نگاهی دقیق به تاریخچه طراحی نما در جهان و ایران

نگاهی دقیق به تاریخچه طراحی نما در جهان و ایران

مقدمه ( طراحی نما در جهان و ایران )

از آنجایی که زیبایی شناسی و اقتصاد نقش مهمی در ساخت و ساز داشت، نحوه ایجاد نما و استفاده از مصالح ساختمانی در دستور کار مالکان و سازندگان ساختمان قرار گرفت. البته طراحی نما به سال ها قبل برمی گردد و مردم ایران نیز سابقه ای طولانی دارند.

در گذشته برای ایجاد نما از گچ بری و آهک استفاده می شد که نمونه هایی از این نماها را می توان بر روی بناهای قدیمی مانند مساجد شهرهای مختلف، قبرستان ها، عمارت ها و بسیاری از بناهای قدیمی مشاهده کرد. با توجه به بناهای تاریخی که در هر گوشه از ایران وجود دارد، می توان به تاریخ طولانی طراحی معماری در ایران پی برد.

نمای ساختمان ترکیبی از مصالح معماری مدرن یا سنتی است که به صورت سازه ای مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از مهم ترین قسمت های هر ساختمان به ویژه نمای بیرونی ساختمان را شامل می شود. همانطور که در بالا ذکر شد، طراحی را می توان با استفاده از مواد مناسب به طراحی مدرن، سنتی و زیبا تقسیم کرد.

لازم به ذکر است که بسیاری از معماران نمای ساختمان را مهمترین عنصر هر ساختمان بعد از پی می دانند.

 

تاریخچه نمای ساختمان

همانطور که می دانید، نوآوری های زیادی در کشورهای غربی و اروپایی ایجاد شد و وارد ایران شد.

در اواخر دهه 1800، پیشرفت در علم و صنعت نیاز به طراحی و تزئین صفحه نمایش را افزایش داد. در این دوره، بسیاری از طراحان از سبک های طراحی الهام گرفته از غرب تقلید کردند و شروع به استفاده از عناصر ساده برای ایجاد نمای ساختمان کردند.

طراحی نما

تاریخچه نمای ساختمان تا به امروز دستخوش تغییرات عمیق و چشمگیری شده است. به همین دلیل است که امروزه فضای عمومی و زندگی شهری همچنان اهمیت دارد. بنابراین نمای ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در عمل نما، داخل و خارج خانه را از هم جدا می کند و سلیقه و نظر طراحان، معماران و صاحبان ساختمان را تعیین می کند. بنابراین جدا از جنبه اجتماعی، نمای ساختمان بیانگر هویت ساکنان آن نیز می باشد.

در طول تاریخ ساخت، نما برای چهار منظور مورد استفاده قرار گرفت.

•هماهنگی ساختمان با بندر و محیط اطراف و تاثیرگذاری بیشتر از قبل

نگاهی دقیق به تاریخچه طراحی نما در جهان و ایران

• جلوگیری از ورود و خروج ناخواسته انرژی در داخل و خارج از خانه

• جلوگیری از ورود هر گونه عوامل خارجی به داخل خانه اعم از باران، برف، آلودگی صوتی و محیطی و ….

• ایجاد فریم و تقویت صورت

علاوه بر این، جلوگیری از مواردی مانند حملات آفات می تواند راه دیگری برای ساخت فضای داخلی در نظر گرفته شود.

اگرچه نما نه تنها برای زیباسازی خانه استفاده می شود، بلکه اهداف دیگری نیز دارد، اما زیباسازی ساختمان تاثیر زیادی در خرید و فروش خانه دارد.

طراحی مکان و نما

ورودی ساختمان ها نقش مهمی در تبدیل شدن شهر به آن چیزی که هست دارد. به این معنی که اگر طراحی هر ساختمان بدون توجه به نمای ساختمان های دیگر انجام شود، یکنواختی نماهای شهر به کلی از بین می رود.

طراحی با توجه به موقعیت مکانی

ایران به دلیل موقعیتی که در چهار فصل دارد در بسیاری از نقاط کشور مانند کوهستان ها بسیار سرد و در بخش هایی مانند غرب دارای هوای گرم است. بنابراین طراحان برای از بین بردن سرما در منطقه سردسیر و گرما در مناطق گرمسیری، نما را با توجه به شرایط منطقه ایجاد می کنند.

به همین دلیل در شمال کشور همچنان از سقف و دیوارهای سیمانی برای دفع آب باران و جلوگیری از ورود سرما به داخل خانه استفاده می شود اما در این میان در کشورهای گرمسیری مانند یزد خانه ها به این صورت ساخته می شود.طراحی شده با ضد تشعشع. از نور شدید و مستقیم خورشید و نفوذ گرما در خانه باید خودداری کرد. چنین عواملی تاریخچه نماسازی را رقم زده و با پیشرفت صنعت ساختمان، طراحی نما و توسعه آن را تغییر داده است.

گروه معماری سفید کار خود را در سال 1396 با تکیه بر بسیاری از فارغ التحصیلان دانشکده های معماری و طراحی صنعتی و تجربه قبلی در شرکت های مشاوره و پیمانکاری معروف آغاز کرد تا در پاسخ به نیازهای معماری کشور عزیزمان امروز در قلمرو داخلی قرار گیرد. طراحی داخلی، مرمت بناهای تاریخی، تعمیرگاه، ساختمان نما و … تاسیس می شود.

کمی بیشتر با ما آشنا شوید

این شرکت مبتنی بر ارائه خدمات فنی مهندسی با رویکرد معمارگونه و خلاقانه – کیفیت ساخت و اجرا – قیمت گذاری منصفانه و ایجاد اعتماد متقابل است.

گروه معماری سفید می کوشد با تمرکز نیروهای جوان و خلاق و همچنین نیروهای مجرب و هنرمند، پروژه های خود را به بهترین شکل ممکن اجرا کند و از نیروهای آن ها هر چه بهتر برای جلب رضایت عزیزان استفاده کند.

این مجموعه خدمات شامل:

ساخت و ساز ساختمان

طراحی و اجرای معماری داخلی

مرمت یک بنای تاریخی

طراحی و ساخت نمای بیرونی ساختمان

طراحی داخلی

 

مطالب مرتبط با طراحی نما در جهان و ایران

مصالح مورد استفاده در طراحی نمای ساختمان

طراحی ساختمان چیست؟

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس