پاراوان چیست و چه فرقی با پارتیشن دارد؟

امروزه در پلان های باز از ایده های مختلفی برای جداسازی فضاها استفاده می شود. هر کدام از این ایده ها و روش ها زیبایی و جذابیت مخصوص به خود را دارند. پاراوان یکی از آن ایده هایی است که به عنوان جداکننده در دکوراسیون داخلی در فضا های مختلف استفاده می شود. پاراوان در زبان فرانسوی که به آن paravent نیز گفته می شود به معنای پرده ای است که برای حفظ حریم خصوصی می تواند از چوب یا پارچه ساخته شود. البته این محصول دکوراتیو در چندین رنگ و طرح در بازار موجود می باشد. پاراوان یک پارتیشن سبک وزن است که به راحتی قابل جابجایی و باز و بسته شدن است. این محصول ماندگاری و استحکام بالایی دارد و سال ها قابل استفاده است.

منظور از پاراوان چیست؟

برای جداسازی بخشی از اتاق در محیط داخلی، گاهی اوقات می توانید از گزینه های راحت تری مانند پاراوان بدون نیاز به تخریب و ساخت و ساز استفاده کنید. پاراوان نوعی پارتیشن متحرک است که برای جداسازی فضاها استفاده می شود و ریشه آن از کلمه فرانسوی (paravent) گرفته شده است. از این نوع پارتیشن متحرک به دلیل محدودیت فضا به خصوص در ادارات و اماکن تجاری برای حفظ حریم خصوصی قسمت های مختلف استفاده می شود و عمدتا دارای لولا و 4 لنگه برای جداسازی قسمت های مختلف در مکان های مختلف مانند منزل، دفتر کار، بیمارستان ها، کلینیک های پزشکی، فروشگاه ها، سالن های زیبایی و غیره استفاده می شود.

برای انتخاب پاراوان مناسب چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

شاید این سوال در ذهن بسیاری از افراد باشد که برای انتخاب پاراوان چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت تا به خوبی با دکوراسیون محیط مورد نظر هماهنگ شود. ابتدا برای انتخاب پرده باید به رنگ و نوع کفپوش، رنگ دیوار، نقش پرده و عناصر محیطی توجه کرد تا بتوانید از قسمت تزئینی این محصول بهره مند شوید. جالب است بدانید که تاریخچه این محصول از کشور چین است. مردم این کشور معمولا پاراوان را برای درب های ورودی تعبیه می کنند و الگوهای مختلفی را روی پاراوان طراحی می کنند تا وقتی در اصلی خانه خود را باز می کنند، اطراف خانه قابل مشاهده نباشد.

 

کاربرد پاراوان

از پاراوان با هر نوع و کیفیتی معمولا برای تفکیک یک فضا از فضا دیگر استفاده می شود، از کاربردهای پاراوان در دکوراسیون داخلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فضای ورودی را محدود میکند.
  2. جداسازی فضای نشیمن خانه از غذاخوری و پذیرایی
  3. پوشاندن نقاط نامطلوب، آسیب دیده و ناخوشایند محیط که قابل تعمیر نیستند و یا گران هستند.
  4. جداسازی قسمتی از فضای اتاق کار یا اتاق خواب برای تعویض لباس
  5. جداسازی فضای سرویس بهداشتی یا حمام از منزل یا فضای اداری
  6. و…

قیمت پاراوان به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت پاراوان به نوع مدل، جنس و متریال استفاده شده  آن بستگی دارد. یک خصوصیت عالی در مورد پاراوان این است که تقریباً همه با بودجه های مختلف می توانند آن را تهیه کنند. برای انتخاب و خرید پاراوان، اولویت شما باید بر اساس دکوراسیون داخلی باشد. یک ایده پیشنهادی استفاده از پاراوان های چوبی در دکوراسیون منزل است. در واقع به طور کلی پاراوان چوبی ایده خوبی برای دکوراسیون هایی است که از چوب استفاده می کنند.

انواع پاراوان کدامند؟

1.پاراوان ساده

پاراوان ساده ارزان ترین نوع پاراوان موجود در بازار در رنگ های مختلف مانند سفید و گردویی است. نمای پشت یک پاراوان ساده به طور کامل پوشیده شده و مانند یک دیوار عمل می کند. از آنجایی که این نوع پارتیشن بسیار ارزان است، تقریباً در همه مکان ها و دکوراسیون ها استفاده می شود.

2.پاراوان لیزری

پاراوان لیزری نوع دیگری از پارتیشن متحرک است که به آن حکاکی نیز می گویند و یکی از محبوب ترین پارتیشن های متحرک است. دلیل اینکه به آنها لیزر یا حکاکی می گویند این است که با استفاده از دستگاه لیزر طرح مورد نظر را بر روی تخته های ام دی اف برش می دهند.

3.پاراوان حصیری

جنس این گونه پاراوان ها متفاوت است و در مدل های مختلفی ساخته می شوند. این پاراوان گرانتر از پاراوان ساده است.

4.پاراوان شیشه‌ای

پارتیشن های شیشه ای در دو نوع ثابت و متحرک در بازار موجود می باشد. اگر از پاراوان های شیشه ای در دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده کنید بسیار زیبا می شود.

5.پاراوان چوبی

همانطور که از نام این نوع مشخص است، متریال اصلی در ساخت آن چوب است و در مناطق به دور از رطوبت استفاده می شود. استفاده از پاراوان های چوبی برای تمامی دکوراسیون ها مناسب است و افراد با سلیقه های مختلف می توانند از این پاراوان ها استفاده کنند.

پاراوان چه تفاوتی با پارتیشن دارد؟

تفاوت اصلی پاراوان و پارتیشن قابلیت متحرک بودن آن‌هاست. از طرفی پاراوان را پارتیشن متحرک نیز می نامند و به دلیل همین ویژگی به پاراوان معروف شده است. یعنی اگر پارتیشن قابل جابجایی نباشد پاراوان محسوب نمی شود. با توجه به متحرک بودن پارتیشن‌ها یا همان پاراوان‌ها می‌توان آن را در محیط های مختلفی استفاده کرد. اما انواع دیگری از پاراوان وجود دارد که ثابت هستند. یعنی نمیتونید آنها را حرکت دهید و زمان تهیه نیز باید اندازه دقیقی که از محل گرفته‌اید را بخرید.

 

5/5 - (5 امتیاز)
تماس با کارشناس