راهنمای انتخاب فرش در دکوراسیون (مفید و کاربردی)

گرانی فرش و اهمیت آن در دکوراسیون، حساسیت های زیادی را برای انتخاب آن ایجاد کرده است. بسیاری از افراد نکات خرید فرش مناسب برای دکوراسیون منزل را جدی نمی گیرند و با انتخاب اشتباه، وقت و هزینه خود را هدر می دهند. یکی از مهمترین عناصر تزئینی در هر خانه، فرش است. فرش‌ها، به‌ویژه قالی‌های دستبافت ایرانی، یک اثر هنری به حساب می‌آیند و دارای نقش‌ها و انواع مختلفی هستند که هر کدام سبک و فضایی منحصر به فرد را در خانه ایجاد می‌کنند. در بسیاری از موارد این تنوع باعث سردرگمی خریداران و در نهایت انتخاب فرش نامناسب می شود.

فرش باید با توجه به نوع دکوراسیون انتخاب شود و کاربری آن از پیش تعیین شده باشد. فرش انتخاب شده برای اتاق نشیمن از نظر جنس و طرح با فرش اتاق خواب متفاوت است. بیایید با هم در مورد نکاتی که در انتخاب فرش برای منزل خود باید به آنها توجه کنید صحبت کنیم.

انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون

فرش از آن دسته مواردی است که به ندرت جایگزین می شود و ممکن است گران باشد، پس در انتخاب آن بسیار دقت کنید. انتخاب فرش مناسب جلوه دکوراسیون منزل را چند برابر می کند و به فضای خانه شخصیت می بخشد. اگر قصد تغییر فضای داخلی یا خرید جهیزیه دارید، اولین چیزی که باید تهیه کنید فرش است. قبل از انتخاب فرش، سبک دکوراسیون منزل را مشخص کنید، فرش مورد نظر خود را با توجه به دکوراسیون منزل و اتاق ها بخرید و سایر وسایل منزل را با آن هماهنگ کنید تا طراحی دکوراسیون آسان شود.

انتخاب فرش مناسب برای منزل شما باید بر اساس اصول و قوانینی انجام شود تا جلوه ای زیبا و منحصر به فرد در دکوراسیون منزل شما ایجاد شود. بهتر است قبل از خرید مبلمان دیگر، فرش را انتخاب کنید. انتخاب فرش باید با توجه به سبک دکوراسیون منزل و استفاده از فضا انجام شود، مثلا فرش مناسب پذیرایی با فرش اتاق خواب متفاوت است. این بخش به بررسی عواملی که در انتخاب فرش باید از نظر رنگ، جنس، طرح و اندازه در نظر گرفته شود، می پردازد.

1.انتخاب رنگ فرش

علاوه بر ترجیح شخصی، در انتخاب رنگ فرش باید چندین نکته را در نظر گرفت. برای فضاهای کوچک پارچه های روشن در رنگ های خنثی مانند بژ، طوسی و خاکستری مناسب هستند که به راحتی با رنگ های دیگر ترکیب می شوند و هر فضایی را تغییر می دهند. برای فضاهای بزرگ می‌توان از فرش‌هایی با رنگ گرم استفاده کرد. رنگ فرش با رنگ سایر اجزای دکوراسیون مانند مبل، پرده و کفپوش باید ست شود. به عنوان مثال، اگر کفپوش اتاق روشن است، بهتر است فرش تیره و اگر کفپوش آن تیره است، بهتر است فرش روشن را انتخاب کنید. رنگ فرش حتما نباید شبیه رنگ مبل یا پرده باشد. برای خانواده های پرجمعیت با فرزندان کوچک، بهتر است فرش هایی با طرح شلوغ و رنگ های تیره انتخاب کنید.

دکوراسیون داخلی منزل آقای یادگاری

2.تأثیر طرح در خرید فرش منزل

طرح های مختلف فرش در بازار باعث ایجاد سردرگمی در هنگام خرید می شود. بهترین کار این است که فرشی را انتخاب کنید که با سبک دکوراسیون منزل شما همخوانی داشته باشد. اگر فضای خانه مدرنی طراحی کرده اید، نوع مدرن فرش خانه را انتخاب کنید. فرش های مدرن ساده تر از انواع کلاسیک هستند. اگر به دکوراسیون کلاسیک علاقه دارید، به سراغ فرش هایی با طرح های سنتی یا تلفیقی بروید. فرش های سنتی گرما و راحتی خاصی به خانه می بخشند و رنگ های منحصر به فردی دارند.

3.اندازه فرش در هنگام انتخاب فرش منزل

نکته مهم در انتخاب فرش اندازه فرش با توجه به چیدمان خانه است. اندازه فرش اتاق نشیمن باید به گونه ای باشد که اولین پایه مبل روی فرش بیاید. یعنی وقتی روی کاناپه می نشینی باید پاهایت روی فرش باشد. قرار دادن فرش با سایز کوچک یا قالیچه زیبایی دکوراسیون را از بین می‌برد. اگر فرش زیر میز غذاخوری می‌رود بهتر است کل میز و صندلی ها روی فرش قرار بگیرند. فرش اتاق خواب باید طوری باشد که هنگام بلند شدن از تخت، پاها روی فرش قرار گیرند. استفاده از چندین فرش نیز ایده خلاقانه ای است اما برای خانه های بزرگ. فرش های زیادی با طرح ها و رنگ های مختلف را می توان در قسمت های مختلف اتاق قرار داد. هنگام استفاده از دو فرش در یک اتاق، مطمئن شوید که هر دو یک اندازه باشند. هماهنگی طرح و رنگ را نادیده نگیرید.

 

دکوراسیون داخلی منزل آقای رضائی

انتخاب فرش مناسب برایی هر اتاق

فرش حال

از آنجایی که اتاق نشیمن یکی از مناطقی است که اعضای خانواده بیشتر در آن فعالیت می کنند، بهتر است فرشی را انتخاب کنید که بادوام باشد و به راحتی تمیز شود. مورد دوم به ویژه هنگامی که در خانه خود بچه یا حیوانات خانگی دارید مهم است. بنابراین بهتر است فرش سالن شما از موادی مانند پشم یا مواد مصنوعی باشد.

فرش اتاق خواب

برخلاف اتاق نشیمن، انتخاب فرش برای اتاق خواب به سبک شما بستگی دارد. اتاق خواب معمولا مکانی آرام و بدون حرکت است. این بدان معنی است که می توانید الگوهای ظریف و نازک مانند ابریشم یا ویسکوز یا هر پارچه مخملی و نرم را امتحان کنید. یک فرش نخی برای اتاق خواب کودک خود انتخاب کنید زیرا ارزان است و تمیز کردن آن آسان است.

فرش آشپزخانه

با توجه به محدود بودن فضای کف راهروها و راهروهای آشپزخانه، بهتر است از قالیچه استفاده کنید. این قالیچه ها در اندازه های مختلفی ساخته می شوند اما شکل غالب آن ها مستطیل شکل است. همه این مناطق دارای رفت و آمد زیاد هستند، بنابراین باید یک فرش بادوام برای آنها انتخاب کنید. حتماً از یک پد فرش در نزدیکی شیرهای نظافتی و ساختمانی استفاده کنید تا فرش شما لیز نخورد و مستقیماً روی زمین نرود.

5 راهنمای خرید موکت خانگی، اداری، هتلی و…

فرش سالن ناهار خوری

اتاق غذاخوری با فرش رسمی ایده آل است. علاوه بر این، این یک راه عالی برای جدا کردن اتاق غذاخوری از بقیه خانه است. چون این منطقه ترافیک زیادی دارد نحوه انتخاب فرش مناسب به بودجه و ظاهر دلخواه شما بستگی دارد. بهتر است از فرش‌هایی که با نخ پشمی بافته شده‌اند استفاده کنید. اگر نمی‌توانید فرش پشمی تهیه کنید، قالی با جنس جوت یا نخ مصنوعی را تهیه کنید و مطمئن باشید به اندازه قالی پشمی کاربرد خواهد داشت.

سخن پایانی

یکی از مهم ترین جنبه های دکوراسیون منزل انتخاب فرش مناسب است که با کمی خلاقیت و حوصله می توانیم فضای داخلی خانه خود را به فضایی با طراوت تبدیل کنیم و با انتخاب فرش و کفپوش مناسب به آن شخصیت ببخشیم. فرش های خیلی کوچک می توانند خانه را کوچکتر از آنچه هست جلوه دهند. دانیل اوکی طراح داخلی می گوید: باید فرشی را انتخاب کنید که کف خانه را بپوشاند. فرشی که در اتاق نشیمن استفاده می کنید باید به اندازه ای بزرگ باشد که پایه های جلویی مبل ها را بپوشاند. در اتاق خواب اندازه فرش باید به گونه ای باشد که وقتی از خواب بیدار می شوید و پاهایتان را روی زمین می گذارید، پاهایتان روی فرش باشد.

رنگ فرش خود را با رنگ دیوار، کفپوش و یا حتی مبلمان خود هماهنگ نکنید زیرا خانه یکنواخت و بی روح می شود. ولی اگر می خواهید ست کنید سعی رنگ مکمل انتخاب کنید از آنجایی که قرار است فرشی که انتخاب میکنید را مدت زیادی در منزل داشته باشید. سعی کنید فرشی انتخاب کنید که ماندگاری بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال، اگر اخیراً به سمت خاکستری متمایل شده اید، انتخاب فرش خاکستری ایده آل نیست، بهتر است رنگی را انتخاب کنید که ماندگار باشد و به مرور زمان از آن خسته و دلزده نشوید. از این که فضاهای خالی کف خانه مانند لبه دیوارها را خالی بگذارید، نترسید.

 

سوالات متداول انتخاب فرش در دکوراسیون

چگونه رنگ فرش را انتخاب کنیم؟

همان طور که گفته شد علاوه بر ترجیح شخصی، در انتخاب رنگ فرش باید چندین نکته را در نظر گرفت. برای فضاهای کوچک پارچه های روشن در رنگ های خنثی مانند بژ، طوسی و خاکستری مناسب هستند که به راحتی با رنگ های دیگر ترکیب می شوند و هر فضایی را تغییر می دهند. برای فضاهای بزرگ می‌توان از فرش‌هایی با رنگ گرم استفاده کرد.

فرش چه تاثیری در دکوراسیون داخلی دارد؟

یکی از مهم ترین جنبه های دکوراسیون منزل انتخاب فرش مناسب است که با کمی خلاقیت و حوصله می توانیم فضای داخلی خانه خود را به فضایی با طراوت تبدیل کنیم و با انتخاب فرش و کفپوش مناسب به آن شخصیت ببخشیم.

5/5 - (3 امتیاز)
تماس با کارشناس