منظور از معماری پایدار چیست؟

معماری پایدار تعاریف مختلفی دارد، اما بیشتر ما آن را با معماری سبز اشتباه می گیریم. پایداری و اصول آن با معماری سبز متفاوت است. پایداری و توسعه پایدار از جمله عواملی است که معماران برای استفاده بهینه از انرژی و کاهش اتلاف آن در نظر گرفته اند. در واقع این سبک معماری پاسخی به صنعت امروز و زندگی مدرن امروزی است. معماری پایدار بر سه رکن اصلی استوار است: پایداری، اقلیم و اکولوژی. این امر باعث می شود که ساخت و ساز کمتر برای محیط زیست مضر باشد. چنین معماری آسیب هایی را که طراحی ساختمان به منابع انرژی و محیط زیست وارد می کند به حداقل می رساند، بنابراین ساختمان هایی که با طراحی پایدار ساخته می شوند کمترین ناسازگاری با محیط زیست را دارند. در استفاده از معماری پایدار باید از موادی استفاده شود که دارای استحکام و مقاومت کافی بوده و با حداقل استفاده از مواد شیمیایی و انرژی تهیه شده باشند.

اهداف کلی معماری پایدار چیست؟

  • توجه به زندگی انسان و بهبود وضعیت جسمی و روحی او
  • استفاده از محصولاتی که تولید، استفاده یا دفع آنها برای محیط زیست مناسب است
  • سازگاری و هماهنگی با محیط زیست
  • مصرف محدود سوخت های فسیلی
  • استفاده از انرژی طبیعی مانند خورشید
  • کاهش آسیب به محیط اطراف
  • کاهش تولید دی اکسید کربن
  • احترام به محیط زیست و استفاده از پتانسیل های آن
  • استفاده مجدد از مصالح ساختمانی و مواد بازیافتی
  • کم شدن تولید نخاله های ساختمانی
  • بالا رفتن عمر مفید ساختمان
  • جلوگیری از استفاده مصالح ساختمانی ناسازگار با طبیعت
  • و…

کانسپت پایداری در معماری

معماری پایدار تنها به این معنا نیست که ساختمان ها باید به گونه ای طراحی و ساخته شوند که عمر مفید آن صد سال باشد. زیرا با گذشت سالها شرایط زندگی و معماری نیز تغییر می کند و البته خانه ای که در سال های اخیر ساخته شده است نمی تواند نیازهای امروزی را به طور کامل برآورده کند. در ت مانند ساختمان‌های قدیمی که در شهرها ساخته شده‌اند، هنوز زیبایی و دوام دارند، اما فضای خانه، معماری و نحوه عملکرد آن با آنچه امروز نیاز داریم متفاوت است و همین امر موجب می شود تا نیاز به تخریب و نوسازی داشته باشند. در واقع تامین نیازهای مردم با کمترین آسیب به محیط زیست و محیط زیست چیزی است که معماری پایدار برای آن می کوشد.

معماری پایدار سعی در استفاده از مصالح سازگار با محیط دارد تا آسیب کمتری به آن وارد کند. ساخت و ساز باید به گونه ای انجام شود که کمترین آسیب و تهاجم به محیط زیست وارد شود و انرژی باید در ساخت و بهره برداری از ساختمان ها به گونه ای استفاده شود که از منابع زیست محیطی محافظت شود. زیرا امروزه استفاده بهینه از محیط، انرژی مورد نیاز ما را تامین می کند.

فواید معماری پایدار چیست؟

معماری پایدار نه تنها برای محیط زیست مفید است، بلکه بر سلامت مردم و جوامع نیز تأثیر می گذارد. فواید استفاده از معماری پایدار بسیار است. بعضی از آن‌ها عبارتند از:

1. زندگی سالم‌تر

برای همه روشن است که محیط اطراف ما بر سلامت جسمی و روحی ما تأثیر زیادی می گذارد. در طول دهه گذشته، طراحان و سازندگان معماری پایداری را توسعه داده‌اند که بر سلامت کلی ساکنان این نوع ساختمان‌ها تأثیر مثبت دارد. افرادی که در این ساختمان ها زندگی یا کار می کنند سالم هستند. سطح استرس و به طور کلی کیفیت زندگی بهبود می یابد.

2. کاهش ضایعات

گرمایش جهانی در دهه گذشته یک نگرانی فزاینده بوده است. آلودگی منابع طبیعی در تمام دوره ها در بالاترین حد است. اگرچه راه برگشتی وجود ندارد، اما می‌توانیم از طریق فناوری‌های پایدار اثرات گرمایش جهانی را کاهش دهیم. در این زمینه شرکت های ساختمانی از روش ها و منابع پایدار استفاده می کنند.

3. کاهش هزینه متریال

در روش های ساخت و ساز پایدار از مصالح سازگار با محیط زیست استفاده می شود. بسیاری از این مواد بازیافت و مورد استفاده مجدد قرار می گیرند. به عنوان مثال، یکی از این مواد بیوکمپوزیت است که در ساخت و ساز استفاده می شود.

لزوم معماری پایدار

در آغاز انقلاب صنعتی در قرن هجدهم، غلظت دی اکسید کربن در جو زمین 280 پی پی ام بود و اکنون غلظت آن به 380 پی پی ام رسیده است. این میزان نه تنها در 66 0 هزار سال گذشته بلکه از 60 میلیون سال پیش تاکنون سابقه ندارد. 55 میلیون سال پیش، زمین یک سیاره استوایی بود که قطب شمال و جنوب نداشت و سطح دریا 80 متر بالاتر از امروز بود. این شرایط برای زندگی انسان مناسب نبود و با حذف این شرایط انسان می تواند به زندگی خود در این کره خاکی ادامه دهد. اما در حال حاضر بشر آگاهانه با دست خود این وضعیت را دوباره شکل می‌دهد. حفظ انرژی و استفاده پایدار از آن پیشرفت های عظیم در فن آوری استخراج نفت و سایر منابع زیرزمینی امکان افزایش استفاده از این منابع تجدید ناپذیر را فراهم کرده است. بنابراین ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شوند که مصرف سوخت های فسیلی به حداقل برسد. همچنین توجه به این سوال بسیار مهم است که منابع مورد بهره برداری در کجا در سیستم های توسعه استفاده می شوند و چگونه می توان آنها را پایدار نگه داشت و چگونه از منابعی استفاده کرد که به سرعت جایگزین شوند.

لینک های مفید

همه چیز درباره معماری ایرانی

انواع معماری ساختمان در 14 نوع

سایت معماری داخلی

طراحی و معماری بیوفیلیک ویژه شما؟!

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس