اصول طراحی کافی شاپ چیست؟

با افزایش محبوبیت و تغییر کاربری کافی شاپ ها به چیزی فراتر از مکانی برای قرار عاشقانه یا دوستی، طراحی داخلی کافی شاپ ها به موضوعی مهم تبدیل شده است. زیرا رعایت اصول طراحی کافی شاپ باعث جذب مشتریان، ایجاد حس خوب و در نهایت تبدیل آنها به مشتریان وفادار شما می شود. اما سوالی که مطرح می شود این است که پس از انتخاب طرح کافی شاپ در مرحله اول چگونه می توان دکوراسیون داخلی کافی شاپ را به درستی اجرا کرد؟ در ادامه این مطلب شرکت دکوراسیون داخلی سفید به بررسی این موضوع خواهد پرداحت.

کافی شاپ چگونه مکانی است؟

کافی شاپ بیشتر به مکانی مانند یک رستوران کوچک اشاره دارد. کافی شاپ جایی بین کافه و رستوران است که قهوه و انواع نوشیدنی های سرد و گرم در آن سرو می شود. از زمان گسترش قهوه در ایران، کافی شاپ ها به محلی برای سرو قهوه و ملاقات مشتریان و مردم و همچنین محلی برای خواندن شعر و کتاب تبدیل شده اند. به همین دلیل چیدمان و دکوراسیون کافی شاپ ها از ابتدا بر اساس گفتگو محور و دورهمی دیزاین می شود. در نوع چیدمان کافی شاپ می توان میز و صندلی را در جلوی کافی شاپ و در فضای باز و در تراس طراحی کرد تا مشتریان با فضای بهتر و استشمام هوای تازه از غذای سفارش داده شده لذت ببرند. در کافی شاپ ها لیست را روی میز می گذارند و پیشخدمت با یک دفترچه سر میز می آید و سفارش را می گیرد و پس از ثبت سفارش هزینه پرداخت می شود.
 

 

اهمیت طراحی کافی شاپ چیست؟

مردم دوست دارند به جاهایی بروند که حس خوبی به آنها بدهد؛ به همین دلیل طراحی داخلی کافی شاپ برای جلب توجه مشتریان و تشویق آنها به بازگشت مجدد به کافی شاپ بسیار مهم است. به هر حال، هدف ایجاد یک مشتری وفادار است که قبل از هر چیز برای قهوه و صبحانه به شما مراجعه کند. انتخاب سبک و تم طراحی کافی شاپ یکی از اولین گام ها در ایجاد یک کافی شاپ است. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی کسب و کار کافی شاپ شما را از دیگران متمایز می کند یا چرا باید برای مخاطبان شما جذاب باشد، به این معنی است که آمادگی انتخاب سبک کافی شاپ خود را ندارید. مفهوم طراحی کافه شما بستگی زیادی به مخاطبان شما دارد. به هر حال بسیاری از بازنشستگان سلیقه و انتظارات متفاوتی نسبت به جوانان دارند. انواع مختلفی از سبک های طراحی کافی شاپ وجود دارد که برخی از نمونه ها عبارتند از:

  1. سبک سنتی
  2. مدرن
  3. مینیمال
  4. صنعتی
  5. روستیک
  6. آرامش‌بخش
  7. کودک‌پسند
  8. و…

 

نمونه طراحی داخلی کافی شاپ توسط شرکت دکوراسیون داخلی سفید

همانطور که در بالا هم ذکر شد، یکی از گروه های حرفه ای که می توانید از آن مشاوره کاملا رایگان بگیرید، شرکت طراحی داخلی سفید است.

 

اصول مهم در طراحی کافی شاپ

1.طراحی کافی شاپ طبق استاندارد های نویفرت

یکی از معتبرترین منابع معماری، کتاب جامع نویفرت است که ایده آل های مکان را در هر بخش توضیح می دهد. در بخش کافی شاپ چندین مدل کافی شاپ لیست شده است و ابعاد و اندازه های استاندارد به وضوح در تصاویر و نقشه ها نشان داده شده است. شما باید تمام قسمت های کافی شاپ اعم از آشپزخانه، اتاق نشیمن، صندوق و سرویس های بهداشتی را طبق استاندارد طراحی کنید و هیچ فضایی را فدای دیگری نکنید. معیار دیگری که باید به آن توجه کرد فاصله میزها و صندلی ها است. به طور معمول مردم از کافه هایی که صندلی ها تو در تو دارند و فاصله ی مناسب بین میز ها رعایت نشده باشد، خیلی خوششان نمی آید.

2.طراحی نمای کافی شاپ

پس از اتمام طراحی دو بعدی کافه، مرحله طراحی سه بعدی آغاز می شود. در این مرحله بهتر است از جلوی کافه شروع کنید زیرا نمای هر ساختمانی اولین قسمت از فضا است که بیننده را جذب می کند. زمانی که قصد دارید برای کافی شاپ رفتن بیرون بروید، خود را جای مشتری بگذارید، اما برنامه ریزی نکرده اید که کجا بروید و به دنبال یک کافی شاپ در خیابان هستید، اولین چیزی که شما را جذب می کند چیست؟ قطعا نمای جذاب هر کافی شاپ اولویت اول برای انتخاب آن کافی شاپ است.

3.انتخاب سبک معماری مناسب

برای طراحی اولیه باید قبل از طراحی سبک معماری مناسب را انتخاب کنید معمولا کافی شاپ ها به سبک مدرن طراحی می شوند اما می توانید کافی شاپ را به سبک سنتی و کلاسیک هم طراحی کنید اما از یک سری اصول نباید غافل شوید.
 

 

4.انتخاب تم رنگی مناسب برای فضای داخلی کافی شاپ

بعد از طراحی نمای کافه نوبت به داخل آن می رسد، اول از همه تصمیم بگیرید که کافه ای که می خواهید طراحی کنید روشن باشد یا تیره با نورپردازی خاص. از رنگ هایی که اشتها را زیاد می کنند مثل رنگ قرمز، زرد و نارنجی استفاده کنید اما نه در قسمت های بزرگ، عناصر کوچکی مثل دستمال های روی میز و یا گل های قرمز و نارنجی رنگ کمک به سزایی خواهند کرد. برعکس، از رنگ های آبی و سبز در طراحی رستوران استفاده نکنید، زیرا  اشتها را بسیار کاهش می دهد.

5.خلاقیت در طراحی داخلی کافی شاپ

متأسفانه خلاقیت در معماری بسیار کاهش یافته است و همه طراحان ایده های خود را از طرح های یکدیگر یا از نمونه های موجود در اینترنت می گیرند و کمتر کسی برای تولید ایده های طراحی یا ساخت طرح های مختلف روی کاغذ وقت می گذارد. اما طراحی یک کافی شاپ می تواند خلاقیت شما را شکوفا کند به شرط آن که به جای سرچ کردن از خودتان ایده بدهید. البته دیدن نمونه های طراحی به باز کردن ذهن شما کمک می کند.
 

 

کلام آخر

هر روز با مشتریان جدیدی روبرو می شوید که قبلاً کافی شاپ شما را ندیده اند. ظاهر بصری کافی شاپ باید این تصور را ایجاد کند که خدمات در دسترس، جذاب و مطلوب هستند. اولین برداشت مشتری از کافی شاپ شما عامل بسیار مهمی است. اطمینان حاصل کنید که تمام جزئیات طراحی کافی شاپ شما دارای ثبات خاصی است، که اافراد می‌توانند از آن به عنوان یک المان یاد کنند. به یاد داشته باشید، آنها ممکن است به کافی شاپ های دیگر مراجعه کنند، تمام تلاش خود را برای منحصر به فرد کردن فضای داخلی انجام دهید. مهم نیست که طراحی کافی شاپ شما چگونه است. نکته مهم توجه به اصول طراحی داخلی و طراحی کافه با توجه به کاربری آن است. هدف اصلی کسب و کارهایی مانند کافی شاپ ها جلب رضایت مشتریان است. بنابراین انتظارات مشتری را در طراحی در نظر بگیرید.

5/5 - (6 امتیاز)
تماس با کارشناس