انواع کفسازی در معماری کدامند؟

کف سازی مجموعه ای از کارهایی است که پس از اتمام عملیات سفت کاری در ساختمان انجام می‌شود تا ساختمان قابل سکونت و استفاده باشد. کفسازی در معماری انواع مختلفی دارد. به بیانی دیگر تهیه سطح مناسب برای استفاده از سطوح زیرین را کفسازی می گویند. کفسازی می تواند فضای بیرونی یک ساختمان، فضای شهری و یا فضای داخلی باشد. به هر حال به ایجاد سطح مناسب برای افراد با توجه به عملکرد کفسازی گفته می شود. کفسازی علاوه بر ایجاد محیطی مساعد برای ساکنین ساختمان، اهداف دیگری از جمله افزایش دوام، افزایش سطح زیبایی و… دارد. این مرحله از ساخت سازه مانند سایر فازها دارای یکسری استانداردهای ویژه می باشد. انواع مختلف کفسازی بر اساس معیارهایی مانند نوع خاک، نوع متریال مورد استفاده تعیین می شود. به عنوان مثال، زمین های مرطوب دارای مراحل های متفاوتی نسبت به زمین های خشک هستند.

انواع کفسازی در معماری

بسته به مکان مورد استفاده، کفسازی را می توان به روش های مختلفی انجام داد که در زیر به برخی از انواع آن اشاره می شود:

  • کف ساختمان‌های مسکونی: برای کف سازی منازل و ساختمان های مسکونی از روش هایی مانند کف‌پوش، کف سخت، کف چوبی و کف آجری استفاده می‌شود. این روش ها می توانند استحکام و زیبایی خاک را بهبود بخشند.
  • کف ساختمان‌های تجاری: در ساختمان‌های تجاری مانند مغازه‌ها، ادارات و رستوران‌ها معمولاً از کف‌هایی مانند کفپوش، کف‌های سخت و کف‌های موزاییک استفاده می‌شود.
  • کف سالن‌های ورزشی: در سالن های ورزشی مانند سالن های بدنسازی و تنیس بیشتر از روش هایی مانند کفپوش های سخت و کف های ورزشی استفاده می شود. این روش ها می توانند انعطاف پذیری، ایمنی و راحتی ورزشکاران را افزایش دهند.
  • کف ساختمان‌های صنعتی: در ساختمان های صنعتی مانند کارخانه ها، انبارها و پارکینگ ها معمولا از روش هایی مانند کفپوش های چوبی، کف مصنوعی و کف رزین استفاده می شود. این روش ها به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار، خوردگی و شکست برای محیط های صنعتی مناسب هستند.
  • کف فضا‌های باز: در فضا‌های باز مثل تراس‌ها، بام‌های ساختمان و حیاط‌ها معمولاً  روش‌هایی مانند کف سخت، کف سنگ و کف بتنی مورد استفاده قرار می گیرند. این روش ها زیبایی کف و مقاومت آن را در برابر عوامل جوی افزایش می دهد.
  • کفپوش های بیمارستانی: بیمارستان ها و کلینیک ها باید دارای کفپوش های آنتی باکتریال باشند. همچنین کف های بیمارستانی بدون درز ساخته می شوند و باید تا حدی عایق صدا باشند. از کفپوش های اپوکسی در فضاهای عمومی بیمارستان ها نیز استفاده می شود.

 

انواع مصالح کف سازی ساختمان کدامند؟

با توجه به اهمیت مصالح در ساخت و ساز، باید با توجه به الزامات و شرایط مختلف موثر بر سازه از مصالح مناسب استفاده کرد. این بخش به بررسی انواع مصالح کفسازی ساختمانی مانند بتن، سرامیک، کاشی، پارکت، وینیل تخته و … می پردازد.

کف سازی با بتن

بتن یکی از پرکاربردترین مصالح برای کف سازی است. این ماده با ترکیبی از سیمان، ماسه، سنگدانه و آب ساخته شده و به دلیل استحکام و انعطاف پذیری بالا بر روی انواع سطوح استفاده می شود. بتن را می توان به صورت معمولی یا در رنگ های مختلف تولید کرد.

کف سازی با کاشی

کاشی ها یکی از پرکاربردترین مصالح در کف سازی هستند. این ماده از گرانول های سرامیکی با رنگ ها و نقش های مختلف تولید می شود. کاشی به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی، آتش سوزی، گرما و غیره دارد، برای کفپوش های داخلی و خارجی ساختمان مناسب است.

کف سازی با پارکت

پارکت نوعی ماده چوبی است که از ترکیب تعداد زیادی تخته چوبی به دست می آید. این مورد به دلیل ظاهر زیبایش شناخته شده است، به دلیل سازگاری با دکوراسیون داخلی ساختمان و همچنین مقاومت بالای آن در برابر خوردگی و سایش مورد استفاده قرار می گیرد. پارکت را می توان در رنگ ها و طرح های مختلف ساخت.

کف سازی با آجر

از آجر می توان برای کفسازی استفاده کرد، اما کف آجری برای ساختمان های مسکونی یا عمومی مناسب نیست. کفپوش‌های آجری معمولاً در اتاق‌های غیر مهم، اتاقک‌ها و … کاربرد دارد.

کفسازی با لمینت

لمینت یا پارک لمینت ترکیبی از چوب و پی وی سی لایه سطحی با چگالی بالا (HDF) است. شکل ظاهری آن مانند پارکت الواری است و به روش Click نصب می‌ گردد.
 

کلام آخر

زیرسازی اولین موردی است که برای کفسازی هر محدوده و هر فضا می بایست انجام شود. زیرساخت ها و زیرسازی های مناسب به عملکرد صحیح کف کمک می کند. سپس متریالی را انتخاب کنید که متناسب با عملکرد و کاربری فضا باشد. مطمئناً نمی توان آسفالت یا موزاییک را برای فضای یک استخر عمومی در نظر گرفت و یا برای کفسازی پیاده رو های شهری نمی توان از سنگ های تراورتن استفاده کرد. هر قسمتی باید بر اساس عملکرد طراحی و تولید شود. در کفسازی به مکان موردنظر برای این عملیات توجه کنید و سعی کنید متریالی را انتخاب کنید که بیشترین بازده را برای شما داشته باشد.

مطالب پیشنهادی

کاربرد کفپوش چوبی در طراحی داخلی

7 فرق کفپوش و پارکت

جدیدترین متریال های دکوراسیون داخلی کدامند؟

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس