درآمد دکوراسیون داخلی

درآمد سالانه دکوراسیون داخلی

امروزه طراحی و اجرای دکوراسیون و چیدمان داخلی محیط‌ها و فضاهای مختلف یکی از مشاغل پر درآمد و مهم محسوب می‌شود. درآمد دکوراسیون داخلی با توجه به عوامل مختلف مانند نوع پروژه، تخصص و مهارت طراح و … مشخص می‌گردد. حوزه طراحی و معماری داخلی بسیار گسترده است و در زمینه‌های مختلف می‌توان ایده‌های متفاوت و خلاقانه‌ای را اجرا نمود. اگر شما هم قصد دارید وارد این شغل شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید. در این مقاله از سایت معماری سفید قصد داریم به بررسی درآمد دکوراسیون داخلی و بازار کار و فرصت‌های شغلی آن بپردازیم.

بازار کار طراحی دکوراسیون داخلی

رشته طراحی و معماری دکوراسیون داخلی دارای بازار کار گسترده‌ای است و فارغ التحصیلان آن می‌توانند در زمینه‌های مختلف فعالیت کنند. مشاغل مختلف و ارگان‌ها و سازمان‌ها همیشه به یک دکوراسیون و چیدمان شیک و زیبا برای محل کار خود نیاز دارند، از این رو می‌توانند از بین طراحان مختلف با توجه به نوع کار و همچنین مهارت‌های فردی او، شخصی مناسب را انتخاب نمایند. یک فارغ التحصیل رشته دکوراسیون داخلی می‌تواند علاوه بر طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌ها و منازل مسکونی، در حوزه‌های زیر فعالیت و کسب درآمد کند:
 

 

1- حوزه تجاری

آماده سازی و بهبود جلوه‌های بصری فروشگاه‌ها و مراکز خرید و دیگر کسب و کارهای تجاری مرتبط با مشتریان، یکی از موارد بازار کار طراحان دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود. کسب و کارهای مختلف با توجه به نوع کارشان نیاز به دکوراسیون خاص و جذابی برای محیط کاری خود دارند تا بتوانند در جذب مشتریان موفق‌تر عمل کنند. طراحی فضای داخلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، مراکز خرید، فروشگاه کیف، کفش، پوشاک و … بخشی از بازار کار افرادی است که در زمینه طراحی دکوراسیون مدارک لازم را اخذ نموده و فعالیت می‌کنند.

2- حوزه اداری

طراحان می‌توانند در بخش طراحی دکوراسیون اختصاصی ادارات مختلف و محیط‌های اداری مانند بانک‌ها، ادارات دولتی و خصوصی، شرکت‌های مختلف، سازمان‌ها و ارگان‌ها نیز فعالیت کنند. بسیاری از شرکت‌های خصوصی دوست دارند فضای کاری زیبایی داشته باشند و از دکوراسیون خاصی برای افزایش آرامش و زیبایی بصری محیط خود استفاده کنند. و یا مدیران می‌خواهند اتاق و محیط کار آنها از دکوراسیون و طراحی جذاب و خاصی برخوردار باشد تا مشتریان و مراجعان خود را بیشتر تحت تاثیر قرار دهند.

3- حوزه پزشکی

از دیگر مواردی که می‌توان برای بازار کار و کسب درآمد رشته دکوراسیون داخلی نام برد، طراحی فضاهای مرتبط با امور پزشکی مانند بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مطب‌های خصوصی، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز تخصصی علوم پزشکی و … است. کسانی که وارد حرفه و شغل طراحی دکوراسیون می‌شوند و می‌خواهند درآمدهای بالا کسب کنند، می‌توانند طراحی و اجرای اماکن مختلف در حوزه درمان و بهداشت را بر عهده بگیرند.

4- حوزه تفریحات و سرگرمی

در این حوزه اماکن مختلفی همچون هتل‌ها، سالن‌های ازدواج، کافه بازی‌ها، رستوران‌ها، تئاترها، اماکن مقدس و مذهبی، باشگاه‌ها، رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی، سالن‌های برگزاری موسیقی و کنسرت‌ها، کافی شاپ‌ها و … می‌توانند فضاسازی‌های خود را به طراحان دکوراسیون داخلی بسپارند.

5- حوزه آموزش و تحصیل

فارغ التحصیلان و طراحان دکوراسیون می‌توانند در حیطه آموزش و تحصیل مانند مدارس، دانشگاه‌ها، مهد کودک‌ها، موسسات آموزش خصوصی، سالن‌های همایش و … فعالیت کنند. درآمد دکوراسیون داخلی در این بخش با توجه به نوع و حجم کار و همچنین مهارت‌های فردی طراح بستگی دارد.

6- حوزه هنر

یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد دکوراسیون داخلی و فعالیت در این حرفه و شغل، اجرا و طراحی دکوراسیون و فضاسازی جلوه‌های بصری مکان‌های هنری است. از مهمترین این مکان‌ها می‌توان نمایشگاه‌ها، گالری‌ها، آتلیه‌ها، موزه‌ها، سینماها و … را نام برد.

* به طور کلی بازار کار این رشته نامحدود است و بخش‌ها و حوزه‌های مختلفی نیازمند استفاده از طراحان هستند. از این رو اگر افراد از مدارک و مهارت و تجربه خوبی برخوردار باشند، وارد شدن به بازار کار دکوراسیون داخلی می‌تواند برای آنها به راحتی صورت بگیرد. یک طراح داخلی می‌تواند در شرکت‌های مشاوره طراحی کار کند و یا به صورت مستقل پروژه‌های طراحی اماکن مختلف را انجام دهد.

میزان درآمد دکوراسیون داخلی

درآمد رشته طراحی دکوراسیون داخلی با توجه به عوامل متعددی مانند نوع طراحی و کار و تجربه و مهارت طراح مشخص می‌شود. طراحانی که در شرکت‌های مختلف استخدام می‌شوند حقوق و درآمد متفاوتی دارند. همچنین افرادی که به طور مستقل در این حرفه فعالیت می‌کنند، میزان درآمد آنها به تعداد و نوع سفارشاتی که قبول می‌کنند وابسته است.

از دیگر عوامل موثر بر درآمد دکوراسیون داخلی می‌توان به موقعیت جغرافیایی دفتر کار اشاره کرد. دفاتر مشاوره و اجرای دکوراسیون در مناطق مختلف شهرها قیمت‌های مختلفی را برای قعالیت خود در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال طراحی که به صورت مستقل و یا در استخدام یک شرکت در شمال تهران و مناطق خاصی که ثروتمندان زندگی می‌کنند، فعالیت می‌کند هزینه بیشتری را به عنوان دستمزد و حق الزحمه نسبت به مناطق پایین شهر دریافت می‌نماید.
 

 

تاثیر حوزه فعالیت بر درآمد

حوزه فعالیت تاثیر زیادی در میزان درآمد طراحان دکوراسیون دارد. کسانی که با شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ برای انجام امور طراحی آنها قرار داد می‌بندند، معمولا پردرآمدترین طراحان شناخته می‌شوند. قطعا درآمد یک طراح دکوراسیون داخلی که برای حوزه‌های بزرگ مثل حوزه تفریحات و سرگرمی و یا پزشکی و درمان پروژه‌های مختلف انجام می دهد، از درآمد طراح دکوراسیون منازل مسکونی بیشتر است، زیرا مقدار کار و نوع کار متفاوت است و ممکن است سرمایه زیادی از سوی این مراکز برای امر طراحی در نظر گرفته شود.

درآمد دکوراسیون داخلی در کشورهای مختلف نیز متفاوت است و هر منطقه با توجه به شرایط خود ویژگی‌هایی دارد. برای مثال در آمریکا که بیشترین تعداد طراح دکوراسیون را دارد، متوسط درآمد برای این حرفه 47 هزار دلار در سال تخمین زده شده است، در صورتی که در سایر رشته‌ها و مشاغل میانگین درآمد سالانه 34 هزار دلار است. (این آمار مربوط به سالهای 2010 الی 2013 می‌باشد). یا در استرالیا درآمد رشته طراحی دکوراسیون داخلی در مقایسه با سایر حرفه‌ها بیشتر است و ممکن است به رقم 68 هزار دلار در سال برای طراحان ماهر و باتجربه برسد.

کلام آخر

همانطور که گفته شد درآمد دکوراسیون داخلی بیش از هر چیزی به توانایی‌های فردی بستگی دارد. میزان مهارت، تخصص، دانش و تجربه طراحان مهمترین عوامل موثر بر کسب درآمد در این شغل محسوب می‌شوند. علاوه بر این موارد حوزه فعالیت و نوع فعالیت ( مستقل یا استخدامی ) نیز بسیار تاثیر گذار هستند. اگر قصد دارید وارد این حرفه شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم در گام اول به سراغ یادگیری و گذراندن دوره‌های آکادمیک بروید و سپس با تلاش و پشتکار و انجام پروژه‌های مختلف کسب تجربه نمایید.

 

سوالات متداول درآمد

درآمد از شغل دکوراسیون داخلی چقدر است؟

همانطور که گفته شد درآمد دکوراسیون داخلی بیش از هر چیزی به توانایی‌های فردی بستگی دارد. میزان مهارت، تخصص، دانش و تجربه طراحان مهمترین عوامل موثر بر کسب درآمد در این شغل محسوب می‌شوند.

پردرآمدترین طراحان چه کسانی هستند؟

حوزه فعالیت تاثیر زیادی در میزان درآمد طراحان دکوراسیون دارد. کسانی که با شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ برای انجام امور طراحی آنها قرار داد می‌بندند، معمولا پردرآمدترین طراحان شناخته می‌شوند.

4.2/5 - (5 امتیاز)
تماس با کارشناس