مزایا و معایب شغل طراحی داخلی چیست؟

امروزه تغییر دکوراسیون و چیدمان منزل یا محل کار جدید به یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های مهم افراد در دنیا تبدیل شده است. طراحی داخلی در واقع طراحی فضای داخلی یک ساختمان به‌صورت تخصصی و اصولی است. این امر با در‌نظر گرفتن و تمرکز بر‌روی عناصر مهم و موثری مانند نور‌پردازی، طراحی در‌ها، پنجره ها، اثاثیه، وسایل تزیینی، رنگ‌بندی و…صورت می‌گیرد. تغییر دکوراسیون داخلی توسط طراح  داخلی که از خلاقیت و مهارت بهره می‌برد، انجام می‌شود. در سال‌های اخیر طراحی داخلی آنچنان مورد‌توجه و استقبال مردم قرار گرفته است که به‌صورت یک رشته‌ی تخصصی تدریس می‌شود و جزو مشاغل پرطرفدار و محبوب است.

آشنایی با شغل طراحی داخلی

طراحی داخلی ترکیب جذابی از هنر و مهندسی است. در‌واقع برای داشتن یک فضای داخلی کارآمد باید در کنار ایده‌های جذاب و خلاقیت از روش‌های اصولی نیز استفاده کرد. به‌عبارت دیگر محیط داخلی علاوه بر جذابیت و زیبایی باید کاربردی نیز باشد. این امر زمانی مورد اهمیت قرار می‌گیرد که مربوط به طراحی فضای فروشگاه‌ها، اداره‌ها و تمامی کسب‌و‌کار‌های دیگر می‌شود. برای مثال با طراحی و دکوراسیون مناسب فضای یک اداره می‌توان به عملکرد و کارکرد خوب کارمندان دست یافت. و یا به عنوان مثال طراحی و چیدمان خوب و اصولی محیط داخلی یک فروشگاه می‌تواند باعث جذب هرچه بیشتر مشتریان شود.
 

 
طراح داخلی، کسی است که محیط داخلی یک ساختمان را طراحی و مدیریت می‌کند. به نوعی این شخص با در‌نظر گرفتن سلیقه ی مشتریان و همچنین با توجه به فضای موجود، باید به یک طراحی ایده آل و دلخواه برسد.

مزایا

درآمد مناسب

از آنجایی‌که شغل طراحی داخلی جزو شغل‌های محبوب محسوب می‌شود پس از خوبی نیز برخوردار است. در واقع با داشتن تخصص و تجربه‌ی کافی در این حرفه می‌توان به درآمد مطلوبی هم دست یافت. بنابراین می‌توان با افزایش مهارت خود در زمینه‌های مرتبط، زمینه افزایش درآمد را فراهم کرد.

افزایش خلاقیت

این شغل به‌علت به‌کار گیری عناصر مختلف مانند عکاسی، نقاشی و طراحی موجب تقویت قوه تخیل می‌شود. در ادامه با تقویت قوه تخیل و بهره‌گیری از ایده‌های دیگر طراحان خلاقیت نیز افزایش می‌یابد. از آن‌جایی که خلاقیت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک طراح به‌شمار می‌رود، این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است.

تقویت و افزایش روابط اجتماعی

این افراد همواره در‌حال ارتباط گرفتن با مردم هستند. برای مثال مراجعه کارفرمایان جدید موجب می‌شود تا برای طراحی فضای مورد‌نظر آن‌ها در ارتباط باشند. زیرا طراحی یک فضا باید با توجه به سلیقه و نیاز کارفرما و مشتریان انجام بگیرد.

ساعت کاری منعطف

یکی دیگر از مزایای این شغل، داشتن ساعت کاری منعطف است. یعنی هیچ تایم کاری مشخصی ندارد و ساعت کاری با توجه به درجه سختی پروژه انجام می‌گیرد؛ به‌طوری که ممکن است چند شبانه‌روز را بدون هیچ استراحتی مشغول به کار باشید. این مورد می‌تواند دلیلی برای خانم‌های خانه‌دار و طراح برای انتخاب این شغل باشد زیرا می‌توانند با توجه به ساعات فراغت خود پروژه‌های مختلف را در دست بگیرند.

متنوع و به دور از روزمرگی

در این شغل، به دلیل فعالیت‌هایی که باید در طول روز انجام شود هیچ روزمرگی کسل کننده ای وجود ندارد. برای مثال دیدن و طراحی فضاهای جدید و متنوع می‌تواند باعث شادابی و حس سرشار از انرژی شود.

به دور از تبعیض جنسیتی، شغلی مناسب برای خانم‌ها و آقایان

شغل طراحی داخلی هیچ محدودیتی ندارد و همه افراد با هر شرایط و ویژگی‌ای می‌توانند دراین رشته تحصیل و پیشرفت کنند. همچنین در زمینه‌ی کاری آن نیز امکان رشد و پیشرفت همه‌ی افراد وجود دارد. افراد با ایده‌های خلاقانه و جذاب می‌توانند تجربه و مهارت بیش‌تری کسب کنند و به پیشرفت روز‌افزون دست یابند. در‌حال حاضر در کشور ایران طراحان داخلی خانم و آقا در شرکت‌ها یا به‌صورت مستقل مشغول به کار هستند.
 

 

معایب

مسئولیت‌پذیری در قبال نتیجه‌ی پروژه

شما باید نتیجه ی پروژه را به‌صورت تمام و کمال بر‌عهده بگیرید. به عنوان مثال در‌صورت هماهنگ نبودن نیازها و سلایق کارفرمایان با نتیجه‌ی پروژه شما باید مسئولیت‌پذیر باشید. این ناهماهنگی می‌تواند به دلایل مختلف اتفاق بیافتد که می‌توان به تاخیر در تحویل پروژه به هر دلیلی اشاره کرد.

درک نکردن نیازهای مشتریان

یکی از رایج‌ترین اتفاقات و اشتباهاتی که توسط طراحان تازه‌کار انجام می‌شود، عدم درک نیازهای مشتریان است. برخی از طراحان به دلیل عدم داشتن تجربه‌ی کافی نمی‌توانند خواسته‌های مشتریان را به بهترین نحو در پروژه به انجام برسانند. این مورد می‌تواند تاثیری منفی در سابقه و رزومه‌ طراحان ایجاد کند.

ساعت کاری نامنظم

یکی دیگر از معایب این شغل، ساعت کاری نامنظم آن است. ساعات کاری این افراد زیاد و نامنظم است که می‌تواند در زندگی روزمره آن‌ها تداخل ایجاد کند. بسیاری از آن‌ها به‌دلیل حجم پروژه باید مدت زمان زیادی را برای به اتمام رساندن آن اختصاص دهند. ممکن است ساعاتی از شب یا تعطیلات خود را صرف طراحی پروژه کنند.

چالش برای ورود افراد تازه‌کار به بازار کار

بسیاری از افراد تازه‌کار به دلیل نداشتن تجربه و پروژه‌های با‌کیفیت از رزومه‌ی خوبی برخوردار نیستند. این مورد می‌توانند بزرگ‌ترین مشکل برای ورود به بازار کار باشد که بسیاری از طراحان با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

رقابت

به دلیل محبوبیت و پرطرفدار بودن این رشته، تعداد زیادی از محصلان به رشته تمایل پیدا می‌کنند. بنابراین افراد زیادی در بازار کار طراحی داخلی به دنبال کار هستند. به علت اینکه خلاقیت و نوآوری در این رشته  دارد پس رقابت بالایی برای برتری در این شغل وجود دارد.

مواجهه با سلایق مختلف

طراحان تازه‌کار در پروژه‌های ابتدایی خود با افرادی با سلایق متنوع روبرو می‌شوند. در شروع کار به دلیل ایده‌ها و نیازهای متفاوت ممکن است ایرادهای زیادی از کار آن‌ها گرفته شود. اما می‌توان با تلاش و کسب تجربه این مشکل را برطرف کرد و همیشگی نیست.

کلام آخر

شغل طراحی داخلی از مزایا و معایبی برخوردار است اما بسیاری از معایب آن با گذشت زمان و رشد در این رشته برطرف می‌شود. شرط پیشرفت در این زمینه تلاش بی وقفه و دریافت مشاوره و کمک از افراد کهنه‌کار است. بنابراین تمام افراد می‌توانند در این  و تحصیل و پیشرفت کنند و پس از ورود به بازار کار به موفقیت‌ دست یابند‌. شرکت‌های بزرگی در زمینه طراحی داخلی در کشور ایران فعالیت می‌کنند که امکان استخدام در آن‌ها وجود دارد.

 

سوالات متداول

مزایا شغل طراجی داخلی چیست؟

درآمد مناسب،افزایش خلاقیت،تقویت و افزایش روابط اجتماعی،ساعت کاری منعطف،متنوع و به دور از روزمرگی و...

معایب شغل طراحی داخلی چیست؟

مسئولیت‌پذیری در قبال نتیجه‌ی پروژه،درک نکردن نیازهای مشتریان،ساعت کاری نامنظم،چالش برای ورود افراد تازه‌کار به بازار کار ،مواجهه با سلایق مختلف

5/5 - (3 امتیاز)
تماس با کارشناس