انواع نور مخفی سقف

نورپردازی در هر فضایی یکی از مهم ترین و جذاب ترین اصول طراحی فضا محسوب می شود که تاثیر زیادی در دکوراسیون داخلی و طراحی فضا دارد. بدون عنصر نور و نورپردازی مناسب، قطعا هر فضا و  با هر کاربری بی معنی خواهد بود. نورپردازی صحیح و اصولی و در بسیاری از موارد اجرای نور مخفی زیبایی و مفهوم خاصی به فضا می بخشد. شرکت دکوراسیون داخلی سفید بهترین گروه معماری و طراحی داخلی در تهران همواره در تلاش است تا خدمات تخصصی در زمینه نورپردازی سقف، محوطه و ساختمان به شما ارائه دهد.

نور مخفی، نوعی نور پردازی است که انعکاس نور فقط روی سطح (سقف یا دیوار) قابل مشاهده است و منبع نور از دید پنهان میباشد. نور مخفی با استفاده از انواع لامپ‌های شلنگی، ریسه‌های اس ام دی (SMD) یا ال ای دی (LED) اجرا میشود. از نور مخفی عمدتاً در نورپردازی داخلی سقف های کاذب، گچ کاری داخلی سقف و دیوارها، سازه های سقف و دیوارهای ساختمان استفاده می شود.
 

مزایای نورپردازی مخفی سقف

یکی از نکات مهم در طراحی دکوراسیون و فضای هر ساختمانی نور است. برای نورپردازی هر فضا، بسته به نوع کاربری و شرایط ساختمان از تکنیک های مختلفی استفاده می شود. یکی از گزینه های جدید و محبوب امروزی استفاده از نور مخفی در نورپردازی است. استفاده صحیح از نور مخفی در موفقیت یک طراحی دکوراسیون خوب نقش اساسی دارد، زیرا اگر منبع نور مخفی در جای مناسب قرار گیرد، اتاق را روشن تر می کند و عناصر خاص موجود در آن بیشتر نمایان می شود. در بخش‌های مختلف آپارتمان (سقف، دیوارها، آشپرخانه، کف زمین، راه پله و …) می‌توان از نور مخفی استفاده کرد.

استفاده از  باکس نور مخفی در سقف پذیرایی و اتاق نشیمن محیط را مجلل و شیک می کند. به طور مثال با اجرای سقف های کاذب کناف همراه با نور مخفی و نورپردازی علاوه بر اینکه نور محیط شما را تامین میکند؛ منزل را بسیار جذاب تر از قبل خواهد کرد. البته اگر آویزهای نوری و لوستر در وسط سقف کاذب نصب شود؛ فضا بسیار چشمگیرتر خواهد شد. در واقع شما می توانید با صرف هزینه مناسب برای اجرای نور مخفی سقف  تغییر بزرگی را در خانه خود احساس کنید. پس اگر به دنبال یک تیم مجرب برای اجرای نورپردازی مخفی و نورپردازی سقف کاذب هستید؛ از هر نظر روی ما ❤ حساب کنید.
 

اصول نورپردازی و نور مخفی در سقف

نورپردازی به طور مستقیم بر زیبایی و جذابیت یک فضا تاثیر می گذارد. به عنوان مثال در یک خانه مسکونی اگر نورپردازی سقف به درستی انتخاب شود می تواند معنای متفاوتی به فضا بدهد و بالعکس. اگر نورپردازی سقف به صورت اصولی انجام نشود، حتی می تواند از زیبایی و جذابیت سایر عناصر فضا بکاهد. نور عنصر خوب و موثری در زیبایی فضاست، اما این جمله به این معنا نیست که کل فضای خانه را با لامپ ها و انواع لامپ ها روشن کنیم. نورپردازی باید مطابق با اصول و توصیه های طراحی اجرا شود. اجرای نورپردازی باغ و حیاط نیز اصول متفاوتی نسبت به نورپردازی منزل دارد.

یکی از پر استفاده ترین مکان ها برای نورپردازی سقف است. امروزه به دنبال گسترش استفاده از سقف های کاذب به ویژه سقف کناف، استفاده از لامپ های با نور مخفی بسیار رواج یافته است. طراحی و مدل چراغ های مخفی قابل استفاده برای سقف، بستگی به ابعاد اتاق و ارتفاع سقف دارد. برای نورپردازی با استفاده از نور های مخفی در اتاق های کوچک از لامپ های کوچکتر و در اتاق هایی با سقف بلند باید از لامپ هایی با قدرت روشنایی بالاتر استفاده کرد.
 

استفاده از نور مخفی در ساختمان های مسکونی

نورپردازی قسمت‌های مختلف خانه اغلب ترکیبی از انواع نورپردازی‌ها مانند لامپ، انواع لوستر و چراغ‌های سقفی و چراغ‌های ایستاده و نور های سقفی مخفی است. استفاده از نور مخفی در سقف و دیوارها باعث افزایش فضا می شود. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که نورپردازی مناسب می تواند در بزرگتر یا کوچکتر نشان دادن فضا موثر باشد. سالن پذیرایی و اتاق نشیمن از قسمت های مهم و پرتردد خانه محسوب می شوند. شاید فکر کنید که این اتاق ها به نور زیاد نیاز دارند، اما اینطور نیست. نور شدید با تشعشع زیاد باعث تابش خیره کننده و آسیب به چشم می شود. استفاده از لوستر و چراغ های سقفی برای نورپردازی به همراه نور مخفی در سقف و دیوارها می تواند فضایی دلپذیر و دنج را ایجاد کند.
 

جدید ترین مدل نور مخفی سقف پذیرایی

واضح است که سالن پذیرایی در هر خانه ای عمدتاً محلی است که اعضای خانواده بیشتر اوقات خود را در آن می گذرانند و در مهمانی ها از این مکان استفاده زیادی می شود. بنابراین نور سالن پذیرایی اهمیتی دوچندان دارد. نورپردازی پذیرایی نیز شامل انواع نورپردازی از جمله نورهای تاکیدی یا مخفی می باشد و همه این روش های نورپردازی باید بر اساس اصول و دستورالعمل های مناسب مورد استفاده قرار گیرد. همچنین رنگ نور مخفی سقف پذیرایی یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بهترین گزینه برای روشنایی و نورمخفی سقف پذیرایی استفاده از لامپ هالوژن و لامپ لوستری است.

نکات مهم نور مخفی سقف پذیرایی

در نورپردازی مخفی سقف پذیرایی باید به موارد مختلفی توجه کرد تا نورپردازی بتواند وظایف کاربردی و اهداف زیبایی شناختی را در دکوراسیون داخلی خانه آنطور که باید انجام دهد. نور مخفی در سقف پذیرایی باید بتواند حداکثر نور مورد نظر را در زمان مورد نیاز تامین کند. به عبارت دیگر، به خصوص زمانی که افراد می خواهند تمام نورپردازی سالن پذیرایی را با چراغ های مخفی انجام دهند، این نور باید بتواند نور کافی با شدت و قدرت مناسب تولید کند. اگر برای تامین نور پذیرایی از نور مخفی استفاده می کنید بهتر است از نور سفید و زرد استفاده کنید. استفاده از نورهای نامتناسب با رنگ می تواند تاثیر منفی بر سالن بگذارد و فضای شلوغ و به هم ریخته ای ایجاد کند. تکنیک های سایه روشن و لایه بندی نور برای بخش های مختلف سالن را نباید فراموش کرد.

بهترین رنگ نور مخفی سقف

شاید مهم ترین و اساسی ترین سوال در طراحی و اجرای نورهای سقفی در سالن پذیرایی یا سایر قسمت های منزل این سوال باشد که بهترین رنگ برای نور مخفی سقف چیست؟ در پاسخ به این سوال باید عنوان کرد که انتخاب بهترین رنگ برای نور مخفی سقف به سلیقه شخصی و سلیقه افراد و در درجه دوم به سبک دکوراسیون داخلی خانه و متراژ متراژ بستگی دارد. البته استفاده از نور تک رنگ سفید یا زرد در فضای داخلی ساختمان دارای ایرادات و نکات منفی است که از آن جمله می توان به تابش خیره کننده در استفاده از نور سفید تک رنگ و کاهش فضا در هنگام استفاده از نور تک رنگ اشاره کرد.

ترکیب این دو رنگ سفید و زرد را می توان بهترین  رنگ برای نورپردازی منزل و همچنین اجرای نورپردازی مخفی سقف دانست. همچنین استفاده از رنگ های دیگر مانند قرمز، آبی و سایر رنگ های موجود در بازار همگی ارتباط مستقیمی با سلیقه شخصی و البته نحوه طراحی و نظم بخشیدن به فضای داخلی خانه دارند. رنگ نور مخفی سقف پذیرایی به عوامل مختلفی بستگی دارد که با توجه به آن‌ها، انتخاب می‌شود.

  • علاقه و سلیقه شخصی صاحب ملک
  • متراژ محیط مورد نظر
  • سبک دکوراسیون داخلی

 

کلام آخر

ایده های مختلفی برای نورپردازی غیرمستقیم در سقف وجود دارد که معمولاً به اندازه و عملکرد فضا بستگی دارد. با نورهای مخفی می توانید گوشه های تاریک سقف آشپزخانه را روشن کنید، فضایی چشمگیر و جذاب در اتاق نشیمن داشته باشید یا جلوه نورپردازی زیبایی در اتاق خواب ایجاد کنید. یکی از مهمترین مزایای نورپردازی مخفی سقف، پوشش بیشتر فضا است. از آنجایی که رشته های LED از طریق سقف قرار می گیرند، نورپردازی در هر گوشه سقف اتاق یکنواخت خواهد بود.

 

 

سوالات متداول نور مخفی سقف

ویژگی نور مخفی سقف در منازل چیست؟

یکی از ویژگی های مهم نور سقف مخفی در منازل این است که برای تمامی فضاهای خانه مانند آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و راهرو مناسب است. البته نور مخفی سقف نمی تواند نور لازم را تامین کند و توجه داشته باشید که بهتر است آن را با لوستر یا آویز ترکیب کنید.

بهترین رنگ نور مخفی سقف کدام است؟

همان طور که گفته شد ترکیب این دو رنگ سفید و زرد را می توان بهترین رنگ برای نورپردازی منزل و همچنین اجرای نورپردازی مخفی سقف دانست. همچنین استفاده از رنگ های دیگر مانند قرمز، آبی و سایر رنگ های موجود در بازار همگی ارتباط مستقیمی با سلیقه شخصی و البته نحوه طراحی و نظم بخشیدن به فضای داخلی خانه دارند.

5/5 - (4 امتیاز)
تماس با کارشناس