کاربرد گلیم در دکوراسیون چیست؟

کاربرد گلیم در دکوراسیون چیست؟ (2)

گلیم نوعی صنایع دستی است که دارای سطح صاف و بدون پرز می باشد که از تاروپود تشکیل شده و مثل فرش پرز بلند ندارد. هر چه نخ نازک تر و نرم تر باشد، گلیم هم مرغوب‌تر خواهد بود. گلیم‌بافی یکی از هنرهای خیلی قدیمی در کشورمان است که سابقه بسیار طولانی دارد. گلیم نوعی کفپوش است که جایگزین فرش در بسیاری از فضاهای خانه شده است. استفاده از گلیم به عنوان تابلو و لوازم دکوری یکی از راه حل های خلاقانه و متفاوت برای استفاده از گلیم در دکوراسیون داخلی تان است که جذابیت خاصی به دکوراسیون داخلی شما می بخشد. در این نوشتار از شرکت دکوراسیون داخلی سفید تصمیم داریم کاربردهای گلیم در دکوراسیون داخلی را به شما بگوییم تا بتوانید از آنها به عنوان عنصری ارزشمند در دکوراسیون خود استفاده کنید.

آشنایی بیشتر با گلیم

گلیم زیرانداز یا پوششی است که از ابریشم، پشم گوسفند، پشم بز یا چهارپایان دیگر بافته شده است. گلیم ها یکی از بهترین گزینه ها برای جایگزینی فرش در فضای داخلی هستند و به راحتی با سبک های مختلف دکوراسیون مانند دکوراسیون سنتی، سبک‌ های مدرن، اسکاندیناوی و… ست می شوند. گلیم نه تنها برای استفاده سنتی و همیشگی خود به عنوان پوشش کف و دیوار مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه هر روز کاربرد های جدیدی برای استفاده از گلیم معرفی می شود. اگرچه شما می توانید با خلاقیت خود به راه حل های منحصر به فردی برسید، اما در ادامه به چند مورد از کاربردهای گلیم در دکوراسیون اشاره می کنیم.

کاربرد گلیم در دکوراسیون چیست؟ (3)

 

کاربرد گلیم در خانه

امروزه در بسیاری از خانه ها از گلیم و جاجیم استفاده می شود. اشتیاق نسل جوان به استفاده از صنایع دستی باعث امید و خوشحالی می شود. در این مطلب می خوانیم که چگونه با گلیم زیبایی خانه خود را دو چندان کنید و همچنین ترفندهایی برای کاربردهای مختلف گلیم به شما ارائه می دهیم. دیزاین خانه با گلیم یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین تکنیک ها در طراحی دکوراسیون داخلی است. گلیم مفهومی عمیق و هویت خاصی به چیدمان خانه می بخشد و به دلیل رنگ های متفاوتی که دارند به دکوراسیون گرما می بخشند. به همین دلیل می توان از گلیم در تمام دکوراسیون ها با هر سبکی استفاده کرد. برای مثال در دکوراسیون های مدرن که پر از رنگ های سرد و خنثی هستند، پهن کردن یک قالی گلیم زیبا در اتاق نشیمن یا پذیرایی بشدت جلب توجه می کند.

محبوبیت این آثار هنری نه تنها در ایران بلکه در برخی از کشورهای دیگر مانند ترکیه، عربستان سعودی، اوکراین، لبنان، مجارستان، لهستان و … است. این جالب تر است. که گلیم به همراه فرش را می توان یکی از عناصری دانست که به فضا و طراحی شما گرما می بخشد. چه طرح کلاسیک را انتخاب کنید چه طراحی مدرن، ایده ی کاربرد جاجیم و گلیم فوق العاده خواهد بود.

استفاده از گلیم فرش برای آشپزخانه

کف پوش مورد استفاده در آشپزخانه نیاز به شستشوی زیاد دارد؛ زیرا نه تنها در آشپزخانه تحرک زیاد است، بلکه غذا، نوشیدنی و… هم ریخته می شود. باعث می شود در طول سال ها چندین بار کف آشپزخانه را بشوییم. بنابراین باید در شرایطی انتخاب شود که در برابر شستشو مقاوم باشد. نخ استفاده شده در تولید گلیم دارای پیوستگی است و بر خلاف فرش های دستبافت و ماشینی منقطع نیست. به همین دلیل تقریبا هیچ آلودگی وارد آن نمی شود.

کاربرد گلیم فرش ها در اتاق خواب

از آنجایی که مبلمان، تخت خواب و صندلی اجازه نشستن و خوابیدن کف اتاق را به اشخاص نمی دهد، نیازی به استفاده از فرش های نرم با نخ پرز بالا نیست. بنابراین می توان از گلیم فرش در اتاق خواب استفاده کرد. رنگ های زیبا و گرم گلیم ها مخصوصا برای سبک های بوهو و رنگ های خنثی برای طرح های مدرن بسیار مناسب است.

استفاده از جاجیم و گلیم در مبلمان

یکی از وسایل منحصر به فرد و جذابی که می توانید با گلیم درست کنید مبلمان است. مبل هایی با روکش گلیم ظاهری بسیار بدیع دارند و برای فضای خانه ای با سبک کلاسیک انتخاب بهتری هستند.

کاربرد گلیم در دکوراسیون چیست؟ (1)

فرش و گلیم چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

کاربرد گلیم و فرش مشابه یکدیگر است؛ ولی این دو بافته کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از فرق های فرش و گلیم این است که، گلیم ‌پرز ندارد و مثل فرش خاب دار نمی باشد. تفاوت دیگر نقشه است. بر خلاف فرش، گلیم ها اصولا بدون نقشه ی از ‌قبل تعیین شده، بافته می شوند. البته گلیم هایی هم هستند که طرح دار بافته می شوند اما این روش چندان مرسوم نیست. از فرش و گلیم به عنوان کفپوش استفاده می شود، اما تفاوت های زیادی بین این دو وجود دارد. بارزترین تفاوت بین فرش و گلیم عبارتند از:

  1. گلیم ‌پرز (نخ خاب) ندارد.
  2. گلیم تخت بافت است.
  3. گلیم انتزاعی بافت می شود و نقشه ندارد.

✅سخن پایانی

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، استفاده از  گلیم فقط محدود به یک کاربرد خاص نیست و بلکه کاربردهای فراوانی در ایجاد جلوه های زیبا و متنوع دارد. اگر به دنبال دکوراسیون داخلی خوب و جدید با گلیم برای منزل خود هستید؛ تصاویر زیر ایده های خوبی از استفاده از این محصول را به شما ارائه می دهد.

کاربرد گلیم در دکوراسیون چیست؟

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس