اصطلاحات عجیب ولی کاربردی در دکوراسیون

با ما در این نوشتار همراه باشید تا شما را با تعدادی از اصطلاحات عجیب ولی کاربردی دکوراسیون آشنا کنیم. اصطلاحات دکوراسیونی زیر خیلی برای‌تان کاربرد خواهد داشت. احتمالا شما هم مانند هر فرد دیگری که به سراغ تغییر دکوراسیون خود رفته با اصطلاحات دکوراسیونی گیج کننده زیادی روبرو شده اید. طراحان دکوراسیون داخلی اصطلاحات دکوراسیونی خاص خود را دارند که برای دیگران ممکن است قابل درک نباشد. در اینجا مجموعه ای از اصطلاحات دکوراسیونی را با توضیح مختصری از معنای آنها گردآوری کرده ایم تا از این پس بتوانید راحت تر با این دنیای بزرگ ارتباط برقرار کنید.

اهمیت دانستن اصطلاحات کاربردی در دکوراسیون

آشنایی با اصطلاحات دکوراسیون داخلی، استفاده شما از ایده های مختلف سایت ها و کتاب ها را آسان می کند. تقویت دانش خود در این زمینه نیز برای شما مفید خواهد بود. اگر از یک دیزاینر منزل کمک بگیرید، دیگر با اصطلاحات پیچیده آن ها گیج نخواهید شد. دانستن این اصطلاحات به شما درک درستی از دکوراسیون می دهد تا بهترین تصمیم را در مورد طراحی و دکوراسیون منزل یا محل کار خود بگیرید.

بررسی اصطلاحات معماری داخلی و دکوراسیون

این اصطلاحات دکوراسیون داخلی ارزش دانستن دارند؛ چه خودتان بخواهید وارد رشته طراحی داخلی شوید، یا بخواهید نیازهایتان را برای مشاورین شرکت‌ دکوراسیون داخلی توضیح دهید.
 
اصطلاحات عجیب ولی کاربردی در دکوراسیون (1)
 

1. مبل سکشنال (Sectional)

مبل سکشنال نوعی مبل است که به راحتی به قسمت های مختلف تفکیک می شود. به همین علت سکشن نامیده می شود.

2. ونیر (Veneer)

ونیر به نوعی تخته اطلاق می شود که از سنگ های مختلف، چوب و آجر ساخته می شود. این المان ها قیمت بالایی دارند و در زیر آن از عناصر ارزان و با کیفیت قرار می گیرد.

3. لمینت (Laminate)

این اصطلاح برای کف آشپزخانه یا رویه کابینت که از موادی مانند چوب ساخته شده است استفاده می شود. لمینت یکی از پرکاربردترین اصطلاحات در طراحی داخلی است.

4. فاو (Faux)

فاو نوعی رنگ آمیزی تقلیدی از یک رنگ یا متریال طبیعی است و یکی از اصطلاحات دکوراسیونی به شمار می رود.

5. وینتیج (Vintage)

وینتیج جزو قدیمی ترین اصطلاحات معماری داخلی است و برای المانی استفاده می شود که زیر ۱۵۰ سال عمر دارند.

6. مونو کروم (Monochrome)

مونو کروم یکی از مهم ترین اصطلاحات در طراحی داخلی است و سبکی در طراحی داخلی است که از یک نوع رنگ برای قسمت های مختلف خانه استفاده می شود.

7. فنگ شویی ( Feng shui)

فنگ شویی یکی از اصطلاحات دکوراسیونی است و روشی با اصول خاصی است. این اصل نشان می دهد که چگونه متریال باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا جریان مثبت انرژی در خانه ایجاد شود.

8. رنگ های برجسته

رنگ های برجسته، رنگ هایی هستند که با استفاده از آن ها فضاهای کوچک را بزرگتر نشان می دهند.

9. والان

والان نوعی پرده است که قسمت بالای پنجره را می پوشاند. ین نوع پرده در اکثر خانه ها وجود دارد و احتمالا آن را دیده اید.

10. آرتیستیک

این اصطلاح یکی از مهمترین اصطلاحات در معماری داخلی است و به سبک طراحی اطلاق می شود که در آن از متریال به روش های غافلگیرانه استفاده می شود.

11. لایه پردازی

برخی از چیدمان عناصر منازل که نشان دهنده‌ی فضای یکسان هستند. لایه پردازی نامیده می شوند. این اصطلاح معمولاً در آشپزخانه ها دیده می شود.

12. شزلون (Chaise Longe)

نوعی مبل است که می توان به راحتی روی آن دراز کشید. این طرح مبل همیشه محبوب بوده است، اما در بسیاری از خانه ها شاهد استفاده از آن نیستیم.

13. بافت

به طور کلی در ایده های دکوراسیون منزل از یک بافت اصلی استفاده می شود. این بافت دارای رنگ، شکل و فرم خاصی است که نشان می دهد متریال چگونه با هم ترکیب شوند.

14. ام دی اف (MDF)

MDF تخته فیبر با چگالی متوسط می باشد. MDF مخفف عبارت Medium Density Fiberboard است. ام دی اف را می توان با اتصال قطعات خرد چوب و چسباندن و پرس کردن آن ها، ساخت.

15. پنت هاوس

به واحد آپارتمانی گفته می‌شود که در بالاترین طبقه مسکونی مجتمع‌های آپارتمانی و برج‌ها ساخته می‌شوند و در آنها از وسایل و امکانات لوکس و گران‌قیمت استفاده می‌شود.

16. اوریگامی

دکوراسیون داخلی سبک اوریگامی، روشی برای ارائه دادن اشکال، چه در وسایل کاربردی و چه در زیبایی شناسی می باشد. در عصر ما دیگر این لغت به معنای خم کردن کاغذ مورد استفاده قرار نمی گیرد. بلکه با انواع مواد دیگر خلق اثر به این شیوه صورت می گیرد. سبک اوریگامی همزمان با دوران پست مدرن شکل گرفته است.
 
اصطلاحات عجیب ولی کاربردی در دکوراسیون (2)
 

17. بک اسپلش

به طور کلی بک اسپلش ها (back Splash) دیوارپوش هایی با طراحی خاص و زیبا هستند که معمولا به صورت افقی یا عمودی پشت سینک یا فضای گاز مورد استفاده قرار می گیرند.

18. سقف اپلای

سقف کشسان اپلای که در ایران به مشبک معروف است، نوعی سقف کاذب دو لایه است. دو لایه این سقف از پی وی سی بوده و در رنگ ها و سبک های مختلف تولید می شود.

19. پنتری

پنتری فضای کوچکی در خانه با مجموعه ای از قفسه ها برای نگهداری اقلام و لوازم است. ظروف آشپزخانه یا محصولات غذایی فاسد نشدنی در پنتری نگهداری می شوند.

20. میکروسمنت

میکروسمنت یک پوشش کامپوزیت تزئینی، پلیمری و آلی- معدنی است که بر پایه سیمان، رزین های پایه آب، مواد افزودنی و رنگدانه های معدنی، پوششی منحصر به فرد و بادوام ایجاد می کند.

21. اکسنت وال

در طراحی داخلی خانه، محل کار و… به جای اینکه تمام دیوارها را با یک متریال تزئین کنید. یکی از دیوارها را با توجه به سلیقه خود متفاوت طراحی خواهیم کرد. یکی از اهداف اجرای اکسنت وال جلب توجه بازدیدکنندگان به مکان مورد نظر است.

جدول بعضی اصطلاحات دکوراسیون داخلی به انگلیسی

1. wallpaper کاغذ دیواری – کاغذ دیواری زدن 16. ornament وسیله تزئینی
2. knick-knack خرت و پرت 17. glaze لعاب – صیقل دادن
3. ornament تزئین کردن 18. patterned طرحدار
4. fittings وسایل جانبی 19. hang آویز – آویزان کردن
5. paint (نقاشی) کشیدن – رنگ 20. hanging آویز
6. plain ساده 21. ladder نردبان، پلکان نرده ای
7. linoleum مشمع کف اتاق 22. molding گچ بری تزئینی
8. interior داخل – داخلی 23. home improvement زیباسازی منازل
9. skirting board قرنیز 24. fixture اثاثیه ثابت
10. DIY خودت انجامش بده! 25. redecorate تغییر دکوراسیون
11. cornice قرنیز 26. strip کندن
12. decor چیدمان 27. chintz پارچه چیت
13. frieze حاشیه زینتی 28. mural نقاشی دیواری
14. decorate تزئین و دکور کردن 29. paint out کامل رنگ کردن
15. pattern طرح، ایده، الگو 30. strip away کندن
31. aesthetic زیباشناختی
5/5 - (1 امتیاز)
تماس با کارشناس