نمای دو پوسته چگونه است و چه مزایایی دارد

نما دو پوسته

مقدمه

نمای دوپوسته :شاید با نگاهی به ساختمان های بلند شیشه ای این سوال را داشته باشید که این نمای دو طبقه چگونه ساخته شده است و دلیل طراحی این نوع ساختمان ها چیست؟ وقتی مردم برای اولین بار ساختمان را می بینند، اولین چیزی که توجه آنها را جلب می کند ظاهر آن است.

با پیشرفت تکنولوژی، شاهد ظهور فناوری های جدید در همه زمینه ها هستیم. نمای ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به منظور ارتقای ویژگی ها و قابلیت های ساختمان طراحی و ساخته می شود. یکی از کاربردی ترین و محبوب ترین سبک های طراحی نمای ساختمان، نمای دو پوسته است. برای سهولت در دیدن و درک بهتر مکانیزم ساختاری این نماهای شیشه ای می توان آنها را پنجره های دوجداره در نظر گرفت. اگرچه این چهره ها زیبا هستند، اما کاربردها و فواید زیادی دارند. در  این مقاله  با شرکت دکوراسیون سفید  همراه باشید تا با این ساختمان های شگفت انگیز با ساختار تمام شیشه ای آشنا شوید.

پروژه های نما دو لایه.

امروزه بسیاری از معماران و طراحان اروپایی نماهای دو بدنه را به سایر نماها ترجیح می دهند. از آنجایی که جداسازی نمای ساختمان از ساختار داخلی امکان توسعه مستقل نما و سازه را فراهم می کند، انعطاف پذیری بیشتر در طراحی و سبکی باورنکردنی ساختمان را فراهم می کند.

در نمای دو پوسته معمولاً از دو لایه شیشه استفاده می شود و هوا می تواند از داخل حفره مرکزی عبور کند. نمای دو پوسته بسته به نوع تهویه مورد استفاده در حفره مرکزی می تواند به صورت مکانیکی یا طبیعی جابجا شود. این نماها به نماهای تهویه فعال و غیرفعال (تعاملی) معروف هستند.

دو پوسته چه شکلی هستند؟

نمای دو پوسته شامل دو فضای لعابدار است که بین فضای داخلی و خارجی ساختمان قرار گرفته است. لایه بیرونی شیشه یک لایه و شیشه داخلی شیشه دو جداره است. در فضای بین این دو لایه ذکر شده فضایی برای تهویه هوا وجود دارد که به عنوان کانال هوا عمل می کند.

همانطور که در شیشه دوجداره، فضای خالی به عنوان عایق در نظر گرفته می شود، فضای بین دو قسمت نمای این دو کیس نیز گرما، رطوبت و صدا را تامین می کند. به همین دلیل می توان از این نماها برای ساخت ساختمان هایی استفاده کرد که در برابر طوفان های شدید، آلودگی صوتی و غیره مقاوم هستند.

یکی دیگر از انواع محبوب در طراحی ساختمان، طراحی صفحه نمایش کلاسیک است. سبک کلاسیک یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین سبک های طراحی است.

انواع نماهای دو پوسته

دو نمای پوسته را می توان به 4 روش اصلی تقسیم کرد:

نمای یکپارچه

نمای دو پوسته قرار داده شده در این نوع یکپارچه و پیوسته است. در این حالت جریان هوا بین محیط و فضای داخلی بدون محدودیت و کاملا آزاد است. طراحی ساده یکی از ویژگی های این نوع نمای ساختمان است.

نما با ساختار بسته

با این نوع نماهای دوجداره، پانل ها با در نظر گرفتن ابعاد هر طبقه قرار می گیرند. یکی از مزایای این سیستم تنظیم دما برای هر طبقه به صورت جداگانه است و عیب این نوع نما تاثیر مستقیم کیفیت هوای خروجی یک طبقه بر کیفیت هوای ورودی است.

نما دوپوسته

نمای افقی

کارایی این نما دستیابی به توانایی کنترل انتخابی دمای هر طبقه با کنترل تعادل ورود و خروج از اتاق های طراحی شده به صورت افقی بدون مشکل تهویه طبقات مختلف است که ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشند.

نمای عمودی

جریان هوا در این نماها به صورت حرکت عمودی است و کنترل دما توسط دریچه هایی که نزدیک پوسته قرار دارند انجام می شود. در این نوع پوسته ها از عایق های صوتی به صورت عمودی در فضای بین دو پوسته استفاده می شود تا از انتقال آلودگی صوتی به فضاهای داخلی پوسته های مجاور جلوگیری شود.

انواع پوسته های ساختمانی

پوسته در طرح دو پوسته را می توان از مواد مختلفی تهیه کرد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به طور کلی یکی از این پوسته ها معمولا شیشه ای است و پوسته داخلی را تشکیل می دهد. پوسته بالایی در اصل یک ماده بسیار مقاوم است که به ایجاد امنیت نیز کمک می کند. در زیر تعدادی از محبوب ترین عروسک های فضای باز را در دسته طراحی چهره دوتایی بررسی خواهیم کرد.

ورق آهن

یکی از بهترین فیلم هایی که اکثر معماران استفاده از آن را در طراحی نمای دو لایه توصیه می کنند، ورق آهن است. آهن مورد استفاده در طراحی نمای دو پوسته عموماً دو میلی متر ضخامت دارد و در فرمت های مختلف قابل استفاده است. از حالت پنجره ای به حالت یکپارچه. انتخاب طراحی شما بستگی به این دارد که چه مقدار از فضای داخلی ساختمان را می خواهید از بیرون ببینید. در ساختمان های عمومی از این دهانه ها بین پوسته ها بیشتر و در ساختمان های مسکونی به دلیل افزایش حریم خصوصی کمتر است. در هر صورت اندازه آن به گونه ای است که از ورود نور به داخل ساختمان جلوگیری نمی کند.

ورق های آلومینیومی

یکی دیگر از مصالح پرکاربرد در نمای ساختمان، ورق های آلومینیومی است که سبک تر از آهن بوده و به ساختمان در برابر زلزله مقاوم است. با این حال، رنگ آمیزی آنها دشوارتر از ورق فلز است و رنگ باید ضخیم تر باشد تا در برابر آب و هوا مقاومت کند.

ورق های آلومینیوم کامپوزیت

یکی از جدیدترین مصالح مورد استفاده در طراحی نما دولایه ورق آلومینیوم کامپوزیت می باشد. این ورق نه تنها سبک است، بلکه نیازی به رنگ آمیزی هم ندارد و در نتیجه سرعت اجرای آن در طراحی نما بسیار بیشتر است. اما این ماده نیز مانند هر ماده دیگری مشکلات خاص خود را دارد. مثلاً فضای داخلی این بشقاب جلوه زیبایی ندارد و در نتیجه در بسیاری از ساختمان ها از آن استفاده نمی شود.

جزئیات نمای دو پوسته

نمایش دو مقیاسی از یک سیستم کلی پیروی می کند. سیستمی که با شیشه های دوجداره نیز استفاده می شود: هواگیر. این هوای محبوس شده به عنوان یک عایق عمل می کند و از انتقال انرژی بین داخل و خارج ساختمان جلوگیری می کند. مسائل مربوط به جریان هوا در این ساختمان ها بسیار مهم است. از نظر جریان هوا، نوع نمای پوسته ای را می توان به دو گروه کلی تقسیم کرد:

1. تهویه:

در همین حال هوای محبوس شده بین دو پوسته در حال حرکت است. این جریان را می توان به روش های مختلفی از جمله مکانیکی یا طبیعی انجام داد. جریان هوا باعث می شود دمای هوا در قسمت های مختلف ساختمان بدون توجه به ارتفاع آنها یکسان باشد.

2. بدون تهویه:

در این مجموعه نماهای دو پوسته، هوای محبوس شده بین دو پوسته حرکت نمی کند و ثابت می شود. این امر باعث می شود که دما در قسمت های مختلف متفاوت باشد و البته قسمت های بالایی نسبت به قسمت های پایین گرمتر باشد.

نما دو پوسته

مزایا و معایب استفاده از دو نما

در طول سالیان طولانی استفاده از نماهای دولایه، تجزیه و تحلیل یافته ها و بحث در مورد آنها، معماران و طراحان ساختمان به نتایج مهمی در مورد مزایا و معایب استفاده از نماهای دولایه رسیدند. مزایای استفاده از نمای شیشه ای عبارتند از:

• بهبود بهره وری انرژی

• افزایش استفاده از انرژی خورشیدی و حرارتی در زمستان

• کاهش اتلاف انرژی گرمایی.

• زاویه دید را افزایش دهید

• انزوا

• امنیت خوب

• قابلیت تحمل تهویه مطبوع و آلودگی

• کاهش استفاده از نور مصنوعی

• افزایش عمر مفید ساختمان

• افزایش راحتی صاحبان ساختمان

• حفاظت آینده

• یک خروجی اضطراری ایجاد کنید

• عایق صدا و حفاظت

• و چیزهای دیگر.

با وجود اینکه نمای دوجداره مزایای زیادی دارد، این نما کامل نیست. از معایب اصلی این دیدگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش هزینه های اولیه ساخت

• افزایش حجم کل ساختمان

• خطرات گرمازدگی و آتش سوزی در تابستان

• ضایعات منطقه ساخت و ساز مفید

• هزینه های نگهداری و تعمیرات سیستم های مورد استفاده

مطالب مفید

طراحی خانه مدرن با 10 طرح جذاب

آتریوم و تاثیر آن در طراحی داخلی

طراحی نمای خانه یک طبقه به سبک آریایی

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس