7 فرق کفپوش و پارکت

تفاوت بین پارکت و کفپوش لمینت چیست؟

نمیدانید باید کفپوش لمینت را انتخاب کنید یا پارکت؟ هنگامی که به بهبود ظاهر و کیفیت خانه خود فکر می کنید، باید انواع کفپوش هایی را که می خواهید در طراحی دکوراسیون داخلی خود بگنجانید، در نظر بگیرید. ممکن است فکر کنید که کفپوش اصلا مهم نیست. این تنها بخش کوچکی از دکوراسیون خانه است، اما بدون کفپوش مناسب، می توانید مطمئن باشید که طراحی کلی شما کامل نخواهد شد. در واقع، آیا می توانید تصور کنید که خانه ای بدون هیچ کفپوشی داشته باشید؟ این فاجعه بار خواهد بود، درست است؟

اگر می خواهید خانه خود را در چنین مدل شیک و باکلاسی ارتقا دهید، می توانید همیشه کف پارکت را در دکوراسیون منزل خود بگنجانید. کفپوش پارکت را می توان در قسمت کفپوش چوبی قرار داد که خانه شما را متفاوت و منحصر به فرد جلوه می دهد. کفپوش پارکت نسبت به کفپوش چوبی مقرون به صرفه تر و بدون کاهش عنصر و عامل زیبایی شناختی به حساب می آید. اگر در اطراف سنگاپور یا سایر کشورهای گرمسیری زندگی می کنید، داشتن چنین کفپوش چوبی واقعا می تواند مفید باشد. نه تنها جنبه داخلی خانه شما را بهبود می بخشد، بلکه می توانید انتظار راحتی و راحتی زیادی از چوب داشته باشید. از آنجایی که سنگاپور به عنوان یک کشور گرمسیری گنجانده شده است، این چوب می تواند محافظت قابل اعتماد و قوی از کف را ارائه دهد و در عین حال رطوبت را جذب کند.

انواع کفپوش

نکته‌ای که نخست باید به آن توجه کرد این است که تفاوت‌هایی بین پارکت (Parquet)، لمینت (Laminate) و کفپوش پی‌وی‌سی (PVC) وجود دارد که در ادامه‌ آن‌ها را تعریف می‌کنیم.

پارکت (Parquet): پارکت کفپوشی از جنس چوب طبیعی درختان است که برای کف منزل استفاده می‌شود. استفاده از چوب طبیعی به عنوان کف منزل مشکلاتی نیز ایجاد می‌کند. برای نمونه، از معایب پارکت می‌توان از دشواری نظافت، باد کردن پارکت در معرض رطوبت و گران تر بودن پارکت نسبت به کفپوش لمینت اشاره کرد.

لمینت (Laminate): کفپوش لمینت از چندین لایه از موادی به نام HDF یا الیاف چوبِ فشرده (یا High Density Fiberboard) ساخته شده است که ظاهر آن بسیار شبیه پارکت است و زیبایی و ظرافت چوب را داراست. از طرفی این کفپوش به نام پارکت لمینت نیز شناخته شده است، در حالا حاضر این کفپوش از محبوبیت بالایی برخوردار است و نسبت به پارکت چوبی، از مزایی بیشتری برخوردار می‌باشد که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها میپردازیم.

  1. معایب پارکت را در خود ندارد.
  2. متنوع‌ بودن لمینت
  3. مقاوم در برابر آب تا 12 ساعت
  4. مقاوم در برابر ضربه
  5. بافت طبیعی
  6. استفاده مجدد
  7. گران‌تر بودن لمینت نسبت به کفپوش پی‌وی‌سی

کفپوش پی‌ وی سی (PVC): کفپوش پی‌وی‌سی از چندین لایه شامل PVC و فایبر گلاس (Fiberglass) که ماده‌ای تقویت کننده است ساخته شده است. همانطور که از نام آن پیداست، کفپوش PVC از مواد پلاستیکی ساخته شده است. کفپوش مزایایی داشته که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها میپردازیم.

  1. جنس انعطاف پذیر و نرم
  2. ارزان‌تر بودن PVC نسبت به لمینت
  3. متنوع‌ بودن کفپوش PVC
  4. ضد آب بودن

 


 

پارکت یا کفپوش کدام بهتر است ؟

پوشش کف نقش مهمی در طراحی داخلی دارد. هم ظاهر و هم ویژگی های کاربردی باید با عملکرد اتاق مربوطه مطابقت داشته باشد. طیف گسترده ای از گزینه ها برای انتخاب وجود دارد. پارکت و لمینت به دلیل انتخاب زیاد طرح‌های سطحی بسیار متقاعدکننده هستند.

به طور کلی همه پوشش های کف ساختمان در واقع کف پوش به حساب می آیند. اما در عرف رایج منظور از این واژه همان کفپوش پی وی سی است. این روزها در بسیاری از ساختمان های اداری، تجاری و حتی خانه ها نیز نمونه ایی از کفپوش های پی وی سی، نصب شده است. این متریال از نظر ظاهری شباهت زیادی به کفپوش های چوبی دارد اما به لحاظ مواد اولیه و نوع ساخت، زمین تا آسمان با کفپوش چوبی، فرق دارد. پی وی سی در گروه چوب یا فراورده های چوبی قرار نمی گیرد.

اما پارکت ها را می توان نسل جدید کفپوش چوبی به حساب آورد که این روزها جای چوب طبیعی را گرفته اند. پارکت یا پارکت لمینت ها متریال تولیدی هستند و مواد اولیه این پوشش ها در طبیعت وجود دارد. اگر تصاویر تایل های پارکت و کفپوش ها را نگاه کنید شاید تفاوت زیادی نبینید اما فرق کفپوش و پارکت بسیار زیاد است. در واقع از هر منظر که نگاه کنید این دو متریال قابل مقایسه نیستند.پ

فرق کفپوش پی وی سی و پارکت لمینت از لحاظ ساختار و مواد اولیه

از مهم ترین تفاوت های کفپوش و پارکت لمینت می توان به جنس و ساختار اولیه آنها اشاره کرد. جنس کفپوش پی وی سی از پلاستیک فشرده می باشد و دارای ضخامت تقریبی ۲ میلیمتری است که ساختار نرم و انعطاف پذیری دارد اما پارکت لمینت از چوب فشرده (HDF) ساخته شده و با ضخامت ۸ میلیتری تولید می شود که مانند چوب، صاف و سنگین است. به همین علت پارکت لمینت از لحاظ جنس و ساختار نسبت به کفپوش پی وی سی دارای مقاومت و طول عمر بیشتری می باشد.

تفاوت کفپوش و پارکت لمینت از نظر کاربرد

کفپوش های پی وی سی به دلیل مقاومت متوسط در برابر خط و خش و ضربه، فقط برای محیط های مسکونی و اداری کم تردد پیشنهاد می شوند اما پارکت لمینت با درجه مقاومت AC4 و AC5 برای محیط های مسکونی، تجاری و اداری پرتردد مناسب بوده و از طول عمر بالایی برخوردار است. اکثر پارکت های لمینت موجود در بازار دارای درجه مقاومتی AC4 می باشند اما هنگام خرید به درجه مقاومتی آنها دقت کنید.

 

 

اینم یکی دیگه از پروژه هایی که امسال تحویل مشتری شد؛ برای انتخاب و اجرایه پارکت و لمینت و قرنیز با تیم ما در ارتباط باشین

۰۹۱۲-۲۷۹-۴۳۸۹

۰۹۱۲-۸۷۰-۹۹۸۰

 

فرق کفپوش و پارکت در جذب رطوبت

pvc از مشتقات نفت است و نوعی پلیمر شبه پلاستیکی است. این موضوع موجب کارایی پایداری بالای کفپوش در برابر رطوبت شده است. ساختار اصلی کفپوش PVC از جنس پلاستیک است و مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت دارد و در مکان های مرطوب می تواند استفاده شود. برای مثال در منازل، کفپوش پی وی سی را می توان برای آشپزخانه یا حمام و توالت در نظر گرفت. به طور کلی مکان هایی که در معرض آب یا بخار آب و رطوبت هستند با این متریال پوشش داده می شوند.

بدیهی است مشتقات چوب از جمله پارکت لمینت در برابر رطوبت به شدت آسیب می‌بینند و مناسب نصب در سرویس های بهداشتی نیستند. البته لمینت های با کیفیت، دارای دو لایه محافظ هستند و عایق بندی و چسب کاری شده اند ولی بهتر است مشتقات چوب را از رطوبت حفظ کرد. به طور کلی فراورده ها و محصولاتی که در تهیه آن از چوب یا مشتقات آن استفاده می شود نباید در معرض آب و رطوبت باشند. لایه محافظ رویه پارکت نمی تواند از پوسیدگی یا باد کردگی پارکت لمینت جلوگیری کند. مهم ترین فرق کفپوش و پارکت در میزان جذب رطوبت است.

تفاوت قیمت و هزینه بین کفپوش PVC و کفپوش لمینت

از نظر قیمت، تفاوت عمده‌ای بین لمینت و کفپوش PVC وجود دارد. هرکدام از این دو محصول، بازه‌ی قیمتی متفاوتی دارند ولی به علت تنوع بیشتر لمینت‌ها، بازه‌ی قیمتی آن نیز به مراتب متنوع تر از کفپوش PVC است. قیمت پارکت لمینت، براساس درجه‌بندی AC و کشور تولیدکننده مشخص می‌شود. هرچه درجه‌ی کیفیت محصول بالاتر باشد، قیمت نیز افزایش می‌یابد؛ اما در کفپوش PVC، می‌توانید محصولاتی با قیمت کمتر از لمینت پیدا کنید.

تفاوت کفپوش و پارکت از لحاظ خراشیدگی

در تولید لمینت از یک لایه محافظتی اکسید آلومینیوم استفاده می شود که مقاومت و استحکام آن را در برابر خراشیدگی و جسم نوک تیز بیشتر می کند. سایش و فرسایش لمینت نسبت به کفپوش PVC بسیار کمتر است در صورتی که کفپوش پی وی سی بسیار حساس تر است. لمینت طول عمر بیشتری دارد و به لحاظ زیبایی یکی از برترین انتخاب ها برای تغییر دکوراسیون است.

این موارد را می توان مهم ترین فرق کفپوش و پارکت به حساب آورد؛ اما هیچ کدام از این تفاوت ها نمی تواند موجب برتری یکی بر دیگری شود. موقع خرید کفپوش، چه پی وی سی و چه پارکت، بهتر است جمیع موارد را در نظر بگیرید. بحث قیمت خرید و هزینه های نصب اهمیت زیادی دارد. محل نصب و نوع کاربری پوشش کف ساختمان را نیز نمی توان نادیده گرفت. برای مثال کفپوش pvc برای سرویس بهداشتی منازل بهترین انتخاب است اما برای سالن پذیرایی، پارکت لمینت زیبایی و جذابیت بیشتری دارد. به نظر شما کفپوش پی وی سی بهتر است یا لمینت ؟

مقایسه کفپوش و پارکت از نظر زیبایی

پارکت لمینت به دلیل اینکه از مشتقات چوب تهیه شده، حالت گرم و طبیعی تری نسبت به کفپوش پی وی سی به محیط اضافه می کند. علاوه بر این روکش های استفاده شده در پارکت لمینت دارای کیفیت بالاتری بوده و همین امر موجب زیبایی بیشتر طرح های آن نسبت به کفپوش می شود.

فرق پارکت و کفپوش از نظر نحوه نصب

از دیگر تفاوت های پارکت و کفپوش، نحوه نصب آنهاست. برای نصب کفپوش پی وی سی، به زیرسازی اولیه نیاز داریم و پس از زیر سازی کفپوش ها با استفاده از چسب روی زمین در کنار هم چیده و نصب می شوند اما برای نصب پارکت لمینت معمولا به زیرسازی نیازی نیست و فقط یک لایه فوم سایلنت زیر آنها پهن می شود و سپس تایل های پارکت از طریق کلیک های دور تا دور آن و بدون نیاز به چسب در هم قفل می شوند. همچنین در صورت نیاز، قابلیت جمع کردن پارکت لمینت و استفاده مجدد از آن در محیط های دیگر نیز وجود دارد.

کلام آخر

لمینت و کفپوش PVC هریک دارای معایب و مزایایی هستند. انتخاب با شماست. به دلیل شباهت لمینت به چوب، این جنس حالت طبیعی‌تری به محیط می‌دهد و هنگام راه رفتن بر روی آن حس بهتری را منتقل می‌کند، همچنین لمینت‌ها به دلیل ضخامت بیشتر و لایه‌ی فوم زیرین، عایق مناسبی برای کف هستند؛ برای نصب نیاز به چسب ندارند و قابلیت جابه‌جایی دارند اما ضدآب نیستند و برای نظافت به مراقبت بیشتری نیازمندند.
کفپوش‌های PVC کاملا ضد آب هستند و برای محیط‌هایی همچون آشپزخانه، دستشویی و اتاق رختشویی بسیار مناسبند. شما می‌توانید، سوالات و نظرات خود، در مورد تفاوت پارکت لمینت و کفپوش پی‌وی‌سی (PVC) را در قسمت کامنت‌ها به ما ارسال کنید.

 

سوالات متداول شما کاربران عزیز

کفپوش چیست؟

پوشش است زینتی یا بهداشتی ، معمولاً پیش ساخته برای کف یک محوطه ، به ویژه کف بناهای سر پوشـیده

لمینت چیست؟

لمینت (Laminate): کفپوش لمینت از چندین لایه از موادی به نام HDF یا الیاف چوبِ فشرده (یا High Density Fiberboard) ساخته شده است که ظاهر آن بسیار شبیه پارکت است و زیبایی و ظرافت چوب را داراست.

5/5 - (1 امتیاز)
تماس با کارشناس