سیستم کنفرانس

اگر به دنبال فضایی برای برگزاری همایش‌ها، سمینارها و جلسه‌های کاری هستید، سالن های کنفرانس قطعا انتخاب مناسبی هستند. سیستم کنفرانس به مجموعه ای از تجهیزات کنفرانس گفته می شود که شامل کنفرانس صوتی یعنی یونیتهای میکروفن کنفرانس، مرکز کنفرانس، سیستم صوتی و نیز سیستم تصویر می شود. در این سیستم، یونیت های میکروفن کنفرانس به صورت یک یا چند زنجیره به مرکز کنفرانس متصل می شوند. صدای شرکت کنندگان و رییس جلسه، پس از پردازش در مرکز کنفرانس به اسپیکرهای روی یونیتها منتقل می شود.

حال اگر خروجی سیستم کنفرانس صوتی به یک تقویت کننده مانند آمپلی فایر متصل شود، امکان تقویت صدا از طریق بلندگوهای متصل به آمپلی فایر فراهم می گردد. بنابراین در برخی سالن های کنفرانس برای شنیدن صدای بلندتر از یک سیستم صوتی جانبی استفاده می شود. در برخی سالن های کنفرانس برای شنیدن صدای چند منبع صوتی از میکسر صدا استفاده می شود.

طراحی و دکور حرفه ای سالن کنفرانس

زیبایی شناسی اتاق کنفرانس را نباید نادیده گرفت. صرف نظر از نوع جلسه یا سمینار آموزشی که میزبان آن هستید، این واقعیت که شما یک اتاق کنفرانس را در یک مرکز کنفرانس رویدادهای شرکتی خارج از سایت رزرو می کنید، گواهی بر اهمیت رویداد مورد نظر است. یک مرکز آموزشی شرکتی باید ظاهر و احساسی حرفه ای داشته باشد تا روحیه و لحن مناسب را برای حاضران ایجاد کند. اگر میزبان مشتریان یا سهامداران خارج از شهر هستید و می خواهید تأثیر خوبی روی آنها بگذارید، این امر به ویژه مهم است.

طراحی دکوراسیون اتاق کنفرانس

همه می دانند که جلسات غیرضروری بدترین بخش هر روز کاری هستند. اما برای جلساتی که باید اتفاق بیفتند، داشتن آنها در اتاق کنفرانس که به خوبی طراحی شده و با ابزارهای صحیح تجهیز شده است، می‌تواند تفاوت بزرگی در تلاش برای به انجام رساندن کارها ایجاد کند. سالن کنفرانس یا سالن اجتماعات یکی از بخش های مهم هر اداره، شرکت یا سازمانی است. از آنجایی که تصمیمات مهم و مهمی در رابطه با آینده شرکت و روند کار در این اتاق گرفته می شود، دکوراسیون اتاق کنفرانس نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا طراحی اولیه و استاندارد، قدرت و کارایی انتقال اطلاعات را افزایش می دهد.

بهبود محتوا و اطلاعات اگر دکوراسیون اداری طراحی شده برای اتاق کنفرانس شما چشمگیر نباشد بر انرژی کارکنان شما تاثیر منفی می گذارد و این تاثیر منفی بر بهره وری جلسات کاری نیز تاثیر می گذارد. اگر کارمندان شما کم انرژی و بی حوصله باشند در گفتگوها شرکت نمی کنند و انرژی منفی آنها به افراد دیگر منتقل می شود که خوشایند نیست. در نتیجه در دکوراسیون اتاق کنفرانس دقت کنید و سعی کنید تمام ملزومات اتاق کنفرانس با یکدیگر سازگار باشد.

طراحی داخلی سالن کنفرانس

اتاق‌های کنفرانس بخش‌های حیاتی یک دفتر هستند. اینجا جایی است که تجارت جدی اتفاق می افتد – جایی که کارمندان شما ایده های نوآورانه ای ارائه می دهند و مشتریان شما را برای پیشنهادات به شما پیشنهاد می دهند. ناگفته نماند که چنین اتاقی باید بهترین امکانات و راحتی را داشته باشد تا جلسه به آرامی برگزار شود و مثمر ثمر واقع شود.

اتاق با صندلی های گردان آسان و میز شیک ساده نگه داشته می شود. صندلی برای شخصی که جلسه را اداره می کند از سایرین با صندلی های گردان بالا جدا می شود. محیط با رنگ های الهام گرفته از طبیعت خاکی و طبیعی است – سبز زیتونی برای صندلی، قهوه ای چوبی برای کابین و فرش قرمز خاکی.

یک اتاق کنفرانس خوب با طراحی مدرن و کلاسیک. صندلی ها فوق العاده مدرن با ارتفاع صندلی قابل تنظیم و ظاهری شیک هستند در حالی که میز بزرگ از چوب با کیفیت ساخته شده است. برای جلوگیری از یک فضای ناآرام و به هم ریخته، اتاق با فضای آزاد فراوان سرو می شود. پنجره‌های بزرگ به اندازه کف، مقدار زیادی نور طبیعی را وارد می‌کنند و منظره‌ای پانوراما از آسمان‌خراش‌ها ارائه می‌کنند که باعث می‌شود جلسات استرس کمتری داشته باشند.

اگر دفتر شما چند طبقه است، این اتاق کنفرانس نشان می دهد که چرا باید یک کنفرانس در طبقه همکف داشته باشید. اتاق کنفرانس که از 3 طرف با فضای سبز احاطه شده و پنجره های شفاف بزرگ برای زیبایی طبیعی به آن احاطه شده است، جلوه ای جذاب به کارمندان و مشتریان می دهد. یک اتاق کنفرانس ترسناک و معمولی با طراحی آن به گونه ای که آن را نزدیک به طبیعت نگه می دارد به اتاقی تازه و دوستانه تبدیل می شود.

ایده برای دکوراسیون و تجهیز سالن کنفرانس

  • استفاده از تجهیزات متناسب با نیاز مشتری در اتاق کنفرانس
  • انتخاب میز کنفرانس مناسب
  • انتخاب مکان مناسب برای سالن کنفرانس
  • نورپردازی اتاق کنفرانس
  • انتخاب یک نمایشگر مناسب برای اتاق کنفرانس
  • طراحی سازگار با محیط کار

 

دکوراسیون سالن کنفرانس حسینیه ابوسعید
 

 

ابعاد سالن کنفرانس

ابعاد و شکل سالن، در طراحی سالن کنفرانس اهمیت ویژه‌ای دارد. این ابعاد، به موارد زیادی از جمله تعداد مخاطبان، اندازه صندلی‌ها، خطوط دید حضار، عرض راهرو‌ها و تعداد ردیف‌های سالن بستگی دارد. در سالن‌های کوچک، که صرفا برای سخنرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند با ظرفیت حداکثر ۸۰ نفر، سالن‌های با کف مسطح مطلوب‌تر است. اما در سالن‌های بزرگ به دلیل ظرفیت بالای سالن، دید بهتر مخاطبان نسبت به سن و کارکرد‌های دیگر سالن، از سطوح شیبدار یا پلکانی استفاده می‌شود.

استاندارد‌های طراحی سالن کنفرانس

پیش از بررسی استاندارد‌های سالن کنفرانس ابتدا به معرفی بخش‌ های مختلف آن می‌پردازیم. بخش‌های مختلف سالن کنفرانس شامل قسمت ورودی و پذیرش، محوطه انتظار، سالن اصلی، صحنه، پشت صحنه و فضا‌های خدماتی است.

ورودی‌ و خروجی سالن

ابتدایی‌ترین نقطه ورود به سالن کنفرانس ورودی‌‌هاست. بنابراین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. در این بخش از طراحی سالن کنفرانس تنها به ذکر نکاتی کوتاه درباره ورودی و خروجی سالن بسنده می‌کنیم.

  •  ‌‌ با هدف جلوگیری از تجمع بیش از حد افراد، چند ورودی و خروجی برای سالن در نظر بگیرید.
  •   ورودی و خروجی سالن کنفرانس باید برای حضار داخل سالن، قابل رویت باشد.
  •  حتی‌الامکان از ورودی و خروجی جداگانه برای سالن کنفرانس استفاده کنید.
  •  حداقل عرض درب‌های ورودی سالن باید با نصف مجموع درب‌های خروجی برابر باشد.
  •    عرض لازم برای درب‌های سالن به ازای هر ۱۰۰ نفر، حدود ۸۵ سانتی‌متر است.
  •    محل ورودی سالن را طوری در نظر بگیرید که بتوانید در زمان تجمع بیش از افراد یا وقوع حوادث غیر مترقبه، به عنوان خروجی اضطراری از آن‌ها استفاده کنید.

سالن پذیرش

قسمت بعدی، سالن پذیرش یا انتظار می‌باشد. در سالن‌های انتظار مقدار فضایی که برای هر ۶ نفر در نظر گرفته می‌شود یک متر مربع است بنابراین ما به ازای هر ۳۰۰ نفر ۵۰ متر مربع فضا نیاز داریم اما در این حالت افراد، فضای بسیار کمی خواهند داشت به همین دلیل ما برای راحتی حضار، به ازای هر ۶ نفر ۳ متر مربع در نظر می‌گیریم که با این حساب برای ۳۰۰ نفر به ۱۵۰ متر مربع فضا نیاز دارید.

فضاهای خدماتی

در مورد فضاهای خدماتی که در سالن انتظار قرار دارد تنها به ذکر یک نکته بسنده می‌کنیم که سرویس‌های بهداشتی باید به راحتی در دسترس باشد و در عین حال نباید در معرض دید باشد.

راهرو‌های سالن

ابعاد فضایی که باید برای راهروی سالن کنفرانس در نظر بگیرید ۷۰ سانتیمتر، به ازای هر ۱۰۰ نفر می‌باشد. البته نکته‌ای که باید در این‌باره مد نظر قرار دهید شرایط خاص افراد مختلف مانند معلولین و ناتوان جسمی است. برای عبور ویلچر ۷۰ سانتی‌متر و افرادی که با دو عصا حرکت می‌کنند ۸۳ سانتی‌متر فضا، در نظر بگیرید. در برخی از سالن‌های کنفرانس جدید مسیر افراد برای نشستن، از جلوی ردیف اول صندلی‌ها می‌گذرد که با توجه به شرایط افراد حداقل عرض این راهرو‌ها باید ۱۴۰ سانتی‌متر باشد. عرض راهرو‌هایی که در کنار دیوارها قرار می‌گیرند ۱۰۰ سانتی‌متر می‌باشد.

در صورتی که قصد دارید در سالن کنفرانس از دو راهرو در طرفین استفاده کنید تعداد استاندارد صندلی‌ها در هر ردیف، ۱۶ عدد می‌باشد و اگر قصد ایجاد یک راهرو در یک طرف را دارید این تعداد به ۸ صندلی کاهش می‌یابد. در صورتی که سه راهرو(دو راهرو در طرفین و یکی در وسط) برای سالن کنفرانس در نظر گرفتید می‌توانید حداکثر ۲۵ صندلی در یک ردیف به کار ببرید.

چیدمان صندلی

در نحوه چیدمان صندلی‌ها دو عامل تعیین کننده وجود دارد که اعم از اندازه صندلی‌ها و ایجاد فاصله بین ردیف‌ها برای عبور و مرور حضار است. نکته بسیار مهم در زمینه چیدمان صندلی‌ها این است که فاصله بین ردیف‌ها از ابتدا تا انتها باید به یک اندازه باشد. بهتر است برای راحتی و توجه هرچه بیشتر حضار، بین ردیف‌های صندلی اختلاف ارتفاع کافی را در نظر بگیرید. البته رعایت این مسئله، به نوع و ابعاد صندلی نیز بستگی دارد.

مسئله بعدی راجع به چیدمان صندلی‌ها و دید استاندارد تماشاگران در سالن‌های شیبدار می‌باشد. زاویه دید استاندارد مخاطبان در حالتی که سر و گردن ثابت بوده و تنها چشم‌ها به صورت جزئی حرکت می‌کنند باید حدود ۳۰ درجه باشد. زاویه دید مناسب، در حالتی که سر و چشم هردو به صورت جزئی درحرکتند حدود ۶۰ درجه است. برای ادراک کامل بدون حرکت سر باید زاویه دید ۱۱۰ درجه باشد.
 

دکوراسیون سالن کنفرانس حسینیه ابوسعید
 
 

نتیجه گیری

تجهیز و طراحی دکوراسیون اداری اتاق کنفرانس در هر سازمان و اداره ای بسیار حائز اهمیت است. اگر دکور اداری اتاق کنفرانس به خوبی تجهیز و طراحی شده باشد، اتاق را به بخشی مفید تبدیل می کند. برای دکوراسیون اتاق کنفرانس باید استانداردهای خاصی رعایت شود. برای تجهیز دکوراسیون اداری باید نور، تجهیزات و مبلمان در سالن کنفرانس گنجانده شود.

طراحی سالن کنفرانس با مساحت 32 متر مربع توسط متخصصان شرکت طراحی داخلی سفید

 

سوالات متداول طراحی سالن کنفرانس

اهمیت طراحی سالن کنفرانس به چه صورت است؟

یکی از مهمترین بخش های یک شرکت و یا یک اداره سالن کنفرانس است که در آن سطوح مختلف مدیریتی شرکت کرده و مهمترین اهداف و رویکردهای خود را مطرح می کنند. بدین جهت آراستگی، زیبایی دکوراسیون، و آرامش محیط مذکور در شرکت ها یا ادارات دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

آیا شرکت دکوراسیون داخلی سفید طراحی اتاق کنفرانس را انجام میدهد؟

بله، ما در شرکت دکوراسیون سفید آماده انجام پروژه های اداری شما با بالاترین استاندارد‌ها هستیم.

5/5 - (2 امتیاز)