اریگامی نشان دهنده یک رویا در مسیری خاص است.

 


 

موارد استفاده از سبک اوریگامی

یکی از بهترین سبک ها برای آکوستیک و عایق صدا در معماری داخلی، سبک اوریگامی است. بدین منظور از فرم های تا شده در، برای عایق صدا استفاده می شود. این نوع سبک برای طراحی مبلمان اداری و لوستر بسیار مناسب و خلاقانه می باشد. این سبک برای اتاق کودکان و مهدکودک ها نیز بسیار مناسب است. همچنین سبک اوریگامی سرشار از خلاقیت برای ایجاد دیوارکوب ها و دیوارپوش های زیبا و ظریف است.

نحوه طراحی مبلمان و اکسسوری در سبک طراحی داخلی اوریگامی

طرح مبلمان و انواع لوازم به کار رفته در فضای داخلی نیز فرم اوریگامی را با مواد طبیعی مختلف مانند چوب نشان می دهد. دیوارپوش ها، طرح های مبلمان اداری و چراغ های آویز در فضاهای کاری می توانند از اشکال اوریگامی استفاده کنند. البته این مشکل می تواند نمایانگر جنبه دیگری از ماهیت اصیل اشکال اوریگامی با مواد کاغذی با آویزهای کودکانه در نورپردازی، مبلمان و تختخواب هایی با هندسه اوریگامی با رنگ های پاستلی روشن و متریال چوب روشن باشد. در واقع هندسه اوریگامی را معمولا می توان با استفاده از پارکت های چوبی با سطح رنگ های روشن تا تیره در کف اتاق ها به کار برد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس