هوشمند سازی منزل

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند در واقع خانه ای است که در آن نور پردازی، گرمایش و سرمایش، کنترل سیستم های امنیتی، پخش موسیقی و سینمای خانگی و بسیاری از موارد دیگر به صورت هوشمند توسط تجهیزات پیشرفته و دیجیتال کنترل و مدیریت می شوند. هوشمند کردن منزل حیطه خیلی وسیعی دارد و همچنین ابزارها و تکنولوژی های زیادی در این زمینه وجود دارد. از موتورخانه تا سقف منازل رو میشه هوشمند کرد و تمامی پارامترهای ساختمان این قابلیت رو دارن که بدون دخالت شما کنترل بشوند. هزینه ها هم بسته به ابزارها، برندها و اینکه چه قسمت هایی رو هوشمند کنید متفاوت هست و تا چندصد میلیون و حتی بیشتر میتونید هزینه کنید.

روشهای هوشمند سازی منزل

سیستم هوشمند با سیم: در این نوع سیستم تمام اطلاعات جهت پردازش از طریق کابل های اینترنت به سنسورها و ادوات هوشمند منتقل می شود.

سیستم هوشمند بی سیم: در این سیستم ارتباط بین تجهیزات کاملا بیسیم بوده و هیچ اختلال و نویزی ایجاد نمی شود و لذا به لحاظ کیفیت ارسال دیتا ضریب اطمینان بسیار بالایی دارد.

مزایای منزل هوشمند

کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان سیستم گرمایش و سرمایش منزل، افزایش امنیت ساختمان و آسایش ساکنین، امکان کنترل همه جانبه از راه دور، مدیریت دقیق و آسان در هنگام بروز حادثه و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری از جمله مزایای خانه هوشمند به شمار می آیند.

 


 

کاربرد های هوشمند سازی خانه

  • کنترل هوشمند روشنایی
  • کنترل هوشمند دما
  • کنترل هوشمند پرده برقی
  • کنترل سیستم صوتی و تصویری
  • سیستم اعلام حریق
  • سیستم حفاظتی و امنیتیگ
  • سیستم تغذیه گیاهان و حیوانات

سیستم روشنایی هوشمند منزل

ريموت كنترل و پنل مركزی می تواند به كلیدها دستور دهدتاچراغ هاروشن یا خاموش شوند پنل مركزی نیز با توجه به اینکه می تواند از سنسورهای حركت ياسنسور نور اطلاعات را دريافت كند باتوجه به تنظیمات انجام شده به كلیدهای روشنایی دستورات را ارسال می كند برای مثال وقتی نیمه شب سناريو بعد از خواب اجرا شده باشد اگرفرد از اتاق خواب خارج شود تابه آشپزخانه برود سنسور حرکتی در ورودی اتاق ها فعال شده رو به تاچ پنل مرکزی سیگنالی را ارسال می كند كه فردی از اتاق خارج شده است.

بنابراین تاچ پنل مركزی يك چراغ نور مخفی را از مسیر اتاق تا آشپزخانه روشن می كندتاشخص بدون روشن كردن كلیدی بتواند بانور كافی به آشپزخانه برود آب بنوشد و باز هم بدون خاموش کردن چراغی به اتاق خود بازگردد. پنل مركزی سیستم هوشمند وقتی بعد از چند دقیقه تحرکی را از سنسورهای حرکتی دريافت نكرد چراغ ها را خاموش می كند.

تجهیزات هوشمند سازی منزل

1.کنترل کننده مرکزی

همه اجزای خانه هوشمند از طریق کنترل کننده مرکزی با هم در ارتباطن و همه فرمانها به واسطه کنترل کننده مرکزی برای اجزای مختلف خونه ارسال میشوند.

2.پروتکل های ارتباطی

پروتکل ارتباطی مسیری استاندارد و قابل قبول برای همه بخش های سیستمه تا بتونن اطلاعات رو بین خودشون جا به جا کنن. بخشهای مختلف خانه هوشمند به کمک پروتکل های ارتباطی با هم و با کنترل کننده مرکزی ارتباط برقرار می کنند.

3.رابطهای کاربری

رابطهای کاربری خانه هوشمند در واقع ابزارهایی هستن که کاربران خانه هوشمند به کمک اونها میتونن با خونه ارتباط برقرار کنن. به کمک این ابزارها شما به سادگی می تونید به خانه هوشمند فرمان بدید با برنامه ریزهای ساده تر خودتون رو در خانه هوشمند اعمال کنید.

4.سنسورها

ابزارهایی هستن که میتونن از وضعیت های مختلف خونه از جمله نور، دما، رطوبت با وجود دود گزارش تهیه کنن و با ارسال این گزارش ها برای کنترل کننده مرکزی به کمک پروتکل های ارتباطی امکان اعمال سناریوهای از پیش برنامه ریزی شده رو فراهم می کند.

5.عملگرها

عملگرها یک حرکت دهنده هستن و فرمان های صادر شده رو اجرا می کنند. عملگر نیاز به سیگنال کنترل و منبع انرژی داره. عملگرها در سیستم هوشمند شامل رله ها، دیمرها و فرمان های برنامه نویسی هستن که با کمک ترموستات، شیر برقی، برد الکترونیکی سیستم های سرمایش – گرمایش و… می تونن دستورات صادر شده از مغز خانه هوشمند رو اجرا کنند.

 


 

تاثیر هوشمند سازی منزل

وقتی که تغییر و هزینه ای هرچند کوچیک در خانه خود ایجاد میکنیم به این موضوع فکر میکنیم که آیا هزینه ای که صرف کردیم روزی به ما بر میگرده یا نه؟!
هوشمند سازی دقیقا همان هزینه ای است که که چند برابر به ما برمیگرده خانه ای ارزان قیمت ولی ناامن یاخانه ای امن اما باقیمت بالاتر انتخاب شما کدومه؟ اکثر ما ترجیح میدیم خانه ای رو انتخاب کنیم که در اون آرامش و راحتی و امنیت داشته باشیم. هوشمند سازی خانه را خاص میکند دکوراسیون داخلی منزل جدیدی را به آن میبخشد و در نتیجه خانه را بیشتر در معرض توجه سایرین قرار میدهد میتوان گفت یکی از راه های افزایش ارزش خانه هوشمند سازی آن است چرا که مسئله تامین امنیت و آرامش در خانه امروزه اهمیت و تقاضای زیادی دارد.

هوشمند سازی پارکینگ منازل

یکی از معضلاتی که افزایش جمعیت به وجود آورده، افزایش خودروها و به دنبال آن تامین امنیت آنها و چالش پیدا کردن جای پارک مناسب است و پارکینگ هوشمند، یکی از بهترین راه حل های موجود برای این چالش است. پارکینگ هوشمند یک سیستم برنامه ریزی شده است. از مهم ترین اطلاعاتی که پارکینگ هوشمند وظیفه ی انتقال آن را دارد، اول محل پارکینگ و دوم خالى یا پر بودن محل پارک است. پارکینگ های هوشمند از پارکینگ خصوصی خانه گرفته تا مراکز تجاری و فرودگاه ها پیاده سازی می شوند. البته با توجه به نوع، ظرفیت پارکینگ، موقعیت جغرافیایی و … ویژگی های متفاوتی خواهند داشت

سیستم هوشمندسازی پارکینگ یک راه حل هوشمند شامل سنسورهای دوربین ها و شمارشگرها است. این سیستم با ترکیب تکنولوژی و نوآوری انسانی تلاش می کند که استفاده از منابعی مانند فضا، زمان و سوخت را به حداقل رسانده و جای پارک بهینه و سریع تری را برای اتومبیل ها فراهم کند.

کلام آخر

لمس تکنولوژی، سبک زندگی شما را تغییر خواهد داد. یک خانه هوشمند به زبان ساده خانه یا ساختمانی است مدرن که همه اجزا و لوازم برقی آن به وسیله یک سیستم مرکزی یکپارچه شده و به خوبی با هم کار میکنند به وسیله ریموت و کنترل یا گوشی از داخل یا خارج از خانه قابلیت کنترل و هدایت دارند و به زودی تمام خانه ها رو به هوشمندسازی آورده و می آورند.

 

سوالات متداول هوشمند سازی منزل

خانه هوشمند چیست؟

به طور کلی یک خانه ی هوشمند مکانی است که که در آن تعدادی دستگاه تعبیه شده است که میتواند کار های مختلفی را که به طور معمول توسط انسان انجام میشود را انجام دهد. حال این دستگاه ها میتواند با وظایفی که ما انسان ها برایشان تعریف میکنیم کار خود را انجام دهند.

مزایای منزل هوشمند را بر شمارید؟

همان طور که گفته شد کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان سیستم گرمایش و سرمایش منزل، افزایش امنیت ساختمان و آسایش ساکنین، امکان کنترل همه جانبه از راه دور، مدیریت دقیق و آسان در هنگام بروز حادثه و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری از جمله مزایای خانه هوشمند به شمار می آیند.

5/5 - (6 امتیاز)
تماس با کارشناس