لمسه کاری چیست و چه کاربردی دارد؟

لمسه کاری 2-min

لمسه کاری یکی از شاخه های طراحی داخلی است که طراح با استفاده از الیاف پارچه یا چرمی تزئینات شگفت انگیزی بر روی دیوارها ایجاد می کند. برای دیوارهای مختلف خانه، دیوار نشیمن، اتاق خواب، پشت درب‌ها یا مبل‌ها و … استفاده می شود و زیبایی خاصی به آنجا می دهد. اگر می خواهید طراحی دکوراسیون منزل خود را به سبک کلاسیک اما کاملا مدرن تغییر دهید، استفاده از دیوارپوش‌های لمسه بهترین ایده برای شماست. دیوارپوش های لمسی نیز مانند کاغذ دیواری یا دیوارپوش ها در دنیای امروزی طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای استفاده از روش های قدیمی دکوراسیون از این روش برای دکوراسیون داخلی ساختمان استفاده کنند. امروزه برای شیک و مدرن جلوه دادن فضای خانه، با استفاده از لمسه کاری، برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های شیک و زیبایی در پارچه مبلمان یا تخت خواب ایجاد می‌کنند. با ما در ادامه همراه باشید تا بیشتر با کاربرد های لمسه کاری آشنا شوید.

لمسه کاری چیست؟

لمسه کاری، لمسه دوزی یا لمسه کوبی هنری لوکسی است که برای تزیین دفاتر کار، سالن های آمفی تئاتر، تالار های مختلف و همچنین تزئین پذیرایی منزل، اتاق خواب و … استفاده می شود. از لمسه کاری در مبلمان، تخت خواب، روکش درها، صندلی، دیوارها و … کاربرد دارد. لمسه کاری هنری است که در آن برای زیباسازی دیوار یا مبلمان یا تخت خواب، پارچه ها را به شکل خاصی همراه با فرورفتگی ها و برجستگی های منظم فرم می دهند و برای به دست آوردن این اشکال منظم از انواع دوخت ظریف یا دکمه زیبا استفاده می کنند. امروزه طرح های لمسه کاری متنوعی وجود دارد که هرکسی با توجه به فضا و سلیقه خود می تواند آن ها را انتخاب کند.
 
لمسه کاری

چه نوع پارچه ای برای این کار مناسب است؟

گفتیم انتخاب جنس پارچه بر اساس فضای داخلی خانه است. البته قیمت و هزینه پارچه در انتخاب نوع پارچه بسیار موثر خواهد بود. برای لمسه کاری جنس پارچه بسیار متنوع است. لمسه دوزی را می توان با پارچه های ابریشم، مخمل، چرم، کوبلن، ژاکارد، جیر، ابریشم، کتان، نخ ابریشم و پارچه تافته انجام داد. پارچه های مورد استفاده برای تخت خواب با پارچه هایی که برای دیوار و مبلمان استفاده می شود متفاوت خواهد بود. به طور کلی برای انجام کار بهتر است از پارچه های بسیار مقاوم و زیبا با خاصیت ضد آفتاب، ضد آب، ضد لک و ضد پوسیدگی استفاده کنید. البته رنگ های متفاوت و جذاب می توانند محیط را تا حد امکان زیبا کنند.

هنگام در نظر گرفتن متریال مناسب برای لمسه کار، باید توجه داشت که مواد باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. زیرا از اگر لمسه کاری ها دچار خرابی شود و پارچه ی بی کیفیت پاره شود، به راحتی امکان تعمیر و بازیابی کار لمسی وجود نخواهد داشت. البته هر چه پارچه مورد استفاده برای لمسه کاری کیفیت بالاتری داشته باشد قیمت نهایی کار نیز بالاتر می رود و این موضوع از نظر اقتصادی نیز قابل دسترسی است.
 
لمسه کاری

کاربرد لمسه دوزی چیست؟

حتما هنر لمسه کاری را نه تنها روی دیوارها بلکه روی مبل ها، تزئینات تخت و درهای اتاق دیده اید. این هنر در بسیاری از زمینه ها راه پیدا کرده و توانسته زیبایی ساختمان ها یا سازه های مختلف را بیافزاید. مهمترین کاربرد این هنر در زمینه دکوراسیون داخلی ساختمان ها و دیوارها می باشد. در ادامه شما را با برخی از کاربردهای متفاوت این هنر در زمینه زیباسازی دیوار‌ها می‌گوییم:

  • دیوار‌های سالن‌های آمفی‌تئاتر
  • درب یا دیوار آموزشگاه‌های موسیقی
  • دیوار‌های اتاق‌های مدیریت
  • دیوار‌های کتابخانه‌ها
  • دیوار‌های اتاق پزشکان
  • دیوار‌های پشت تلویزیون

 
لمسه کاری

مزایا لمسه کاری چیست؟

  • عایق صوتی
  • قابل شستشو
  • طرح های گوناگون
  • پوشش دهی عیب های دیوار

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم هر چیزی که برای  لمسه کاری مهم است را به شما بگوییم. گفتیم که لسمه کاری مدرن نسبت به لمسه کاری سنتی تطبیق پذیری بسیار بیشتری دارد و در محیط های مسکونی، تجاری و اداری کاربردهای مختلفی دارد. لمسه دوزی یک هنر جذاب است که مطمئنا برای کسانی که عاشق کارهای لوکس هستند جذاب خواهد بود. به شما توصیه می کنیم اگر قصد دارید از دیوارپوش های عالی و زیبا لمسه کوبی در دکوراسیون دفتر یا منزل خود استفاده کنید، حتما پارچه مناسب را انتخاب کنید و افرادی که برای نصب آن آموزش دیده و با تجربه هستند را در نظر داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس