اهمیت نورپردازی در نمای ساختمان

اهمیت نورپردازی در نمای ساختمان

ویژگی های خاص یک ساختمان آن ساختمان را در ذهن ما ماندگارتر می کند. یکی از این ویژگی های خاص ساختمان، نوپردازی نمای ساختمان می باشد. این ویژگی مثبت ساختمان باعث می شود ساختمان شما در شب مانند یک برج بدرخشد. نورپردازی نمای ساختمان در شهرها بسیار مهم است و می تواند کیفیت تزئینی ساختمان را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. در واقع در کنار نورپردازی منزل، نورپردازی نما نیز بسیار مهم است و به زیباتر شدن خانه کمک می کند. این روزها نورپردازی نمای ساختمان یکی از موضوعاتی است که با گسترش صنعت دکوراسیون اهمیت بیشتری یافته است. با شرکت دکوراسیون داخلی سفید همراه باشید تا به اهمیت نورپردازی در نمای ساختمان بپردازیم.

اهمیت نورپردازی نمای ساختمان ها

همانطور که همه می دانیم اولین و مهمترین دلیل نورپردازی نمای ساختمان ایجاد زیبایی و جلوه های خاص برای ساختمان است. جدا از این مورد، با نورپردازی درست و اصولی نما، می توان علاوه بر برجسته کردن ویژگی های اصلی ساختمان، می توان حسی هنرمندانه و خاص به نمای ساختمان بخشید. اگر سایه ها به درستی ترکیب شوند، یک شاهکار ایجاد می کنند. در بسیاری از موارد، قسمت خاصی از ساختمان را می توان با نورپردازی آشکارتر کرد.

نورپردازی حرفه ای نمای بیرونی ساختمان بخش کلیدی ظاهر بیرونی آنها است. به عنوان بخش مکمل نما، ویژگی‌های خاص معماری را بدون آسیب رساندن به آن‌ها برجسته می‌کند. ساختمان ها می توانند مهمترین نمادهای یک شهر باشند. جلوه‌های نوری منحصر به فرد می‌توانند جلوه‌ای سه بعدی ایجاد کنند که به ساختمان‌ها شخصیت خاص خود را می‌دهد و آن‌ها را به جاذبه‌های محبوب در منظر شهر، در روز یا شب تبدیل می‌کند. سنسورها و کنترل‌کننده‌های هوشمند به سیستم اجازه می‌دهند تا خود را با سطوح نور روز تطبیق داده و در هر شرایط آب و هوایی اثری ماندگار ایجاد کنند.

 

نورپردازی ساختمان
 

نورپردازی نما در ساختمان های شهری

همان طور که در مقدمه گفته شد؛ امروزه نورپردازی در نمای ساختمان اهمیت زیادی دارد. در گذشته نورپردازی برای ساختمان های بزرگ اداری، تجاری و تفریحی اختصاص داشت. اما امروزه تعریف جدیدی پیدا کرده و آنقدر گسترش یافته که نورپردازی نمای ساختمان با اهداف و کارکردهای مختلف به عنوان یکی از گزینه ها و عناصر خرید ملک برای مشتریان به شمار می رود. قطعا در جوامع پیشرفته حرف اول را جذب مشتری میزند به نحوی که مردم با نورپردازی نمای ساختمان جذب می شوند و ساختمان را خریداری و اجاره می کنند.

انواع نورپردازی نمای ساختمان کدامند؟

به طور کلی نورپردازی نمای ساختمان به دو قسمت اصلی نورپردازی طبیعی و نورپردازی مصنوعی تقسیم می شود. گاهی اوقات معمار مجبور است نور طبیعی را همانطور که هست بپذیرد و فرم بنا را در واکنش به آن طراحی نماید. اما در موارد دیگر مانند نورپردازی در فضای باز، شکل و منبع نور توسط معمار کنترل می شود. همچنین با توجه به کارایی و کاربرد ساختمان، نوع نورپردازی به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  • نورپردازی ساختمان‌های عمومی (بیمارستان‌ها، کتابخانه‌ها، مراکز ورزشی، ساختمان‌های مسکونی و…)
  • نورپردازی ساختمان‌های رسمی (ساختمان‌های اداری و تجاری)
  • نورپردازی ساختمان‌های تخصصی (موزه‌ها، بناهای تاریخی، مراکز فرهنگی)

 

راهنمای انتخاب بهترین چراغ خطی برای خانه، اداره و فروشگاه


 

عوامل مهم و موثر در نورپردازی نما

در ادامه هر کدام از این موارد را با تعریفی کلی بیان می کنیم:

1.بررسی سبک انتشار نور

سبک انتشار نور باید به طور مناسب در رابطه با استفاده مورد نظر از نورپردازی انتخاب شود. بدیهی است که هدف ما روشن کردن یک ستون به ارتفاع 10 متر از پایین تا انتها است. بنابراین با توجه به کوچک بودن ستون و ارتفاع زیاد می توان تصمیم گرفت که از لامپ هایی با تابش نور خطی استفاده کنیم و اگر هدف ما روشنایی پایه ستون است از منابع نور نقطه ای استفاده کنیم.

2.کنترل شدت انتشار نور

آیا نوردهی منبع نور شما می‌تواند پرتوی نور را تا ده متر پخش کند؟ برای انجام این کار، علاوه بر دانستن واحد قدرت منبع، هنگام خرید منبع روشنایی، باید پارامتر تعداد لومن لامپ را بررسی کنید. هر چه لومن یک لامپ بیشتر باشد، نور بیشتری دارد.

3.تعیین میزان فاصله و زاویه تابش

باید فاصله و زاویه منبع نور را نسبت به ستون تنظیم کنیم، زیرا ممکن است با افزایش فاصله و زاویه تابش گسترده نسبت به ستون، شدت نور منبع کاهش یابد و برعکس اگر فاصله منبع نور به ستون نزدیک باشد و زاویه تابش هم تند و بسته به سمت ستون باشد، شدت نور بر روی ستون زیاد است.

4.بررسی رنگ نور و مصالح

ابتدا رنگ نور با هدف استفاده و عملکرد ساختمان تعیین می شود. برای مثال انتخاب رنگ نور در ساختمان های تجاری، مذهبی، مسکونی، ورزشی و … قطعا متفاوت خواهد بود. در ضمن در انتخاب رنگ باید به نوع متریال استفاده شده برای نمای ساختمان توجه کرد.

انواع لامپ نوپردازی نمای ساختمان کدامند؟

برای نورپردازی نمای خانه بسته به شکل و فرم نما و همچنین میزان نور مورد نیاز از انواع چراغ ها استفاده می شود. به طور کلی برای نورپردازی نما از لامپ های ال ای دی استفاده می شود که به صورت ساختار های متنوع در بازار موجود است. برخی از انواع روشنایی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

    1. پروژکتور: پروژکتورها نوعی نورپردازی نمای ساختمان هستند که از چندین لامپ ال ای دی با قدرت انتشار نور بالا تشکیل شده اند. پروژکتورها می توانند زمینی یا دفنی باشند، روی زمین نزدیک دیوار ساختمان نصب شوند و با تنظیم زاویه تابش نما را روشن کنند. این مدل از لامپ ها عمدتا برای نورپردازی نمای ساختمان های سنگی استفاده می شود.
    2. ریسه­ و نئون­فلکسی: برای روشنایی های خطی از این نوع لامپ‌های ریسه‌ای استفاده می شود که در انواع مختلف ریسه‌نواری، ریسه شلنگی و ریسه نئون فلکسی تولید می­‌شوند.
    3. جت­ لایت­‌ها: انواع لامپ های نما وجود دارند که قدرت انتشار نور بالایی دارند و بیشتر برای روشنایی خطی نمای ساختمان استفاده می شوند. ساختار لامپ های جت به گونه ای طراحی شده است که در برابر شرایط محیطی بسیار مقاوم باشد.
    4. وال واشر ال ­ای­ دی: وال واشرها از چند لامپ ال ای دی در کنار هم تشکیل شده اند که به عنوان پروژکتور عمل کرده و نمای ساختمان را روشن می کنند. جهت نور، زاویه نور و روشنایی نور در این نوع چراغ ها قابل تغییر است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس