راهنمای انتخاب موکت مناسب برای هتل ها

راهنمای انتخاب موکت مناسب برای هتل ها 4-min

موکت یکی از محبوب ترین کفپوش هایی است که در هر هتلی استفاده می شود. استفاده از موکت در هتل ها بسیار متداول است و به موکت هایی که در قسمت های مختلف هتل استفاده می شود موکت هتلی می گویند. امروزه انواع مختلفی از موکت های هتلی موجود است و در طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی عرضه می شود. بنابراین بسته به نوع دکوراسیون می توان از موکت های مناسب در فضاهای مختلف هتل استفاده کرد. بدون شک تمامی هتل ها چه در داخل و چه خارج از ایران باید به صورت ویژه به دکوراسیون داخلی اهمیت بدهند. زیرا جلوه‌ی یک هتل، بیش از هر چیز بر دکوراسیون داخلی و نحوه چیدمان وسایل تمرکز دارد. از کفپوش گرفته تا سرامیک و کاغذ دیواری، همه در طراحی دکوراسیون داخلی نقش دارند. در این مطلب با شرکت دکوراسیون داخلی سفید همراه باشید تا شما را بیشتر با موکت های هتلی آشنا کنیم.

منظور از موکت هتلی چیست؟

موکت هتلی به نوعی از موکت اطلاق می شود که برای استفاده در هتل ها طراحی و ساخته می شود. در دهه های اخیر موکت های هتلی با طرح های زیبا و متنوع به بازار عرضه شده است. این موکت ها در انواع فضاهای هتل از جمله اتاق ها، لابی ها، آمفی تئاترها، رستوران ها، راهروها و حتی راه پله ها کاربرد فراوانی دارند. موکت های هتلی به دلیل طیف گسترده ای از رنگ ها و بافت ها به راحتی با سایر عناصر دکوراسیونی هتل ست می‌شوند. این امر به مدیران هتل این امکان را می دهد که با توجه به سبک و محیط هتل موکت مناسبی را انتخاب کنند و فضا هایی زیبا و شیک در اختیار مهمانان قرار دهند.

موکت به عنوان یک کفپوش با ویژگی عایق صدا برای مسافران بسیار مهم است و استفاده از آن در راهروها، رستوران ها، راه پله ها و سایر قسمت های هتل آرامش را برای مسافران به ارمغان می آورد.  همچنین انتخاب رنگ مناسب موکت که با دکوراسیون داخلی هتل همخوانی داشته باشد بسیار مهم است و از این رو این موکت ها علاوه بر عایق صدا به عنوان عایق حرارتی نیز عمل می کنند و از اتلاف انرژی جلوگیری می کنند.
 

ویژگی های موکت هتلی

انواع موکت هتلی وجود دارد که می تواند در هتل ها مورد استفاده قرار بگیرد. اما مهم ترین ویژگی های موکت هتلی باکیفیت چیست؟

در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

1. مقاوم و با دوام باشد

هتل ها یکی از پر ترددترین مکان هاست. به تردد شبانه روزی مسافران و خدمه می توان جابجایی وسایل را نیز اضافه کرد. به همین دلیل کفپوش های مورد استفاده در آنجا باید از مقاومت و طول عمر کافی برخوردار باشند.

2. در برابر آتش سوزی مقاوم باشد

اگرچه در حال حاضر موکت کاملا نسوز در بازار وجود ندارد، اما موکت هایی به نام کند سوز وجود دارد که می توان از آنها در هتل ها استفاده کرد. این نوع موکت ها در هنگام آتش سوزی از گسترش آتش جلوگیری می کنند و دود کمتری تولید می کنند.

3. به راحتی تمیز شود

پله ها، راهروها و اتاق های هتل همیشه در معرض ترافیک هستند و به همین علت باید موکتی برای پوشاندن این بخش ها مورد استفاده قرار گیرد که به سادگی تمیز شود. به عنوان مثال موکت های گل برجسته و یا پرز بلند برای مکان های پرتردد مناسب نیستند.
 

4. رنگ مناسب داشته باشد

نکته دیگری که در خرید این نوع فرش باید به آن توجه کرد، رنگ موکت است. انتخاب رنگ موکت هتل، سلیقه ای نیست و باید متناسب با دکوراسیون صورت بگیرد. به عنوان مثال، موکت های روشن انتخاب خوبی برای هتل ها نیستند زیرا لکه های خاک و گرد و غبار به سرعت قابل مشاهده هستند.

انواع موکت هتلی کدامند؟

موکت های هتلی از نظر بافت و الیاف انواع مختلفی دارند. در زیر به انواع موکت هتلی از نظر بافت و الیاف می پردازیم:

انواع موکت هتلی از نظر بافت

از نظر بافت موکت­ های هتلی از تنوع بالایی دارند. هر کدام از این موکت ها ویژگی های خاص خود را دارند. در ادامه با هر یک از آنها آشنا خواهیم شد:

موکت هتلی لوپ پایل

بافت این نوع موکت بدون قطعات بریده شده است و پرزها از قسمت سر و پایین به موکت متصل می شوند.

موکت هتلی ساکسونی

این موکت­ ها دارای بافتی با پرزهای به هم گره خورده هستند و دارای حالتی کوبیده و کوفته می ­باشند.

موکت هتلی کات پایل

پرطرفدارترین انواع موکت هتلی دارای این بافت هستند و برش­ های حلقوی سبب ایجاد کرک در این نوع موکت خواهد شد و در نتیجه سطحی صاف و یکدست خواهند داشت.

موکت­ های هتلی همچنین از نظر بافت در انواع دیگری چون بافت شگی (پرزبلند)، فریز (با ظاهری براق و نخ پیچیده شده) و نیز بربر (با گره ­هایی بیشتر در بخش کناره ­ها) نیز موجود هستند.
 

انواع موکت هتل از لحاظ الیاف

الیاف به کار رفته در موکت هتلی بسیار متنوع و متفاوت است. در ادامه به بررسی هر یک از این الیاف ها می پردازیم:

موکت های پشمی

ویژگی هایی مانند نرمی، شستشوی آسان، خاصیت ارتجاعی فوق العاده و مقاومت بالا در برابر سایش و ضربه، این نوع موکت را به محبوب ترین و گران ترین نوع موکت هتلی تبدیل کرده است.

موکت های پلی آمید

نوع دیگری از الیاف مصنوعی موکت ها هستند که تراکم زیاد آنها باعث خواصی مانند طول عمر، مقاومت خوب در برابر ضربه و سایش و انعطاف پذیری می شود. به طوری که بلافاصله پس از برداشتن بار و فشار به حالت اولیه باز می گردد.

موکت های پروبیلین

موکت های بافته شده از این الیاف دارای خواصی مانند مقاومت در برابر لک و رطوبت، عدم جذب مایعات و مقاومت بالایی در برابر نور خورشید هستند. اما این نوع موکت برای مکان های پر رفت و آمد عمومی توصیه نمی‌شود. این نوع موکت ها ارزان تر از موکت های پشمی و پلی آمید هستند.

5 راهنمای خرید موکت خانگی، اداری، هتلی و…

کلام آخر

موکت های هتلی با الیاف مختلفی مانند پشم، پلی آمید و پروپیلن تولید می شوند. الیاف موکت های مناسب هتلی باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و همچنین به راحتی تمیز شوند. الیاف پلی آمید یکی از متداول ترین الیافی است که در ساخت موکت هتلی استفاده می شود. موکت های پلی آمیدی به دلیل تراکم بالا بسیار انعطاف پذیر هستند. اگر این موکت ها تحت فشار یا ضربه تغییر شکل دهند، به سرعت به حالت اولیه خود باز می گردند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس