نورپردازی مناسب فضای اداری

امروزه یکی از مهمترین و اساسی ترین جنبه های طراحی دکوراسیون اداری، توجه به نورپردازی اداری است. دکوراسیون و نورپردازی دفتر کار بسیار مهم است زیرا علاوه بر تاثیرگذاری بر روحیه و انرژی شما، به مشتریان یا بازدیدکنندگان شما درک بهتری از خدمات و نحوه کار شما می دهد. با ما همراه باشید تا اصول نورپردازی مناسب را به شما آموزش دهیم و از تاثیری که نورپردازی و دکور اداری می تواند بر دفتر خود داشته باشد شگفت زده شوید. نورپردازی خوب باعث می شود که کارکنان در محل کار احساس خوبی داشته باشند و انرژی بالایی داشته باشند. همین امر باعث می‌شود که کارشان نیز راندمان بهتری را داشته باشد. برخلاف تصور عمومی، نورپردازی اداری کار آسانی نیست و اصولی دارد. شما نمی توانید نور محل کار خود را مطابق سلیقه خود انتخاب کنید. این کار اصولی دارد که باعث می شود در محل کارتان احساس بهتری داشته باشید.

اصول نورپردازی اداری چیست؟

به طور کلی برای داشتن بهترین نورپردازی اداری بهتر است اصول نورپردازی اداری را بدانید:
 

1. از پنجره های نوری در دیوارها و پارتیشن های اداری استفاده کنید

یکی از موارد مهم برای بهبود روشنایی در همه قسمت ها، ایجاد پنجره های نوری به جای پنجره های طبیعی است. ممکن است برخی از دفاتر پنجره نداشته باشند. اما می توانید به راحتی یک پنجره نوری را در پارتیشن یا دیوار اداری ایجاد کنید. با این کار می توانید روشنایی را به تاریک ترین مکان در دفتر خود بیاورید و نور کاملا یکدست را ایجاد کنید.

۲. از منابع نور خاص استفاده کنید

قطعا نیازی به استفاده از چراغ های ساده در نورپردازی سقف اداری نیست. برای مثال می توانید از چراغ های ال ای دی زیبا و منحصر به فرد استفاده کنید. این چراغ های کوچک به راحتی قابل نصب و استفاده در هر مکانی هستند. علاوه بر این، حتی اگر از این چراغ ها در زیر سقف استفاده کنید، به گردش نور محیط کمک زیادی کرده اید.

3. تنوع در سیستم نورپردازی

هر نقطه در محیط اداری به نوع خاصی از نورپردازی نیاز دارد. بنابراین، مطمئن شوید که از انواع مختلف نور با توجه به نیازهای یک موقعیت استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که از ترکیب نور طبیعی و غیر طبیعی استفاده می کنید.

4. به دمای رنگ منابع نوری هم توجه کنید

رنگ گرم و سرد منابع نور عامل مهمی در ایجاد فضایی خاص برای مشتریان و کارکنان است. با ترکیب مناسب رنگ های گرم و سرد می توانید فضایی کاملا جذاب ایجاد کنید.
 

5. شدت روشنایی محیط را کاملا استاندارد کنید

شدت نور یک اصل بسیار مهم در نورپردازی معمولی اداری است. افراد زیادی در اداره هستند که باید با هم کار کنند. از طرفی با مانیتورها و کاغذهای موجود در محیط کار باید نورپردازی کاملا استاندارد ایجاد کنید. به طور کلی روشنایی ایده آل برای محل کار بین 500 تا 800 لوکس است.

6. از لامپ هایی با مصرف انرژی کمتر استفاده کنید

یکی از اهداف اصلی نورپردازی استاندارد محیط کار کاهش مصرف انرژی است. بنابراین، باید با خرید منابع نوری که مصرف کمتری دارند، هزینه های روشنایی و انرژی فضای کار خود را کاهش دهید. منبع نور مورد استفاده در محیط اداری باید دارای نور سالم بوده و آسیب فیزیکی به افراد وارد نکند. همچنین دوام بسیار بالایی  داشته باشد. چرا که قرار است مدت زمان طولانی روشن بماند.

فاکتور های لازم برای انتخاب چراغ برای دفتر اداری

یکنواختی نور

یکی از مهم ترین نکات در نورپردازی محیط اداری یکنواخت بودن سطوح روشنایی در فضا های مختلف اداری است تا موجب آزار و اذیت چشم به هنگام کار نباشد. بنابراین قطعا نیاز به نور با توزیع نور بالا برای روشنایی اداری وجود خواهد داشت.

شاخص نمود رنگ

شاخص نمود رنگ (CRI) نشان دهنده توانایی نور برای نمایش رنگ واقعی یک شی و و دکوراسیون فضاست. هرچه شاخص نمود رنگ به 100 نزدیکتر باشد، به این معنی است که لامپ شما رنگ هایی شبیه به رنگ نور خورشید را نشان می دهد. بهترین لامپ های موجود در بازار امروزی دارای شاخص نمود رنگی بیش از 95 هستند.
 

فلیکر نداشتن (چشمک نزدن)

نورهای فلیکردار به تدریج باعث می شوند افراد در فضا دچار خستگی چشم و سردرد شوند. بنابراین مطمئن شوید که چراغی که به دنبال آن هستید فاقد هرگونه فلیکر یا چشمک باشد. این ویژگی به کیفیت درایور LED مربوط می شود.

راندمان نوری و اثربخشی بالا

راندمان نوری نشان می دهد که یک لامپ چند لومن نور در هر وات ساطع می کند. اثربخشی همچنین به چگونگی تابش نور ساطع شده توسط لامپ در نقطه یا مکان مورد نظر اشاره دارد. در این اندازه گیری میزان کارایی بستگی به نحوه قرارگیری نور و نوع فضا دارد. اما به طور کلی این دو ویژگی باعث کارایی بیشتر برق و کاهش هزینه های برق می شود.

 

سوالات متداول

آیا نوع نورپردازی در خرید تجهیزات اداری هم تاثیر می گذارد؟

بله. با توجه به این که رنگ وسایل موجود در اداره به روشن یا تاریک شدن فضا تاثیر می گذارد، بنابراین نوع نور پردازی هم باید بنابر نوع دکوراسیون باشد. مثلا اگر از وسایل تیره در دفتر کار خود استفاده می کنید، باید نورپردازی قوی تری نسبت به حالت عادی داشته باشید. همچنین در صورت وجود دکوراسیون مدرن، بهتر است که از نورهای غیر مستقیم یا ترکیبی از آن ها استفاده کنید.

بهترین مکان برای وصل کردن چراغ کجا است؟

بهتر است که بنابر محیط اداری خود، چراغ ها را متصل کنید. اگر فضای داخلی اداره بزرگ و عریض است، بهتر است چراغ را در وسط ساختمان وصل کنید. همچنین به جهت تابش خورشید هم دقت کنید و در محل هایی که تابش مستقیم نور طبیعی وجود دارد، چراغ را وصل نکنید. توجه کنید که انواع چراغ را در فاصله دور از پنجره ها نصب کنید.

انتخاب دمای نورپردازی باید چگونه باشد؟

به طور کلی دو نور سرد و گرم برای محیط های اداری وجود دارد؛ اما این که شما بیشتر از کدام طیف برای روشنایی فضا استفاده کنید، بستگی به نوع فعالیت و روحیات افراد دارد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس