پاسیو در منزل چه کاربردی دارد؟

پاسیو مکان مناسبی برای نزدیک شدن به طبیعت و آوردن نور طبیعی به خانه است. علاوه بر نورپردازی آپارتمان، از پاسیو در خانه های یک طبقه نیز استفاده میشود. پاسیو (به فرانسوی Patio) یا نورخان به حیاط خلوت بدون سقف یا دارای سقف نورگذر و شیشه ای گفته میشود. پاسیو فضایی زیبا و کاربردی است که در بین خانه ها و یا چسبیده به ساختمان های مسکونی ساخته می شود، و در آن معمولا گونه های گیاهی پرورش داده می شوند.

پاسیو چیست؟

پاسیو فضایی در فضای باز است که معمولاً برای غذاخوری یا سرگرمی استفاده می شود، که به یک سالن منزل متصل است و به طور کلی هموار است. به طور کلی، اگر بخواهیم در مورد اصطلاح پاسیو کمی دقیق تر صحبت کنیم، میگوییم حیاط خلوت مسقف داخل خانه، در واقع حیاط خلوت به فضاهای غیر مسقف یا با سقف شفاف بیرون ساختمان اطلاق می شود. و به همان فضای داخل خانه که برای روشنایی و تهویه استفاده می شود پاسیو می گویند. ساختار پاسیو مانند اتاقی است که از طبقه بالا تا پایین پاسیو امتداد خواهد داشت. و فقط پایین‌ترین طبقه می‌تواند به این فضا دسترسی پیدا کند. سایر طبقات تنها از نور آن بهره میبرند و نمی توانند از محیط آن استفاده ای کنند.

دلیل طراحی پاسیو

ممکن است بیشتر قسمت های پشتی خانه مانند اتاق ها یا آشپزخانه ها یا پذیرایی ها نور کافی نداشته باشند. در این حالت از پاسیو برای آوردن نور طبیعی به این فضاهای دور از پنجره ها استفاده می شود. در برخی خانه ها گاهی پشت خانه نیز به نورگیر اختصاص داده می شود و می توان فضایی برای پرورش گیاهان تعبیه کرد. در واقع نیاز به پاسیو برای ساختمان های مسکونی بیشتر احساس می شود اما طراحی پاسیو در خانه یک طبقه نیز مفید است. زیرا داشتن پاسیو می تواند خانه را زیباتر کند و نور را به فضاهای مختلف برساند. نور پاسیو آن را به مکانی مناسب برای پرورش گل و گیاه در خانه تبدیل کرده است که به گلخانه نیز معروف است.
 

 

طراحی پاسیو در منازل

به منظور تعبیه پاسیو در طراحی فضای داخلی خانه باید ایده های زیادی بررسی شود تا فضا و نور مورد نظر متناسب با قسمت های مختلف خانه باشد. به عنوان مثال اگر از لمینت برای کف استفاده کرده اید، مواظب باشید که تغییرات ناگهانی نور باعث ایجاد حس ناخوشایندی در محیط نشود. باید به اندازه ساختمان و حداقل اندازه نورگیر توجه کنید و بر اساس آن تصمیم به ساخت پاسیو بگیرید. استفاده از پاسیو در آپارتمان ها و ویلاها علاوه بر استفاده برای پرورش گل و گیاه می تواند مکانی برای استراحت نیز باشد. و یک صندلی ماساژور، ننو و … را در آن قرار دهید و از آن برای استراحت استفاده کنید. آنچه بیشتر شهرنشینان و به خصوص ساکنان ساختمان های بلند می خواهند همین محیط هاست.

روش های مختلفی برای طراحی پاسیو و فضاهای داخلی وجود دارد. برای مثال می توانید در بخشی از پاسیو خود یک حوض ماهی یا آکواریوم ایجاد کنید. وجود آبنما خانگی در طراحی پاسیو یکی دیگر از جذابیت های این نوع طراحی است که در چند سال اخیر بسیار مد شده است. این باعث زیباتر و رویایی‌تر شدن فضا می‌شود و در فصول گرم فضا دلپذیرتر و خنک‌تر می‌شود. پاسیو بهترین مکان برای صرف صبحانه و ناهار است. برخی نیز از ام دی اف یا تزئینات دیگر برای جذابیت بیشتر محیط پاسیو استفاده می کنند تا فضا را بهتر و زیباتر کنند.

پوشش دیواره های پاسیو

پوشش کف پاسیو و دیوارها در تبدیل این فضا به فضایی دلپذیر و کاربردی تاثیر بسزایی دارد. در این راستا می توان از مدل ها، سبک ها و متریال های مختلفی با توجه به سلیقه فردی استفاده کرد.

1️⃣متریال نوین SPL
2️⃣پنل های چوبی مشبک در دیوار
3️⃣دیوار پوش فلزی
4️⃣نصب دیوار سبز و گلدان های دیواری
5️⃣نصب گلدان های طبقاتی برای تفکیک فضایی در پاسیو
6️⃣دیوار پوش سنگی
7️⃣دیواره های شیشه ای

مزایای داشتن پاسیو در منزل

منازل مسکونی آپارتمانی نور خورشید کمتری می گیرند و به دلیل فضای محدود، از گل ها و گیاهان داخلی یا تزئینات نشیمن برای زیباتر شدن محیط استفاده نمیتوان استفاده کرد. پاسیو فضایی نورگیر محسوب میشود و فضای ایده آلی را برای نگهداری گیاهان آپارتمانی، محوّطه سازی در داخل آپارتمان و غیره فراهم می‌کند. و در نظر گرفتن تمهیداتی برای تعبیع آن هزینه‌ی چندانی را برای شما به همراه ندارد. اگر بتوانید بخشی از کتابخانه خود را در پاسیو قرار دهید، پاسیو می تواند فضایی سرگرم کننده و کاربردی در زندگی روزمره امروزی باشد که در اوقات فراغت علاوه بر استراحت در پاسیو، می توانید ساعت ها مطالعه کنید.
 

 
ضروری است که بدانید که حیاط خلوت مسقّف و محوّطه‌های نورگیر جزو مشاعات محسوب نمی‌شوند، اما تراس‌ها و محوّطه‌های روباز از مشاعات ساختمان خواهند بود. و در محاسبه زیربنای خانه لحاظ نمی شوند. به طور کلی، پاسیو یک ایده خلاقانه و احیا کننده برای افزایش زیبایی و جذب نور در خانه است. و استفاده از آن در خانه فواید زیادی برای شما به همراه دارد.

✔سخن پایانی

پاسیو اساساً یک فضای جذب نور برای یک محیط داخلی است که امکان افزایش روشنایی فضاهای داخلی را فراهم می کند. البته از این فضا برای زیباسازی خانه نیز استفاده می شود و کاربردهای زیادی دارد. اگرچه ظاهر این اصطلاح ممکن است به سبک های معماری غربی اشاره داشته باشد، اما در معماری ایرانی از گذشته تا به امروز دیده می شود. این محیط کاربردهای زیادی دارد و می توان آن را با تزیینات مختلفی دیزاین کرد. بنابراین بخش مهمی به خصوص در خانه های چند طبقه است.

سوالات متداول پاسیو

پاسیو چیست؟

پاسیو فضایی در فضای باز است که معمولاً برای غذاخوری یا سرگرمی استفاده می شود، که به یک سالن منزل متصل است و به طور کلی هموار است.

پوشش سقف پاسیو به چه صورت است؟

در گذشته، شیشه عمدتاً برای سقف پاسیو استفاده می شد. در حالی که امروزه محصولات جدیدی به کمک معماران آمده اند تا بتوانند طراحی جذاب تری برای پاسیو داشته باشند.

5/5 - (2 امتیاز)
تماس با کارشناس